Boekreview: Waar is de Wookiee – 2

Waar is de Wookiee – 2

Uitgeverij: Meis & Maas

ISBN: 9789030503224

Adviesprijs: € 12,95

Al drie decennia is het een begrip in kinderboekenland: Where’s Wally, de puzzelboekenreeks waarbij de lezer op 2 pagina’s grote tekeningen het bebrilde titelfiguur Wally (altijd gekleed in een rood/wit gestreept shirt) moet zoeken. Sinds 1987 zijn er boeken, een film, een animatieserie, een strip en een computerspel van verschenen. Een Star Wars variant kon niet uitblijven en in 2015 verscheen dan ook Where’s the Wookiee welke in Nederland werd uitgegeven met de titel Waar is de Wookiee.

Nu, twee jaar en twee films verder is Deel 2 in deze reeks verschenen. Ook hier is het doel simpel: de lezer moet op de vele bijzonder fraai geĂŻllustreerde tekeningen zoeken maar Chewbacca en zijn Wookiee vrienden Ă©n diverse andere Star Wars personages.

Bij Deel 1 waren alle zoekplaten gebaseerd op scenes uit de originele trilogie en de prequels. Deel 2 telt nu maar liefst 15 nieuwe prenten (elk 2 bladzijdes groot, steeds met een korte omschrijving van de locatie) waarvan er 5 uit The Force Awakens afkomstig zijn, 3 uit Rogue One, en zelfs 1 uit Rebels. Op elk van de afbeeldingen zijn zoals gezegd Chewbacca en enkele Wookiees verstopt Ă©n telkens zes andere personages die een link hebben met de afbeelding. Zo is op Lothal het Rebels team verscholen terwijl we op Scarif op zoek moeten naar onder andere Jyn Erso en Chirrut. Wanneer je Ă©cht alles het gevonden zijn er achterin het boek nog meer zoekopdrachten te vinden die iets lastiger zijn: probeer op ruimteschip de Erevana maar eens een Mynock te spotten!

De twee belangrijkste vragen die je over dit boek kunt stellen zijn: Is het leuk? En voor wie is het eigenlijk bedoeld?

Het antwoord is simpel: Ja, en voor jong Ă©n oud. Mijn oudste kind (jongen, 6) vloog direct op dit boek af toen hij het zag (met deel 1 hebben we al veel tijd doorgebracht) en begon direct te speuren. Net als bij deel 1 was hij me nu weer meermaals te snel af. Het is zeker niet zo dat je in een paar minuten alles gevonden hebt (illustrator Ulises Farinas weet soms bijzonder goed zaken te verstoppen waardoor je soms behoorlijk lang zit te staren naar de afbeelding) dus ook voor volwassenen is het een uitdaging. Tevens is dit boek een mooi excuus voor Star Wars minnende ouders om iets Star Wars-gerelateerds met hun kinderen te doen (en ze eventueel te introduceren met ‘A Galaxy Far, Far Away…’ hint hint!).

Nu over 2,5 maand weer die meneer met de mijter met zijn stoomboot Nederland aan gaat doen is dit boek zeker iets wat de vele hulpsinterklazen in Nederland in gedachten moeten houden…

Eindoordeel van mijzelf én de kinderen:

Met enorme  dank aan uitgeverij MEIS & MAAS voor het beschikbaar stellen van een review exemplaar!