Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

DutchStarkid

Algemene mening Prequels

Recommended Posts

Hello there!

Ik vraag me af hoe de Nederlandse Star Wars community tegen de Star Wars Prequels aankijkt.

Persoonlijk vindt ze wel gaaf om te zien. En tuurlijk zal ik niet dat zeggen dat ze perfect zijn. Welke film is dat immers wel?

Iemand die zijn mening wil delen?

May the Force be with you, always.

Daphne

Kort samengevat, ik vermaak me nog steeds als ik naar deze films kijk. Maar er was echt iemand nodig die 'nee' tegen George durfde te zeggen. Met andere regie en een paar wijzigingen in het script (oudere Anakin in TPM bijv) zou het geheel er al heel anders uit zien.

Ik riep het toevallig ergens op dit forum van de week. Ik vind het verhaal gewoon subliem en vaak bekritiseerde dialogen zijn echt niet veel slechter als de OT, maar het lijkt alsof de technische mogelijkheden tot besluiteloosheid over wat al dan niet te gebruiken uit de art design hebben geleid waardoor alles er dan maar in moest.  Met als gevolg het (nu al gedateerd ogende) greenscreen fest wat het is geworden. Daarmee sluit ik denk ik naadloos aan op Bossk hierboven. Het ontbrak aan NEE GEORGE.

Daarom kijk ik altijd met zeer gemengde gevoelens naar de prequels. Iedere keer als ik denk, "toch wel goed" komt er altijd iets waardoor ik denk "Nee toch niet".

In TPM is de Nee toch niet:
 inderdaad de Jake Lloyd veel te jong en daardoor ongeloofwaardig, zit daar comic relief JarJar in met zijn hele Snorkelland en de overbodige podrace.
Toch wel goed
Maul met zijn double blade, Qui Gon, battle droids en naturlijk het eindgevecht.
AotC  Nee toch niet
OVerbodige Nintendo 16 bit Game  achtervolging Zam Wessel, Arena vol met kleurige beesten en Obi wan die op kleurig en rare geluiden uitstotend beest klimt 
Toch wel goed
Alles met Jango en Boba en de clone facility, epic massale jedi battle  en gevecht Dooku yoda en..... you will go home and rethink your life :)
RotS Nee toch niet
De climax di tuti climaxi, waarop ik sinds 1983 wachte, want het is altijd bekend geweest dat ze op een lava planeet zouden duelleren tot de door van Anakin, en dan met name de debiel ogende delen van het gevecht tussen Anakin en Obi Wan, springen over blokjes etc, de  daar aan voorgaande 16 bit Nintendo avonturen van de droids op de lopende band.
Toch wel goed
Verder alles, ROTS is ook echt met afstand mijn favoriete prequel episode. Van het begin met spectaculaire ruimtegevecht, dat zo goed in beeld is gebracht met het over de cruiser heen vliegen de totale waanzin in, tot eind met de geboorte van Vader. Verder de manipulaties van Palpatine, Anakin die Dooku een schaar geeft en ga zo maar door.

Zo ik ben het weer even kwijt. Niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar de prequels zouden zich echt lenen voor een remake.

Edited by Marko

De lopende band, imo de slechtste scene in Star Wars, zit in AotC, niet RotS.

Overigens denk ik, hoewel ik tachtigduizend verbeteringen kan verzinnen, dat ik geen remakes wil. Al is het maar omdat dat heel moeilijk zou zijn zonder heel de canon weer te resetten. Zoveel boeken en comics refereren al naar die films nu..

6 uur geleden zei DutchStarkid:

En tuurlijk zal ik niet dat zeggen dat ze perfect zijn. Welke film is dat immers wel?

De OT, Godfather reeks, eerste 3 Indys, Star Trek II.......

Prequels kom ik later op terug! (al ben ik het eens met mn 2 homies dat die lopende band scene het allerslechtste ooit in een SW film is.....naast baby Fett.....en 3PO's hoofd op een battledroid. Ow, en R2 die olie oid spuit in RotS zodat wat evil droids uitglijden.)

Meest positieve zaken zijn McGregor (het beste aan de prequels), Neeson, Jedi Jules Winfield, Lee.......en zelfs Christensen vind ik weinig mis mee. (hij kan acteren maar had de pech een slecht script te hebben).

