The Art of The Force Awakens

Boekreview: The Art of The Force Awakens

The Art of The Force AwakensTitel
18 december 2015Releasedatum

The Art of The Force AwakensIn The Art of The Force Awakens geeft archivaris Phil Szostak ons een kijkje achter de schermen van de art departments achter de film. Phil heeft de gebeurtenissen op de art departments van december 2012 tot de voltooiing van de film vastgelegd en geeft ons in chronologische volgorde een hoop informatie over het proces, zoals wanneer ze aan verschillende locaties, props en kostuums begonnen, wanneer deze goedgekeurd en afgerond werden, met welke tegenslagen ze te maken kregen, en ga zo maar door. Het boek slaagt er erg goed in om naast het verhaal ook een berg concept art te tonen en uit te leggen. De artiesten achter het werk krijgen de kans om kort uit te leggen wat hun gedachte achter een schets was, of waar ze zich, op aandringen van J.J. Abrams, op focuste in een volledig uitgewerkte sfeerimpressie van een locatie. Waarom ze de Snowspeeders voor Starkiller Base in eerste instantie ontworpen hebben zoals ze deden, en waarom het ineens een veel beter idee was om deze 180 graden te draaien en van de achterkant de voorkant te maken.

Het 256 pagina’s tellende boek bevat een slordige 600 werken waarvan het overgrote deel op groot formaat niet zou misstaan aan de muur. Het werk varieert van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen. Van vroege sfeerimpressies tot gedetailleerde ontwerpen voor voertuigen en hier en daar komen we ook plattegronden tegen van sets zoals de Millennium Falcon en Starkiller Base.

Lezers krijgen zo een goed beeld van hoe de film evolueerde van simpel idee tot volwaardig vormgegeven wereld. We zien bijvoorbeeld hoe de planeet waar Kira, later hernoemd naar Rey, woont in eerste instantie heel veel water bevatte, vervolgens minder water maar veel bomen en planten had en uiteindelijk overging naar de woestijn die we in de film zien. Ook zien we kleinere processen, zoals verschillende versies van helmen en kostuums die hier en daar slechts wat eenvoudiger of moderner werden.

Interessant zijn ook de vele verschillende variaties van “Jedi Killer” later bekend als Kylo Ren. In het boek wordt goed duidelijk dat ze heel lang nodig gehad hebben om zijn uiterlijk vast te leggen.

Dit boek is echt een lust voor het oog en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. En als het verhaal dat verteld wordt je niet echt interesseert blijft het een fantastisch boek om regelmatig door te bladeren en van de geweldige platen te genieten.

Een pagina uit het boek met locatie en creature concepten.

Een pagina uit het boek met concepten van voertuigen en helmen.