Tales From a Galaxy Far, Far Away Cover

Boekreview: Tales From a Galaxy Far, Far Away

Tales From a Galaxy Far, Far Away: Aliens | Volume 1Titel
Landry Q. WalkerAuteur
5 april 2016Releasedatum

Tales From a Galaxy Far Far Away Cover

Tales From a Galaxy Far, Far Away is een verzameling korte verhalen die allemaal draaien om achtergrondpersonages uit The Force Awakens, net zoals het Legends boek Tales from the Mos Eisley Cantina bestond uit korte verhalen over de verschillende aliens die we in A New Hope in de cantina tegenkomen.

High Noon on Jakku
Hoewel Constable Zuvio uit The Force Awakens geknipt is krijgt hij in dit verhaal de kans om te stralen. High Noon on Jakku is een echte ouderwetse Western, Zuvio is de Constable/Sheriff van Niima Outpost en wanneer de bank beroofd wordt gaat hij direct op onderzoek uit. Als het er vervolgens op lijkt dat zijn vertrouwde secretaris droid CZ-1G5 met de overval te maken heeft zet hij alles op alles om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar gedurende het onderzoek komt hij in een benarde situatie terecht.

Dit is echt een heel leuk verhaal om te lezen en er valt weinig op aan te merken. Het enige aspect dat een beetje jammer is, is het feit dat Niima Outpost in dit verhaal veel groter en drukker lijkt te zijn dan we in The Force Awakens zien. Niima Outpost lijkt in dit verhaal meer op een kleinere versie van Mos Espa dan het bij elkaar geraapte groepje tenten dat we in de film zien.

A Recipe for Death
Wanneer zijn Sous Chef vermoord blijkt te zijn en diens receptenboek verdwenen is gaat Cookie, de kok van Maz Kanata’s kasteel, op onderzoek uit, hij zet een kookcompetitie op om er achter te komen welke van zijn werknemers de Sous Chef omgebracht heeft en zijn recepten gebruikt. Naarmate Cookie dichter bij de waarheid komt wordt de situatie voor zijn personeel en hemzelf steeds gevaarlijker.

Dit is een grappig verhaal waar menig lezer zich prima mee zal vermaken. Het is een klassiek ”whodunit” detective verhaal, maar dan in een Master Chef jasje met een paar interessante twists.

All Creatures Great and Small
Bobbajo, het wezen waar we in de allereerste Force For Change video en tijdens een Comic Con panel mee kennis maakte is op Jakku aanwezig in Reestkii, wanneer het dorp aangevallen wordt door slavendrijvers. Bobbajo stelt de kinderen en volwassenen gerust door ze een verhaal te vertellen, iets waar hij heel goed in is. Bobbajo vertelt over de tijd dat hij als gevangene aanwezig was op de eerste Death Star en hoe hij samen met zijn verzameling kleine wezens het een en ander aan problemen veroorzaakte waardoor onder anderen een smokkelaarsschip uit het ruimtestation kon ontsnappen.

Ook dit is weer een leuk verhaal, we krijgen de meeste gebeurtenissen die we in A New Hope in en rondom de Death Star zien vanuit een ander perspectief te zien, lang niet alles komt geloofwaardig over, maar dat is deel van de charme van een sterk verhaal.

The Face of Evil
Thromba en Laparo zijn de twee Frigosians, de kleine geelharige wezens, die we in het kasteel van Maz Kanata tegenkomen in The Force Awakens. Deze twee wezens zijn een combinatie van een plastisch chirurg van wereldklasse en Doctor Frankenstein. Ze halen levende wezens uit elkaar en zetten ze op een andere manier weer in elkaar. Wanneer een dief op Takodana landt en haar uiterlijk wil veranderen zodat ze kan ontsnappen en van haar gestolen rijkdommen kan genieten, klopt ze bij deze twee aan om haar uiterlijk aan te passen. Dit loopt allemaal echter anders dan gepland.

The Face of Evil heeft een klassiek horror thema, maar is niet eng of angstaanjagend, het verhaal is interessant en bevat een aantal leuke plot twists. De gele Minion achtige wezens die maar heel kort in beeld waren in The Force Awakens worden hier een stuk verder uitgediept en blijken erg complex en heel interessant.
Net als in A Recepe for Death, krijgt de lezer hier ook het idee dat het kasteel van Maz ontzettend groot en druk bevolkt is.

True Love
In True Love volgen we twee handlangers van Unkar Plutt, die een ingenieus plan bedenken om Unkar van zijn rijkdommen te beroven. Ze moeten er achter komen waar hij deze rijkdommen verbergt en daarvoor gaan ze op een bijzondere manier te werk. Uiteraard verloopt alles anders en een stuk ingewikkelder dan ze verwacht hadden.

True Love is een leuk bedacht verhaal, hoewel de opzet ietwat onrealistisch is. Op het eerste gezicht komt Unkar hier heel anders over dan in The Force Awakens, maar naarmate het verhaal vordert wordt het een en ander een stuk logischer.

The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku
Tijdens de Clone Wars is een schip van Count Dooku neergestort in een woestijn op de planeet Ponemah, waar het precies is neergekomen is tot op heden echter een raadsel gebleven. Wel is men er vrij zeker van dat er schatten van onschatbare waarde aan boord waren. Captain Sidon Ithano, ook bekend als de Crimson Corsair, is de piraat met de rode helm die, samen met zijn maatje Quiggold, in The Force Awakens door Finn om hulp gevraagd wordt. In dit verhaal vangt Ithano een signaal op van het oude schip van Dooku en hij gaat op jacht naar de laatste rustplaats van dit schip en alle schatten die aan boord zijn. Helaas voor Ithano en zijn bende zijn zij niet de enige die het signaal opgevangen hebben en het wordt nog een hele klus om heelhuids bij het schip te komen en te ontsnappen.

Dit is ook weer een erg tof verhaal met een piraten thema en een hoop actie, gevechten en achtervolgingen.

High Noon on Jakku en The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku zijn mijn favoriete verhalen in dit boek, hoewel ik me met de rest ook prima vermaakt heb. Alle verhalen zijn door Landry Q. Walker geschreven en hebben dezelfde vlotte stijl. Alle zes de verhalen bestaan uit een groot aantal korte hoofdstukken waardoor ze allemaal makkelijk weglezen en je eenvoudig even snel tussendoor een verhaal of een paar hoofdstukken kunt doornemen.
De korte hoofdstukken zorgen wel voor een wat vreemde vormgeving van het boek, om niet elke pagina een eigen hoofdstuk te geven is de tekst vrij groot, tegelijkertijd zijn de pagina’s ook kleiner dan gemiddeld, waardoor het boek klein, maar met een kleine 350 pagina’s wel redelijk dik is. Het fysieke formaat is wel prettig, maar ik had de tekst liever wat kleiner gezien.
De omslag en het begin van elk verhaal zijn geïllustreerd door Tyler Scarlet, hij heeft een aantal prachtige kunstwerken geproduceerd die bijdragen aan de uitstekende sfeer van de verhalen.