Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Dennis

Imperial Assault

Recommended Posts

Meer members die dit spel kennen/spelen?

In 1990 speelde ik voor het eerst het cult bordspel HeroQuest. Ik heb vanaf dat moment altijd gezegd dat men zoiets (een 'Dungeoncrawler' type bordspel) van Star Wars zou moeten maken.

24 jaar later, in de zomer van 2014 zag ik de aankondiging van Imperial Assault van Fantasy Flight Games (die ook SW: Armada, SW: X-Wing en SW: RPG hebben uitgebracht).

EINDELIJK: een bordspel van Star Wars met goede miniaturen, fraaie kaarten en ook belangrijk: uitstekende regels en een fantastische gameplay (het spel is 'Descent' (ook van FFG) maar dan met betere regels en in een SW jasje)

Op BoardGameGeek scoort het spel ook lekker: https://boardgamegeek.com/boardgame/164153/star-wars-imperial-assault

Op de algemene ranglijst (van alle spellen, van schaken tot Lord of the Rings monopoly en van Backgammon tot Warhammer Quest) staat het op plek 11 (in deze lijst staan duizenden spellen) en op de lijst van soortgelijke spellen scoort alleen War of the Ring hoger (3 duizendste punt maar).

Het spel is fantastisch. Omdat ik lui ben kopieer ik even de beschrijving van BGG:

Citaat

Imperial Assault puts you in the midst of the Galactic Civil War between the Rebel Alliance and the Galactic Empire after the destruction of the Death Star over Yavin 4. In this game, you and your friends can participate in two separate games. The campaign game pits the limitless troops and resources of the Galactic Empire against a crack team of elite Rebel operatives as they strive to break the Empire’s hold on the galaxy, while the skirmish game invites you and a friend to muster strike teams and battle head-to-head over conflicting objectives.

In the campaign game, Imperial Assault invites you to play through a cinematic tale set in the Star Wars universe. One player commands the seemingly limitless armies of the Galactic Empire, threatening to extinguish the flame of the Rebellion forever. Up to four other players become heroes of the Rebel Alliance, engaging in covert operations to undermine the Empire’s schemes. Over the course of the campaign, both the Imperial player and the Rebel heroes gain new experience and skills, allowing characters to evolve as the story unfolds.

Imperial Assault offers a different game experience in the skirmish game. In skirmish missions, you and a friend compete in head-to-head, tactical combat. You’ll gather your own strike force of Imperials, Rebels, and Mercenaries and build a deck of command cards to gain an unexpected advantage in the heat of battle. Whether you recover lost holocrons or battle to defeat a raiding party, you’ll find danger and tactical choices in every skirmish.

Zelf speel ik alleen de Campaign versie (over de Skirmish variant kan ik niet oordelen) waarin 1 speler het als The Empire opneemt tegen de rest van de spelers (die elk 1 of 2 Rebel personages spelen). De Rebellen hebben keuze uit diverse personages, varierend van een Bothan tot een Twilek tot een smokkelaar; elk met unieke eigenschappen. Het bord (en de misie) is ook elke keer anders; dan weer in de Cantina op Tatooine....of een Jedi Tempel op een goene planeet.....en soms gewoon in een Stardestroyer.

Het is een behoorlijk omvangrijk spel waarvan om de paar maanden weer meerdere uitbreidingen van verschijnen. Zo zijn er inmiddels diverse uitbreidingen met daarin nieuwe bad guys (Boba Fett, IG-88, Rodians, etc etc) of helden die de spelers helpen tijdens hun missies (Han, Chewbacca, en nog veel meer). Ook is er inmiddels al een grote uitbreiding (een box met daarin nieuwe missies die zich met name op Tatooine afspelen.....dus nieuwe bordstukken en verder 2 nieuwe helden die de spelers kunnen kiezen) en is er een grote uitbreiding (die zich volledig op Hoth richt en waarbij miniaturen van oa Wampas, Snowtroopers etc zitten én nieuwe helden (oa een Medical Droid).

