De 10 van Dennis: Star Wars naslagwerken

De afgelopen decennia zijn er enorm veel Star Wars naslagwerken verschenen. Van zowat elk aspect is er wel minimaal een uitgave: The Art of, The Making of…zelfs boeken met alleen maar posters of uitgaves die puur over de geluiden gaan!

Met name beginnende verzamelaars of casual fans zien hierdoor vaak door de bomen de forest moon of Endor niet meer. Vandaar dit artikel waarvoor ik mijn boekenkast ben doorgelopen en een  persoonlijke Top 10 van Star Wars naslagwerken heb samengesteld. Mijns inziens zijn de volgende titels essentieel in elke Star Wars bibliotheek…

The Star Wars Chronicles (1997) – Deborah Fine

Hét ultieme Star Wars boek. Dit grote, massieve, meer dan 1000 behind the scenes foto’s bevattende werk laat alles zien van de originele trilogie, de Ewok films, Holiday special én Star Tours! Had ik al gezegd dat de slipcase ook zo bijzonder fraai is?

chronicles

The Cinema of George Lucas (2005) – Marcus Hearn

Een boek over The Maker mag in een Top 10 (en in elke collectie) natuurlijk niet ontbreken. Over George Lucas zijn er diverse verkrijgbaar en uiteindelijk heb ik tussen twee zitten dubben: deze en het wat oudere The Creative Impulse. Op nostalgische gronden wint die laatste het, maar The Cinema is qua informatie toch wat uitgebreider.

gl

ILM: The Art of Special Effects (1986) – Thomas G. Smith

Dit boek is het eerste van een boektrilogie die de geschiedenis van ILM beschrijft. In deze wordt de periode 1975-1985 beschreven, terwijl ILM: Into the Digital Realm en ILM: The Art of Innovation respectievelijk de jaren 1986-1995 en 1995-2011 voor hun rekening nemen. Persoonlijk vind ik de periode van 1975-1985 het meest interessant (vandaar dat mijn keus op dit eerste deel is gevallen). ILM werd opgericht en was baanbrekend op het gebied van effects, de Star Wars trilogie verscheen in deze periode net als films als Indiana Jones, E.T. en Star Trek.

ilm

Rogue Leaders (2008) – Rob Smith

Begin jaren 80 werd LucasArts door George Lucas opgericht; een bedrijf dat decennia lang de meest geweldige computerspellen heeft uitgebracht. Van Dark Forces tot Monkey Island en van X-Wing tot Indiana Jones and the Fate of Atlantis, allemaal komen ze voorbij in dit boek dat de complete geschiedenis van LucasArts verteld.

rogueleaders

Sculpting a Galaxy – Deluxe Limited edition (2006) – Lorne Peterson

Ik beken direct: de voornaamste reden dat deze de lijst heeft gehaald komt door de gruwelijk mooie verpakking en extra’s die bij de limited edition zitten. Het boek zelf (geschreven door ILM veteraan Lorne Peterson en als standaardeditie ook los te koop) bevat talloze foto’s en informatie over de (schaal)modellen die voor de originele én de prequel trilogie gebruikt zijn. De gelimiteerde editie (die enkele kilo’s zwaar is) bevat echter extra zaken: om te beginnen is het boek genummerd en gesigneerd door Peterson en heeft het meer pagina’s (speciale pagina’s met reliëf!). Het boek kan worden opgeborgen in een enorme box waarvan de voorzijde wordt opgesierd door een in polystone nagemaakt gedeelte van de Millennium Falcon. In deze box zitten zes speciale door SideShow gemaakte replica’s van stukken van de Death Star én een replica van het schaalmodel van de Landspeeder. Verder bevat het ook nog een extra boek en een DVD met daarop Peterson die commentaar geeft bij diverse Star Wars behind-the-scenes foto’s uit zijn privé archief. Er zijn door de loop der jaren diverse speciale boekuitgaves verschenen (Dressing a Galaxy en The Jedi Path zijn andere voorbeelden) maar deze verslaat ze allemaal.

sculptingagalaxylimed

The Illustrated Star Wars Universe (1995) Ralph McQuarrie & Kevin J. Anderson

In mijn optiek is –samen met George Lucas uiteraard- concept designer Ralph McQuarrie het belangrijkst geweest voor Star Wars. Er zijn veel boeken verschenen met zijn werk (eind deze maand komt met Star Wars Art: Ralph McQuarrie wellicht het ultieme boek uit) maar tot het zover is verdiend The Illustrated Star Wars Universe een plek in deze top 10. Deze titel staat uiteraard vol met McQuarrie art (veel wat ongebruikt is voor de films!) terwijl Star Wars auteur Kevin J. Anderson vanuit het perspectief van Star Wars personages planeten en locaties beschrijft. Een heus pareltje!

iswu

The Making of Star Wars (2007), The Making of The Empire Strikes Back (2010), The Making of Return of the Jedi (2013) – JW Rinzler

Deze drie boeken zijn voor elke fan van de originele trilogie een absolute must. JW Rinzler levert drie keer, per film, een soort van Star Wars bijbel af. Soms tot in het kleinste detail wordt het complete ‘making of’ proces beschreven. Hoe kwam het script tot stand? Welke acteurs deden auditie? Wat gebeurde er op de set? Naast de Star Wars Chronicles zijn deze drie de meest essentiële Star Wars boeken.

makingofstarwars making_of_tesb_cover 71qebnub09l-_sl1000_

Star Wars Sourcebook (1987) – Bill Slavicsek – Curtis Smith

Vanuit historisch en nostalgisch perspectief horen er uitgaves van West End Games in deze top 10 te staan. In de tweede helft van de jaren 80 (de zwarte jaren zeg maar) waren zij de enige die de Star Wars levend hielden met hun fantastische spellen. Voor het Star Wars Role Playing Game brachten ze boeken als The Star Wars Sourcebook en diverse Galaxy Guides uit waarin (voor het eerst!!!) de achtergronden van onder andere (achtergrond)personages, schepen, planeten en wapens werd besproken. Naast het feit dat ze (nogmaals: als eerste!) deze informatie beschikbaar maakten en enorm veel voor het Expanded Universe hebben betekend (in de jaren 90 hebben bijvoorbeeld het Star Wars kaartspel van Decipher en diverse auteurs gretig gebruik gemaakt van deze info) zijn de boeken ook nog eens écht leuk en mooi vormgegeven.

the_star_wars_sourcebook_fc

Dit zijn de (naar mijn mening) beste 10 Star Wars naslagwerken! Niet mee eens? Laat hieronder (of op ons forum) weten wat jij de beste boeken vind!