Review: Star Wars: Jedi Challenges

3 november 2017Gamereleasedatum
Zeer innovatief!
Een Star Wars droom die werkelijkheid wordt.
De lightsaber hilt misstaat niet in je collectie.
Je telefoon moet ten alle tijden in de headset zitten en de app draaiende houden als je wil spelen.
Eentonigheid: beperkte diepgang gameplay content.
Jedi Challenges is een Star Wars droom die werkelijkheid wordt voor veel fans. Dit is immers het eerste product dat poogt om de fan daadwerkelijk door de ogen van een Jedi te laten kijken en met het meest iconische wapen in Hollywood te laten vechten. Zoals de meeste eerste versies van een product bevat het ook enkele gebreken. Met name het feit dat je je eigen telefoon(accu) moet opofferen en dat het spel relatief snel eentonig wordt is jammer. Jedi Challenges is een fenomenaal idee, heeft een aardige uitvoering en een replaywaarde die nog wel wat beter zou kunnen. Is dat € 199,- waard? Als je écht Star Wars fan bent en je hebt wat geld over... ja!

Eind 2017 kwam er dankzij Lenovo een product op de markt dat tot de verbeelding zal spreken van Star Wars fans van alle leeftijden: Jedi Challenges. Wie droomt er niet van om met een lightsaber in de hand te vechten tegen villains als Kylo Ren, Darth Maul en Darth Vader? Met deze augmented reality set is deze droom eindelijk werkelijkheid geworden!

Winactie!

Wil jij kans maken op dit innovatieve en unieke Star Wars product dat je in de schoenen plaatst van een Jedi Knight, generaal van de Rebellen of Holochess-speler? Doe dan mee met onze winactie op Facebook!

Bovenstaande video (must-see!) zal de bewondering van menig Star Wars fan oproepen. Tegelijkertijd zien we in die 56 seconden in korte tijd een compleet overzicht van wat je kunt verwachten van dit bijzondere product. Jedi Challenges biedt lightsaber-gevechten, Holochess (een schaakspel gebaseerd op figuren uit Dejarik, het spel wat R2 en Chewbacca ooit in de Millennium Falcon tegen elkaar speelden in A New Hope) en een tower defense game genaamd Strategic Combat. Eind 2017 kreeg ik al de kans om bij Lenovo het product aan de tand te voelen, maar toch ben ik blij dat ik heb gewacht met het publiceren van een recensie. Waar de set destijds voor niet minder dan € 299,- over de toonbank ging, is de adviesprijs inmiddels met honderd euro gedaald naar €199,-. En dit was naar mijn mening ook wel nodig.

Augmented reality (AR) vs. Virtual reality (VR)

Jedi Challenges is een augmented reality-game. Nog steeds maken echter veel mensen de fout om AR met VR te verwarren. Bij augmented reality worden er extra lagen toegevoegd aan de al bestaande werkelijkheid. In het geval van Jedi Challenges zie je door de bril heen je eigen omgeving, de kamer waarin je je daadwerkelijk bevindt. Vervolgens voegt het spel hier lagen aan toe zoals personages en natuurlijk de daadwerkelijke lightsaber die uit de hilt die je vasthoudt tevoorschijn komt. Bij virtual reality word je echter compleet ondergedompeld in een alternatieve realiteit en is in principe niets wat je ziet fysiek aanwezig.

Wat zit er in de doos?

• Een Mirage AR-headset.
  • Zilver-chroomkleurige lightsaber hilt (met blauw licht).
  • Een tracking beacon (met paars of blauw licht).

Dus: aan de slag! Althans, eerst zul je nog de gratis applicatie Jedi Challenges op je telefoon moeten installeren. Deze applicatie is beschikbaar op zowel Android als iOS en technisch gezien bevindt het hele spel zich binnen deze app. Het bovenstaande materiaal heb je enkel nodig om deze applicatie te kunnen gebruiken en te besturen.

De eerste indruk

Bij het openen van de doos voel je direct Rey’s/Anakin’s/Luke’s lightsaber naar je lonken in een moment wat makkelijk kan doen denken aan de scène uit The Force Awakens op Takodana, waar Rey de lightsaber in een kist vond. De lightsaber hilt ziet er fantastisch uit en het eerst wat opvalt bij het oppakken is hoe licht hij in werkelijkheid is. Hoewel je dat misschien zou verwachten van een lightsaber is het in dit geval jammer dat je ‘controller’ weliswaar schitterend oogt, maar desalniettemin goedkoop aanvoelt door de plastic afwerking. Aan de andere kant is dit ook wel weer functioneel, omdat je bij het precisiewerk dat je nodig hebt bij Holochess en Strategic Combat game geen al te zwaar object in je hand wil hebben.