Zelf ben ik de 14-jarige in mezelf 'verplicht' om alles aan te schaffen....want in 1990 wilde ik dit zo graag.....en nu nog! Zodra er weer een uitbreiding verschijnt wordt deze dus steeds direct besteld. (en begint het in de papieren te lopen; er zijn inmiddels 13 uitbreidingen met figuren (á +-10 tot +-20 p/s), 1 basisspel (+- 80) en 1 uitbreidingsbox (+-40)...en dan is er dus nog een Hoth set en 6 figuursets (oa Leia, Dengar en een Bantha) op komst.....en zal er in 2016 nog meer gaan komen.

Feit is wel dat je wel echt iets fraais hebt voor dat geld.

Wat fotos:

Star-Wars-Assault.jpg

FFG.gif

73mkyd.jpgr8xcwp.jpg2gu0a45.jpgv7co4m.jpg30tkl0w.jpg

Edited by Dennis

Oh dit lijkt me zo vet! Ik heb helaas waarschijnlijk geen vrienden waarmee ik dit zou spelen, dus zonde van mijn geld. Maar het ziet er echt heel gaaf uit. Met hoeveel spelers spelen jullie?

Oh dit lijkt me zo vet! Ik heb helaas waarschijnlijk geen vrienden waarmee ik dit zou spelen, dus zonde van mijn geld. Maar het ziet er echt heel gaaf uit. Met hoeveel spelers spelen jullie?

Totnutoe steeds 3.

Probleem waar ik mee zit is dat er wel animo voor is.....maar game avonden organiseren niet meer zo gemakkelijk is als 'vroeger' waardoor er niet meer bv 1x per week/maand wordt gespeeld en we nog niet met 4en zijn geweest. (reden: kids, gezinnen, werk, etc)

Over 1,5 week is er eindelijk weer een spelavond. De missie waarin men Boba Fett gaat tegenkomen staat iig op de planning *grijnz*

Raar maar echt waar: al zou ik het spel niet spelen dan nog zou ik het blijven aanschaffen. Om me steeds weer een kind te voelen als ik weer wat nieuws uitpak, omdat de miniaturen, kaarten, etc in elke uitbreiding zo fraai zijn......en ook omdat ik weet dat ik het over een paar jaar in ieder geval met zoonlief (hij vind het nu al geweldig) zal spelen (moet ie eerst wat groter zijn en engels kunnen) en wellicht dochterlief ook (vrouwlief is geen gamer :(;) ).

Op FACTS kon je het spel overigens spelen (de basisset dan). 7 en 8 november is er de jaarlijkse spellenbeurs in Eindhoven; wellicht kun je daar ook een demo spelen.

Edited by Starkiller
  • Upvote 1

Ik heb met de SWRPG groep een keer de basis set gespeeld. 

Het ziet er mooi uit. Maar het spelsysteem kan me niet echt bekoren. Misschien dat het met de uitbreiding sets beter wordt. Maar daar kan ik niet echt over oordelen.

Het zelfde probleem hier, helaas.

Ik heb met de SWRPG groep een keer de basis set gespeeld. 

Het ziet er mooi uit. Maar het spelsysteem kan me niet echt bekoren. Misschien dat het met de uitbreiding sets beter wordt. Maar daar kan ik niet echt over oordelen.

De uitbreidingen veranderen niets aan de basisregels; ze voegen extra kaarten, miniaturen, bordstukken en scenarios toe,

Zo. Dat was weer een avond Imperial Assault.

Missie: sabotage op een Imperial Star Destroyer. Spelend als The Empire heb ik van de Rebellen al snel (met dank aan Mr. Fett) Han Solo buitenspel weten te zetten, maar de overige 3 helden (Biv Bodhrik, de Bothan Mak Eshka'rey en Chewbacca) hebben de stormtroopers, Probe droid, officers én Kayn Somos en zelfs Boba Fett weten te verslaan).

