Boekreview: Star Wars Art: Ralph McQuarrie

ISBN: 1419717936

Afmetingen: 33.7 x 10.2 x 44.4 cm

Gewicht: 8,9 kilo

Prijs: +-€ 180

Pagina’s: 800

Release: September 2016

Als er naast George Lucas één persoon belangrijk is geweest voor het succes van Star Wars dan is dat zonder enige twijfel Ralph McQuarrie, wiens ontwerpen de visuele stijl van de originele trilogie hebben bepaald. McQuarrie (1929-2012) was midden 40 toen George Lucas hem vroeg ontwerpen te maken voor een space fantasy film. Eén van zijn ontwerpen (die met C-3PO die toevalligerwijs op de cover van deze box staat) hielp Anthony Daniels zelfs ervan te overtuigen de rol van de protocol droid aan te nemen. Nu, vele jaren later is McQuarrie nog steeds actueel aangezien men diverse ongebruikte ontwerpen voor de originele trilogy nu wél heeft gebruikt voor Star Wars Rebels en de nieuwe films.

Door de loop der jaren zijn er diverse boeken met de werken van deze grootmeester verschenen maar in het najaar van 2016 verscheen het in vele opzichten ultieme McQuarrie boek. Om te beginnen het gewicht: toen anderhalf jaar geleden dit boek bij me bezorgd werd heb ik mijn excuses aan de postbezorger aangeboden vanwege het bijna 10 (!) kilo zware pakket. Dan de uitvoering: 2 boeken -gezamenlijk verantwoordelijk voor 800 hoogwaardige kwaliteit pagina’s- met linnen kaft in een dito cassette. Vanzelfsprekend hangt hier ook een passend prijskaartje aan: de adviesprijs was $ 250 maar in Nederland ligt de prijs rond de € 180 (tip: Amazon.com heeft hem momenteel exclusief verzenden voor € 140).

De inhoud van deze ‘stoeptegel’ is adembenemend; werkelijk alles wat McQuarrie op Star Wars gebied heeft gemaakt is te vinden. Naast de schetsen, tekeningen en matte paintings die voor de films zijn gemaakt is óók alles te bewonderen wat hij voor de Holiday special, promoties, posters, covers en diverse boeken heeft gecreĂ«erd. Zo heeft McQuarrie medio jaren 90 bijvoorbeeld een hele rits tekeningen van diverse Star Wars planeten en locaties verzorgd voor (het eveneens geweldige) The Illustrated Star Wars Universe en van Mos Eisley voor The Mos Eisley Cantina Pop-Up book. Naast de duizenden afbeeldingen zijn er ook diverse anekdotes, aantekeningen en verhalen te lezen wat je een extreem goed beeld geeft hoe alles destijds tot stand is gekomen.

Voor mij is dit zonder enige twijfel een van de beste 10 Star Wars naslagwerken ooit. Wat McQuarrie gemaakt heeft is ongeëvenaard en verdiend het predicaat Kunst. Voor deze uitgave heeft men werkelijk alle registers opengetrokken met een (ik gebruik de term nog maar een keer) ultiem resultaat. Elke Star Wars fan móét dit boek hebben.

Eindscore: