Boekreview: From a Certain Point of View

From a Certain Point of View Cover
Titel: From a Certain Point of View
Auteurs: 43 auteurs
Publicatiedatum: 3 oktober 2017
4.5

From a Certain Point of View Cover

25 mei van dit jaar vierde Star Wars haar 40 jarig jubileum. Om dat te vieren bracht Del Rey/Penguin Random House dit jaar de verhalenbundel From a Certain Point of View uit. Een boek dat 40 verhalen van 43 nieuwe en bekende schrijvers bundelt om deze mijlpaal te vieren. Als extraatje op het plezier hebben de schrijvers hun compensatie afgewezen en doneert Penguin Random House de opbrengst van de boeken aan First Book, een non-profit organisatie die boeken en andere educatieve materialen verstrekt aan docenten en kinderorganisaties. Penguin Random House doneerde daarnaast ook $100.000 aan de organisatie, terwijl Lucasfilm 100.000 kinderboeken met een waarde van $1 miljoen doneerde. Al met al heeft het 40 jarig bestaan van Star Wars dus voor heel wat liefdadigheid gezorgd.

Maar het gaat hier natuurlijk om het boek zelf, en dat is me het boek wel zeg. In deze 40 verhalen krijgen we een blik op de gebeurtenissen van A New Hope, maar vanuit het standpunt van 40 verschillende achtergrondpersonages. Zo leven we mee met de Stormtrooper die Princess Leia verdoofde op de Tantive IV, en overbruggen we de tijd tussen Rogue One en A New Hope met Captain Antilles. We beleven het moment dat Owen Lars de droids van de Jawa’s koopt vanuit de belevenis van R5-D4, de astromach die defect raakt en beleven we de aanval op de Death Star vanuit verschillende hoeken.

Omdat het hier 43 schrijvers betreft zijn alle verhalen anders, ze hebben elk hun eigen stijl en gevoel, sommige zijn heel serieus en hartverscheurend, andere zijn komisch en breken de vierde muur door te refereren naar dingen waar wij als fans over speculeren. Ian Doescher levert weer een verhaal in de stijl van William Shakespeare en Jeffrey Brown doet een bijdrage in de vorm van een komische strip.

Het is veilig om te stellen dat dit boek voor ieder iets wils bevat, maar aan de andere kant van die munt zal het boek voor een ieder ook genoeg verhalen bevatten die de plank een beetje mis slaan, maar dat mag de pret niet drukken.

Een aantal hoogtepunten uit From a Certain Point of View zijn bijvoorbeeld het eerste verhaal, geschreven door Gary Whitta, de schrijver van Rogue One, waarin we zien hoe Captain Antilles tussen de ontsnapping aan het einde van Rogue One en zijn dood aan de hand van Darth Vader aan het begin van A New hope, een boodschap opneemt voor zijn vrouw en kinderen.

In de Mos Eisley Cantina maken we verschillende verhalen mee, waaronder een flashback naar het verleden van Wuher, de barman. Hier leren we dat hij tijdens de Clone Wars een tragische ervaring met droids had, een ervaring die het heel duidelijk maakt waarom hij geen droids in de cantina wil hebben.

In de cantina speelt zich ook een groot misdaad mysterie af, waarin een muziekinstrument meermaals van eigenaar wisselt, dit verhaal duurde wat lang en had wat moeite mijn aandacht vast te houden, maar in dit verhaal kwam net als in enkele andere naar voren dat Han Greedo neerschoot, zonder dat Greedo ook maar een schot wist te lossen.

Een verhaal waar ik een traantje bij weg moest vegen was dat van Wil Wheaton, hij schrijft over Ryland, de rebel die we in de uitkijktoren op Yavin 4 zien staan. Ryland heeft de moeilijke beslissing genomen om zijn dochter van Yavin 4 weg te sturen om haar in veiligheid te brengen, het leven bij de rebellen is te gevaarlijk voor haar. Hij neemt een boodschap op die ze wanneer ze daar oud genoeg voor is terug kan kijken in het geval hij zijn tijd bij de rebellen niet overleeft.

Nog een verhaal dat veel emoties los bracht was Eclipse, van Madeleine Roux. Dit speelt zich af op Alderaan, waar we de laatste momenten van Bail en Breha Organa meemaken, we zien de twee herenigen na Bails avonturen in Rogue One, en we blijven bij ze tot het moment dat de Death Star een einde aan hun leven maakt.

Ook komt Boba Fett voorbij, een verhaal dat de plank een beetje mis sloeg naar mijn idee. Het kwam vooral over als een Robot Chicken sketch en het personage voelde helemaal niet aan als de Boba Fett die we in de films, The Clone Wars en de comics leerden kennen.

Wat ander leuke punten zijn een gesprek tussen Obi-Wan en Qui Gon, en ook een gesprek tussen Obi-Wan en Yoda waarin Yoda laat weten dat hij Leia als Jedi wilde trainen, niet Luke. Leia was slim, zelfverzekerd, een doorzetter en al actief in de strijd tegen het kwaad, Luke was maar een heethoofd die zonder na te denken in situaties terecht kwam waar hij zich vervolgens weer uit moest zien te redden, nee Leia was in Yoda’s ogen een veel betere kandidaat.

En zo kan ik nog even doorgaan over dit geweldige boek, maar ik denk dat het inmiddels een beetje duidelijk wordt, het boek is verre van perfect, er zijn genoeg verhalen die niet geweldig zijn, maar ze zijn allemaal vermakelijk, het mooie van een anthologie als deze is dat je als lezer blootgesteld wordt aan een heleboel verschillende stijlen, bevalt een verhaal niet? Dan kun je het prima overslaan, er zijn meer dan genoeg andere verhalen waar je wel van zult genieten. Maar ik moet zeggen dat de goede verhalen zeker in de meerderheid zijn. Ik zou het boek iedereen dan ook van harte aanbevelen.

Zorg wel dat je tissues bij de hand hebt want er zijn een aantal verhalen die de gevoelige snaar weten te raken.

De complete lijst auteurs:
Gary Whitta