Normaliter levert eea enerverende foto's op van de spelers :D maar ditmaal maar 2 fotos gemaakt.....alleen van het spel.

atedt.jpg

se4rqg.jpg

Klinkt leuk Starkiller, ik ga denk ik eens een potje proberen mee te kijken op Youtube ofzo. Zie wel heel wat reviews voorbij komen, leuk om eens te zien hoe zo'n spel nu echt in zijn werking gaat.

Wel rekening mee houden dat er in feite verschillende 2 spellen zijn:

-Campaign: een missie met een verhaal; meerdere spelers die samen tegen 1 speler (the Empire) spelen.

-Skirmish: geen verhaal, gewoon 2 partijen (legers) die tegen elkaar strijden.

Maw: als je een fimpje over de gameplay gaat bekijken is het goed te weten dat er dus 2 varianten zijn. Zelf doe ik alleen de campaign versie.

• Upvote 1

Nieuwe uitbreiding + nieuwe packs aangekondigd! (verschijnen 2e kwartaal 2016)

Mijn mening: zoals verwacht is Bespin de uitbreiding (een kleine box vergelijkbaar met Twin Shadows....de volgende grote box zal denk ik Jabba zijn.

Lando! Bossk! Ugnaughts! Bespin Guards! Allemaal top!

De 2 Imperial packs: meh. De sculpt van die Scout trooper.....helmloos? Echt? En ISB infiltrators voelen ook niet echt SW aan.....waar is Lobot?

De box en Lando/Bossk komen er zeker in.....die andere 2.....ik weet het nog niet. De vorige 2 packs (Bantha en Smuggler) heb ik geskipt omdat deze niet in een Campaign zitten en meer voor skirmish (wat ik niet speel) zijn. Welicht worden dit de eerste 2 Campaign miniaturen die ik skip.

swi24_box_left.png

swi24_plastic.png

swi24_tiles.png

swi27_spread.png

swi28_spread.png

swi26_spread.png

swi25_spread.png

Edited by Dennis

Ik ken zowel Heroquest en Decent. Beide prachtige spellen. Helaas heb ik voor dit soort spellen geen spelers om me heen. 

Moet wel zeggen dat het er allemaal mooi uit ziet.

Vraagt het veel voorbereidingstijd voordat je kunt spelen Dennis? Ik weet nog van mijn jongste broer dat hij uren met Heroquest bezig was om het voor te bereiden. 

15 minuten geleden zei Frans:

Ik ken zowel Heroquest en Decent. Beide prachtige spellen. Helaas heb ik voor dit soort spellen geen spelers om me heen. 

Moet wel zeggen dat het er allemaal mooi uit ziet.

Vraagt het veel voorbereidingstijd voordat je kunt spelen Dennis? Ik weet nog van mijn jongste broer dat hij uren met Heroquest bezig was om het voor te bereiden. 

Uren? Bij Heroquest? Als hij zelf de opdrachten/plattegronden maakte dan kan dat; als je de opdrachtenboeken gebruikt dan is 10 minuten voldoende.

Voorbereiding is bij dit spel behoorlijk lang voor de Imperial speler. Met name het bord inelkaarzetten vergt veel tijd (omdat er echt TIG bordstukken zijn).

Check verder mn review van Imperial Assault ;) : https://www.starwarsawakens.nl/toyscollectibles/imperial-assault/

7drHiqr.gif?noredirect

3e kwartaal!

https://www.starwarsawakens.nl/games/imperial-assault-nieuwe-expansions-aangekondigd-obi-wan-greedo-en-grand-inquisitor/

swi29-31_box_fan.png?w=700&ssl=1

In het 4e kwartaal zal er weer een big box expansion komen met +-4 packs.

Als ik logisch nadenk zou dit een Jabba's Palace set zijn (de vorige waren achtereenvolgens Tatooine (small box), Hoth (big box), Bespin (small box)) en ik hoop dit ook.

Edited by Dennis

1 minuut geleden zei BoxerlessBossk:

..of Ewoks :ph34r:

Endor zit na Jabba's Palace.....Death Star set (of iets Rebels gerelateerd daar de Inquisitor nu verschijnt) kan ook nog.

Ik zou een big box van Endor niet logisch vinden daar muv Ewoks en speeder bikes het meeste inmiddels wel verschenen is.

Er zijn steeds sterker wordende geruchten dat de volgende uitbreiding gaat 'afwijken' van de lijn die men nu volgt (zeg maar de OT: Tatooine, Hoth, Cloud City.....en logischerwijs zou nu dan Jabba (of evt Endor) moeten komen).

Volgens de geruchten gaat het een set pre-ANH worden, Rebels gerelateerd. (dit zou kunnen verklaren dat de eerstvolgende ally/villain packs (Greedo/Inquisitor/Obi-Wan) allemaal personages zijn die voornamelijk voor de OT actief zijn. Verder zitten er in de laatste X-Wing wave weer enkele Rebels schepen...(X-Wing staat los van Imperial Assault, maar het geeft wél aan dat men bij FFG zich op Rebels aan het oriënteren is).

Overigens zijn Obi-Wan/Greedo/Inquisitor al 'on the boat' bij FFG wat inhoudt dat ze binnen pakweg 2 maanden al in de shops liggen. Dus voor GenCon (groot spelevent in de USA waar een aankondiging wordt verwacht)

Gisteren was de eerste SWA crew gamemiddag. Gamemaster Dennis heeft Ramon en mij geintroduceerd in de wondere wereld van Imperial Assault. Wordt zeker vervolgd want dit spel heeft diepgang als een malle.

Iemand anders ervaring met deze game?

• Upvote 1

3 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Gisteren was de eerste SWA crew gamemiddag. Gamemaster Dennis heeft Ramon en mij geintroduceerd in de wondere wereld van Imperial Assault. Wordt zeker vervolgd want dit spel heeft diepgang als een malle.

Iemand anders ervaring met deze game?

Was echt geweldig, veel leuker dan verwacht! Ik wil meer en ik wil het nu :P Denk erover om een keer op een conventie toch maar de base game op te pikken voor een leuke prijs, al is het maar zodat Dennis minder hoeft mee te sjouwen. xD

Nee, maar wil ook echt een keer mijn vrienden hiermee kennis laten maken, ik weet dat Taha en een andere gozer het iig sowieso geweldig zal vinden. Ben weer helemaal into boardgames atm :)

3 uur geleden zei Ramon:

Denk erover om een keer op een conventie toch maar de base game op te pikken voor een leuke prijs, al is het maar zodat Dennis minder hoeft mee te sjouwen. xD

investeer dan in Rebellion! (of X-Wing)

FFG heeft gewoon topspellen. Gaan goed met de SW licentie om getuige t feit dat IA, X-Wing en Rebellion op Boardgamegeek zo hoog scoren.

Fury of Dracula (niet in mn bezit, wel veel gespeeld) is ook zo geweldig....heerlijk spel.

Wat ik niet heb gezegd is dat IA in feite Descent (ook van FFG) is, maar dan in SW stijl (Descent is in een fantasty setting) https://www.fantasyflightgames.com/en/products/descent-journeys-in-the-dark-second-edition/

Bij deze zijn jullie uitgenodigd om dit najaar het Spellenspektakel in t Eyndhovensche Beursgebouw te bezoeken. Veel stands met bord/kaart spellen.....maar ook veel games die je daar kan spelen/testen. http://spellenspektakel.nl/

(Was daar vanaf de eerste editie in 1992 t/m +-2003 altijd present...toen verdween uit Eindhoven het om in 2012 weer terug te keren. Hier kort de geschiedenis en fotos uyt den oude doosch: http://bordspeler.nl/2013/11/05/de-weg-naar-het-20ste-spellenspektakel/ )

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now