Star Wars Insider Short Stories
Star Wars Insider Short Stories

Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 2

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie bespreek ik alle short stories vanaf Insider #149 om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 2 bespreek ik de vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen juni 2015 en december 2015.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Titel: Rebel Bluff
Auteur: Michael Kogge
Publicatie: Star Wars Insider #158 op 9  juni 2015

Insider Short Storie - Rebel Bluff

Rebel Bluff speelt zich af op Lothal, waar Lando Calrissian en Cikatro Vizago samen een avontuur beleven. Vlak na zijn optreden in het eerste seizoen van Star Wars Rebels neemt Lando deel aan een Sabacc spel met een aantal andere personages die we uit Rebels kennen. Wanneer Stormtroopers de bar binnen komen omdat ze naar iemand opzoek zijn, weet diezelfde persoon er met de pot van het Sabacc spel vandoor te gaan. Dit kunnen Lando en Vizago natuurlijk niet zomaar laten gebeuren, zij waren er allebei namelijk zeker van dat zij die pot zouden winnen. Wanneer zij achter de dief aan gaan komen ze in een groter avontuur terecht dan ze verwacht hadden.

Rebel Bluff is een erg leuk verhaal dat vlot weg leest. Kogge is er goed in geslaagd om de sfeer van Rebels neer te zetten. Lando en Vizago zijn beide net zo geschreven als in de serie en je kunt dan niet anders dan de personages in geanimeerde vorm voor je zien bij het lezen van het verhaal.

Zeker een aanrader voor fans van Star Wars Rebels, maar ook wanneer je de serie nog nooit gezien hebt zul je er van kunnen genieten.

Titel: Kindred Spirits
Auteur: Christie Golden
Publicatie: Star Wars Insider #159 op 21 juli 2015

Insider Short Storie - Kindred Spirits

Kindred Spirits speelt zich af voor de gebeurtenissen in het boek Dark Disciple, ook van Christie Golden, en volgt een avontuur van Asajj Ventress. Ventress werkt samen met de piraat Lassa Rhayme, welke de hulp van Ventress nodig heeft om iets terug te krijgen dat door weer een ander piraat van haar gestolen is. Die andere piraat is een oude bekende uit de Clone Wars TV serie, Hondo Ohnaka. Zoals we van verhalen met Hondo gewend zijn verloopt een missie die vrij simpel had moeten zijn natuurlijk veel ingewikkelder dan Asajj of Lassa hadden verwacht.

Alleen het feit dat Asajj en Hondo in het verhaal voorkomen zou al genoeg moeten zijn om het te lezen. Dat het daarnaast ook nog is geschreven door Christie Golden is een mooie bonus. Het verhaal leest erg lekker weg en zit erg leuk in elkaar. Zeker een aanrader voor fans van Assajj Ventress.

Titel: Blade Squadron: Zero Hour
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #160 op 8 september 2015

Insider Short Storie - Zero Hour

Zero Hour is het tweede Blade Squadron verhaal en speelt zich na de Battle of Endor af. In Zero Hour volgen we weer een avontuur van Gina Moonsong. Na Endor is het aan Moonsong om nieuwe B-Wing piloten te trainen voor Blade Squadron. Haar nieuwe groep piloten krijgt de opdracht om de schilden van de planeet Malastare onschadelijk te maken. Wanneer Moonsong opmerkt dat zich vlak bij hun doel ook de woning van een Moff bevindt, krijgt ze te horen dat deze met rust gelaten moet worden. Deze woning in dezelfde missie aanvallen zou te gevaarlijk zijn. Maar Blade Squadron zou Blade Squadron niet zijn als ze toch uitwijken om met gevaar voor eigen leven de woning plat te gooien.

Zero Hour is een vervolg op het eerdere verhaal en is dan ook een beetje ”meer van hetzelfde”. We volgen dezelfde persoon, en beleven een zelfde soort missie. Een aanrader als je het eerste verhaal ook leuk vondt. Als het eerste verhaal niets voor je was, dan kun je deze overslaan.

Titel: Inbrief
Auteur: Janine K. Spendlove
Publicatie: Star Wars Insider #161 op 10 november 2015

Insider Short Storie - Inbrief

Inbrief is een tie-in van Battlefront: Twilight Company en vertelt twee verhalen door elkaar, Brand die probeert om Captain Micha Evon gevangen te nemen om de bounty die de Empire voor hem uitlooft op te kunnen strijken, en een verhaal over de jeugd van Brand. We komen te weten hoe ze opgroeide, en waarom ze een meedogenloze bounty hunter geworden is.

Inbrief is het eerste Star Wars verhaal van Janine Spendlove, en stelt niet teleur. Ze tekent een mooi en emotioneel plaatje van de jeugd van Brand. Deze achtergrond geeft het personage een stuk meer diepgang en maakt Brand en de verhouding tussen haar en Evon een stuk interessanter. Zeker een aanrader voor fans van Battlefront: Twilight Company.

Titel: Bait
Auteur: Alan Dean Foster
Publicatie: Star Wars Insider #162 op 11 december 2015

Insider Short Storie - Bait

Bait speelt zich ergens voor The Force Awakens af en draait om Grummgar, de grote Dowutin die we in het kasteel van Maz Kanata zien zitten. Grummgar reist af naar de jungles van Ithor, om daar voor een client op een Molsume te jagen. Wanneer Grummgar op een geschikte plek aankomt waar hij verwacht om op de loer te kunnen gaan liggen ziet hij echter een jong mens op een open vlakte, van de natuur genieten. Grummgar weet dat de kans groot is dat er gevaarlijke Molsumes langs zullen komen, en die zullen niet aarzelen om zo’n makkelijke prooi aan hun neus voorbij te laten gaan. Het is dan ook wel zo sociaal om het meisje te waarschuwen… of kan Grummgar van de situatie profiteren en haar als aas gebruiken?

Bait is een erg leuk verhaal, we krijgen een klein beetje informatie over wie Grummgar is en hoe hij zijn tijd doorbrengt. De situatie waar hij in terechtkomt is vermakelijk, in eerste instantie wat voorspelbaar, maar Foster weet er nog een leuke twist aan te geven. Zeker een aanrader.