That lightsaber, it belongs to me…

Come get it! Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met de lightsabergevechten zul je eerst de bril en de beacon gereed moeten maken voor gebruik. Dit vergt wat tijd en met name in het begin zal het voor veel mensen nog even klungelen zijn om met name je telefoon en de headset aan elkaar te koppelen met een van de bijgeleverde kabeltjes. Lenovo heeft een video uitgebracht die laat zien hoe je de set speelklaar maakt. Besef ook dat je de telefoon in kwestie niet meer kunt gebruiken op het moment dat je Jedi Challenges opstart. Je telefoon zit immers vast in de headset en wanneer je wordt gebeld of een berichtje krijgt kun je hier niet op reageren. Daarnaast verbruikt de applicatie natuurlijk ook meer accu dan dat je telefoon onder normale omstandigheden zou doen, dus een powerbank is geen overbodige luxe!

Ik zou aanraden om daarom een telefoon speciaal voor Jedi Challenges in de bril te laten – mits je die ergens hebt liggen – maar ergens is het ook weer jammer dat je na een aankoop van € 299,- (de oorspronkelijke adviesprijs) nog een eigen smartphone nodig hebt waar je verder niks anders mee kunt tijdens het spelen. De prijsverlaging naar € 199,- maakt daarin een en ander goed, al was de Europese prijsstelling op de dag van release al vrij hoog te noemen aangezien Jedi Challenges in het Verenigd Koninkrijk (199 GBP) en de Verenigde Staten (199 USD) al een stuk goedkoper was dan in Europa.

Ramon probeert Jedi Challenges voor de eerste keer uit bij Lenovo.

Gameplay

Het is gaaf om voor de eerste keer te ervaren hoe het is om een lightsaber in je hand te houden. Eentje waarmee je ook ‘echt’ met dodelijke precisie hordes battle droids, Stormtroopers en andere vijanden kunt neersabelen. In de game zijn verschillende locaties te vinden, diverse planeten uit het Star Wars universum. Uit de drie game modi heb ik de meeste tijd gestoken in de lightsabergevechten. Hoewel het vechten tegen nĂłg een groep droids na enige tijd eentonig begint te worden. blijft het cool om het gevecht aan te gaan met personages zoals Darth Maul en Darth Vader. Je kunt tijdens het vechten beperkt gebruik maken van Force Powers (druk op een knop op je lightsaber wanneer er een prompt op het scherm verschijnt), maar voor het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met slaan en pareren. Dit kunnen behoorlijk intensieve sessies worden, want de moeilijkheidsgraad loopt ook langzaam op. Het is fijn dat de headset genoeg ademruimte biedt voor je hoofd, zodat je hopelijk niet al te snel staat te zweten.

Technisch gezien ziet het er allemaal aardig uit, maar niet alles verloopt vlekkeloos. De tracking van de lightsaber heeft soms de neiging om af te wijken, waardoor je tijdens een gevecht plotseling je lightsaber opnieuw moet centreren (dit kan overigens met een simpele druk op de knop). Desalniettemin vervelend als je op het punt staat om je vijand een fatale klap toe te dienen. Het verdedigen gebeurt op basis van strepen die op je scherm verschijnen en aangeven waar je moet blokken. In het begin is dit nog goed te volgen, met maar een enkele streep op je scherm, maar na verloop van tijd verschijnen er meerdere strepen en moet je aan de hand van de bewegingen van je tegenstander inschatten welke streep zijn volgende aanval voorspelt.

De tower defense game, Strategic Combat genaamd, is een modus waarin je van bovenaf troepen en gebouwen zoals turrets op het slagveld plaatst om de Rebels aan de winnende hand te helpen in het gevecht tegen de Imperials. Zo nu en dan kunnen ook bekende helden je komen helpen, zoals wanneer je de mogelijkheid krijgt een Jedi te plaatsen en dit opeens niemand minder dan Obi-Wan Kenobi blijkt te zijn. Terwijl dit alles gebeurt kun jij in je kamer rondlopen om de kaart van alle kanten beter te bekijken. Het werkt, het is grappig voor een paar keer, maar de game modus is te beperkt om jezelf er voor langere tijd mee bezig te houden. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor Holochess.

Extra content

In januari heeft Lenovo een patch uitgebracht voor de Jedi Challenges applicatie zodat content uit The Last Jedi aan het spel wordt toegevoegd. Aangezien het gebrek aan content een van de zwakkere punten is van dit product is dit een welkome toevoeging. De uitbreiding biedt bijvoorbeeld voor het eerst de mogelijkheid om te kunnen vechten tegen twee tegenstanders tegelijk: twee Praetorian guards uit de Throne Room van Supreme Leader Snoke. Daarnaast kun je nu Strategic Combat op de planeet Crait spelen, kom je Executioner Stormtroopers tegen in levels en als je het goed doet kom je zelfs Porgs tegen!