Boekreview: Star Wars – A New Hope

Star Wars: A New HopeTitel
Alan Dean FosterAuteur
4 mei 2017Releasedatum

A New Hope CoverOp 12 november 1976 verscheen er in de Amerikaanse boekwinkels een paperback boek genaamd ”Star Wars: From the Adventures of Luke Skywalker” geschreven door George Lucas en uitgegeven door Ballantine Books. Zes maanden later verscheen ”Star Wars” in de bioscoop. Maar de film was niet gebaseerd op het eerdere boek, zoals vaak het geval is, het was juist andersom. Het boek was gebaseerd op de film, of eigenlijk op het script van de film. De twee wijken dan ook op vele plekken van elkaar af. De film was nog niet klaar toen de schrijver aan het boek werkte, en George Lucas heeft gedurende het filmproces het nodige veranderd en geschrapt. Inmiddels weten we eigenlijk allemaal wel dat George Lucas het boek helemaal niet geschreven heeft. Ondanks dat zijn naam op de omslag staat, was het Alan Dean Foster die het script, als spookschrijver, omgetoverd heeft naar de novelisatie die maanden voor de release van de film al in de winkels lag.

Afgelopen mei was een jubileum voor de allereerste Star Wars film, het was namelijk precies 40 jaar geleden dat deze in Amerika, in een klein aantal bioscopen, in premiere ging. Om deze gelegenheid te vieren heeft Del Dey Books een 40th Anniversary Collector’s Editie van de novelisatie uitgebracht. Deze hardcover editie van het boek is wat inhoud betreft hetzelfde als de eerste uitgave. Het verhaal komt dus nog steeds niet helemaal overeen met de film. Soms is dat jammer, zo zijn er een aantal momenten die erg oninteressant zijn in vergelijking met wat we in de films zien. En de manier waarop Obi-Wan Kenobi beschreven wordt, als een gekke tovenaar die de hele dag in zijn hutje een pijp zit te roken, is bijvoorbeeld verre van wat we gewend zijn.

Maar in veel gevallen zijn de verschillen ook erg interessant, zo krijgen we aan het begin van het boek een scene die uit de film geknipt is. Luke ziet vanaf de grond het gevecht tussen de Star Destroyer Devastator en de Tantive IV gebeuren, en gaat bij zijn vrienden in Tosche Station langs om ze er over te vertellen. Hier ontmoeten we ook Biggs, en krijgen we een goed beeld van de vriendschap tussen hem en Luke.

Ook komt de scene in Mos Eisley voorbij waar Jabba bij Han langs komt bij de Millennium Falcon, een scene die uit de originele film geknipt werd, maar die Lucas later in de special edition weer toevoegde. Leuk in deze scene is ook dat er uit het boek niet op te maken valt hoe Jabba er uit ziet. In de film was hij oorspronkelijk een mens, maar deze werd door de bekende Hutt vervangen voor de Special Edition. Maar in het boek zou beide prima kunnen en is er niets dat een van de twee zou tegenspreken.

Wat de schrijfstijl betreft is het een vrij eenvoudig boek, het leest vrij vlot weg, maar over het algemeen krijgen we vrij weinig extra informatie over de omgevingen en wat er om onze helden heen gebeurt. Ook komen er vrij veel ”Aardse” invloeden voorbij, zo heeft Luke als kind een hond gehad en heeft Obi-Wan het op een gegeven moment over een Eend. Dat zijn puntjes die we nu erg vreemd vinden en die ons af en toe een beetje uit het verhaal halen, maar in 1976 was dit wat logischer, toen was de Star Wars wereld nog niet zo uitgebreid en duidelijk gescheiden van de echte wereld als nu.

Ondanks die puntjes is het leuk om het eerste Star Wars verhaal in deze vroege vorm mee te maken, en veel mensen zullen het leuk vinden om de verschillen te spotten.

Deze 40th Anniversary editie heeft geen stofomslag zoals we van de overige hardcover Del Rey/Century Star Wars boeken gewend zijn, in plaats daarvan is het een hardcover casewrap, wat wil zeggen dat de cover art op de harde kaft gedrukt staat. De gebruikte cover is de klassieke Hildebrandt poster, wat dit een mooie toevoeging maakt voor elke Star Wars boekencollectie.

Met dank aan Penguin Random House en Century Books voor het beschikbaar stellen van Battlefront II: Inferno Squad voor deze review.