Star Wars Battlefront: Outer Rim DLC Review

Dioxis Grenade.
Greedo en Nien Nunb niet de beste keuzes.
Alleen maps voor kleine modi.
Weinig echt 'nieuws'.
Outer Rim is een degelijke uitbreiding die helaas niet de sterke punten van Battlefront's gameplay benadrukt. En Greedo, serieus?!
Cijfer7

Voordat ik begin met de recensie, wil ik mijn excuses aanbieden voor het late verschijnen van deze recensie. In de woorden van Darth Vader: “You have failed me for the last time”. You = ik dan in dit geval. De volgende recensie zal gewoon op tijd online staan!

Star Wars Battlefront kwam eind vorig jaar met lichtsnelheid aanvliegen op onze PS4’s, Xbox Ones en PC’s, maar liet uiteindelijk niet ontzettend veel indruk achter. Bij mij niet tenminste. Mede door het gebrek aan diepgang, maps, wapens en personages heb ik de game na de launch dan ook maar weinig gespeeld. De game had wanhopig meer content nodig. Inmiddels heeft DICE al de gratis Jakku DLC en een handjevol andere maps uitgebracht om de pijn te verzachten. Outer Rim is daarentegen de allereerste betaalde uitbreiding. Is deze dan ook jouw hard verdiende centen waard?

Star Wars Battlefront: Outer Rim Review

“A wretched hive of scum and villainy.”

In Star Wars Battlefront: Outer Rim krijg je voor 15 euro een degelijke hoeveelheid content. Je krijgt vier nieuwe maps; twee bij een fabriek op Sullust en twee in de krochten van Jabba’s Palace. Er is een nieuwe modus toegevoegd, genaamd Extraction, en je kan de twee nieuwe Heroes Nien Numb en Greedo besturen. Tot slot krijg je ook twee nieuwe wapens. De Relby V-10, beter bekend als Bossk’s geweer, het DT-12 Blaster Pistol en drie nieuwe Star Cards: Scatter Gun, Dioxis Grenade en Adrenaline Stim. Best oké voor een uitbreiding.

Het meest van al deze nieuwe toevoegingen genoot ik van de nieuwe maps in Jabba’s Palace. Waar de Sullust maps een beetje ongeïnspireerd voelen, zijn de maps in het paleis van onze favoriete ruimteslak fantastisch. Alle locaties die we uit Return of the Jedi kennen zijn aanwezig, plus een aantal extra plekken die we nog niet eerder gezien hebben. Jabba’s troonzaal, de kerkers en zelfs de Rancor kuil zijn met de ongekende authenticiteit waar Battlefront bekend om staat nagemaakt. Ik zou eigenlijk het liefst gewoon rond willen lopen zonder tegenstanders als een soort interactief museum. De andere maps zijn daarentegen een beetje aan de saaie kant. Het is meer van hetzelfde niet bijster interessante Sullust. Misschien komt dat wel omdat Jabba’s Paleis de show steelt.

Ontzettend jammer vind ik alleen dat Outer Rim geen maps heeft die ondersteuning bieden voor de grotere modi als Walker Assault en Supremacy. Dit zijn de beste modi in Battlefront die hier dus totaal niet uitgelicht worden. Extraction is de nieuwe modus, een kleinere waarin de rebellen een object naar een transport moeten brengen en de Imperials ze moeten stoppen (vergelijkbaar met Payload uit Team Fortress 2). Geen slechte toevoeging, maar uiteindelijk blijft het saai vanwege de snel saai wordende gameplay van Battlefront.

Star Wars Battlefront: Outer Rim Review

Greedo?!

De vreemdste toevoeging in deze uitbreiding vind ik toch echt wel Greedo en Nien Nunb. Dit zijn natuurlijk bekende personages uit de originele trilogie, maar als ik heel eerlijk ben had ik veel liever een paar andere onder de knoppen gehad. Waarom werd er gekozen voor Greedo als je ook voor Bossk, IG-88 of Dengar gekozen kon hebben? Het riekt naar een schaamteloze recycling van de character models van de Rodian en Sullustian die allang in de game aanwezig zijn. Of dit het geval is weet ik niet zeker. Wel komt het erg lui over.

Desondanks zijn Greedo en Nien Nunb wel leuk om mee te spelen; al voelen ze soms wel een beetje aan als opgevoerde normale soldaten. Vooral Greedo kan verwoestend zijn met zijn sterke pistool. Toch bleef ik mezelf op mijn hoofd krabben toen ik met ze aan het spelen was. Ik koos ze omdat ik ze moest spelen voor deze recensie, maar ik speelde liever als Boba Fett of Luke Skywalker. Ik gok ook dat jullie dat ook zouden doen als de game je een keuze geeft. Het is ook nog steeds bizar dat Chewbacca nog geen speelbaar personage is (of überhaupt ergens in de game aanwezig is).

Tot slot wil ik het nog even hebben over de wapens. Er zijn zo weinig wapens aanwezig in de basisgame dat welke nieuwe toevoeging welkom is. Toch komt het er voor mij op neer dat de twee nieuwe wapens en Star Cards erg weinig toevoegen (of ‘uitbreiden’). Met uitzondering van de Dioxis Grenade. Deze granaat produceert en giftige gaswolk wat campen in modi als Cargo of Extraction een stuk moeilijker maakt. Ik had voor het eerst het gevoel dat bestaande tactieken met de Dioxis Grenade overhoop werden gegooid. Meer van dit soort alsjeblieft!

Star Wars Battlefront: Outer Rim Review

De Outer Rim uitbreiding van Star Wars Battlefront is geen slechte uitbreiding, maar om nou te zeggen dat ik er lyrisch van wordt gaat te ver. Het is een degelijk pakket met extra toegevoegde waarde voor de die hard Star Wars fans vanwege de toevoeging van Jabba’s Palace. Toch vind ik het erg moeilijk om te zeggen dat je nu naar je digitale winkel naar keuze moet redden om Outer Rim te downloaden. Ik had niet bepaalde het gevoel dat het mijn interesse in Battlefront nieuw leven inblies. Misschien voor heel even, maar voor de volgende DLC (dat zich moet gaan afspelen op Bespin!) verwacht ik veel meer.