Review: Black Panther

Black PantherFilmtitel
14 februari 2018Filmreleasedatum
Diepe personages
Eindelijk een geloofwaardige schurk
Viering van zwarte cultuur
Cijfer8.8

Nu eindelijk de trailer uit is, is de aanloop naar Solo goed en wel begonnen. Het is Disney echter vergeven dat hun focus zo laat op de komende Star Wars film is gelegd. Het bedrijf brengt ons namelijk eerst (onder anderen) twee Marvel titels die de kassa ook flink zullen doen rinkelen. De eerste van de twee, Black Panther, mochten wij al aanschouwen. En nu gaan we proberen om jou ook naar de bioscoop te krijgen.

Bij onze eerdere Marvel reviews probeerden we de films door een bruggetje met ons geliefde Star Wars universum te vergelijken. Bij titels als Guardians of the Galaxy Volume 2 en Thor Ragnarok was dit dan ook niet zo moeilijk. Immers speelden beide films zich ook af in de ruimte. In eerste oogopslag lijkt dit voor Black Panther een grotere opgave te worden. Op geavanceerde technologie na zijn er namelijk weinig raakvlakken. Toch zijn de grootste krachten van Star Wars en Black Panther hetzelfde: de politieke boodschap en bovenal de gelaagde karakters.

In den beginne is het verhaal van regisseur Ryan Coogler en mede-schrijver Joe Robert Cole een herkenbare verschijning in het Marvel universum. Een bijzondere man maakt een persoonlijke tragedie mee en krijgt hierna superkrachten om nog bijzonderder te worden. Maar “with great power comes great responsibility”, en de held moet leren met zijn krachten om te gaan om een nieuwe schurk met gelijksoortige krachten de baas te kunnen. Chadwick Boseman’s T’Challa krijgt met al deze clichĂ©s te maken. Maar waar Black Panther verschilt van films als Iron Man of Doctor Strange is dat T’Challa’s superkrachten secundair zijn aan zijn koningschap. Van de ene op de andere dag kijkt het hele rijke Afrikaanse land Wakanda naar hem om de boel te runnen. Toch voelt het verhaal niet grootser dan andere films, maar juist intiemer. Door een combinatie van een goed script en Boseman’s kwaliteiten als acteur wordt men meegenomen in niet alleen zijn groei als koning, maar ook als persoon.

Maar de Black Panther zelf is niet het enige personage dat groeit. Zijn zus Shuri (Letitia Wright), zijn lief en stamleider Nakia (Lupita “Maz Kanata” Nyong’o), zijn lijfwacht Okoye (Danai Gurira), beste vriend W’Kabi (Daniel Kaluuya), en zelfs unlikely ally CIA-agent Everett Ross (Martin Freeman) krijgen allen volwaardige character arcs. Uitblinker is echter schurk Erik Killmonger, gespeeld door Michael B Jordan. De beste man is het tegenovergestelde van de eendimensionale slechterik die de gemiddelde Marvel film plaagt. Een gelaagd personage dat – hoewel zijn methodes extreem zijn – misschien wel de meest nobele en geloofwaardige motivaties van iedereen heeft.

Wat wel heel Marvel is zijn de hoge productiewaarden en prachtige special effects. Er is veel geld in deze film gepompt, en dat zie je er aan af. De combinatie van futuristische technologie en de vlaktes van Afrika is nergens anders te vinden. Hier zijn de twee elementen perfect gecombineerd. En beiden vormen een sterk contrast met de kleurrijke traditioneel Afrikaanse kledij en make-up.

En zo komen we bij de spreekwoordelijke olifant in de ruimte. Geen review van Black Panther is compleet zonder toe te lichten hoe verschrikkelijk Afrikaans de film wel niet is. Vijf stammen staan op de voorgrond, allen gebaseerd op een andere echte Afrikaanse cultuur. 95% van de cast heeft een Afrikaanse achtergrond. En het grootste deel daarvan praat met een authentiek accent. Niet iedereen zal hier persĂ© warm van worden. Persoonlijk vind ik het toch belangrijk dat er zo’n grote mainstream film bestaat die deze cultuur promoot. Ben je het hier mee eens of wacht je zelfs al je hele leven op een film als deze, lees dan maar gerust een score van 100 onderaan deze review.

Black Panther is de achttiende film in Marvel’s Cinematic Universe en een directe voortzetting van thema’s en karakters geintroduceerd in Captain America: Civil War. Geschreven door Joe Robert Cole en regisseur Ryan Coogler vertelt de film hoe T’Challa de mantels van Black Panther en koning van Wakanda over moet nemen van zijn overleden vader. Chadwick Boseman, Michael B Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Letitia Wright, Martin Freeman, Andy Serkis, en Forest Whitaker nemen de hoofdrollen op zich. Black Panther draait vanaf woensdag 14 februari in de bioscoop.