Met het gevaar off-topic te gaan, zelfs al die geweldige films (en Godfather III) zijn te bekritiseren. Perfectie bestaat niet.

En wat is er mis met baby Fett? Ik vond hem niet slechter dan de rest van de film en ik hoop serieus dat die kerel Boba nog een keer mag vertolken als volwassen vent ;)

• Downvote 1

1 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Met het gevaar off-topic te gaan, zelfs al die geweldige films (en Godfather III) zijn te bekritiseren. Perfectie bestaat niet.

Nee, die kun je niet bekritiseren. Perfectie bestaat. Kijk maar naar Eindhoven. Of Carl Barks. Of die films die ik opnoemde. Of chinees van Oriëntal Greenhouse. Of Ralph McQuarrie. Of sommige werken van David Bowie.

3 uur geleden zei BoxerlessBossk:

En wat is er mis met baby Fett? Ik vond hem niet slechter dan de rest van de film en ik hoop serieus dat die kerel Boba nog een keer mag vertolken als volwassen vent ;)

Boba Fett.....de mystieke, mysterieuze Bounty Hunter waarvan niemand weet hoe hij er uit ziet......die weinig praat maar als hij wat zegt het fantastisch (en kort) klinkt....

.....die Boba Fett zie je met babyface nu quotes als "Dad! Watch Out!" en "Got him! Yeahhhhh" afleveren.

Waarom? Waarom zo geforceerd hem in het verhaal willen proppen (was verre van nodig) en zo heel die mystiek om zeep helpen.

4 uur geleden zei BoxerlessBossk:

De lopende band, imo de slechtste scene in Star Wars, zit in AotC, niet RotS.

Overigens denk ik, hoewel ik tachtigduizend verbeteringen kan verzinnen, dat ik geen remakes wil. Al is het maar omdat dat heel moeilijk zou zijn zonder heel de canon weer te resetten. Zoveel boeken en comics refereren al naar die films nu..

No problem..... Gewoon die verhaalijn aanhouden. 

9 uur geleden zei Dennis:

Boba Fett.....de mystieke, mysterieuze Bounty Hunter waarvan niemand weet hoe hij er uit ziet......die weinig praat maar als hij wat zegt het fantastisch (en kort) klinkt....

.....die Boba Fett zie je met babyface nu quotes als "Dad! Watch Out!" en "Got him! Yeahhhhh" afleveren.

Waarom? Waarom zo geforceerd hem in het verhaal willen proppen (was verre van nodig) en zo heel die mystiek om zeep helpen.

Misschien omdat ik de drie jaar tussen Empire en Jedi niet heb meegekregen, maar ik heb nooit begrepen waarom de Boba die doodgaat als een dombo als het hoogtepunt van coolheid gezien wordt. De beslissing om van hem de perfecte versie van een printplaat voor een heel leger te maken, vind ik dan ook beter dan hem als gewoon een willekeurige dude houden. Ik zou persoonlijk Boba in de film iets ouder gehouden hebben, maar over het idee hoor je mij niet klagen.

In een filmserie waarin Darth Vader C-3PO gemaakt heeft, Chewbacca beste buddies is met Yoda, en Obi-Wan zich R2 niet herinnert terwijl ze jarenlang samen missies hebben gedaan... Kan ik dit ene door de vingers zien ;)

8 uur geleden zei Marko:

No problem..... Gewoon die verhaalijn aanhouden. 

Dan moet Anakin in TPM al zo jong zijn, dan moet de droid factory in AotC, dan moeten alle toevalligheden die ik hierboven heb genoemd er ook in... Dus dan kan je er nooit écht goede films van maken.

11 uur geleden zei BoxerlessBossk:

In een filmserie waarin Darth Vader C-3PO gemaakt heeft, Chewbacca beste buddies is met Yoda, en Obi-Wan zich R2 niet herinnert terwijl ze jarenlang samen missies hebben gedaan...

O geweldig. Dit was ik vergeten....(omdat ik het geblokt heb?). Die eerste twee dingen zijn best wel blunders ja.

Ik merk, hoe ouder ik lijk te worden, dat ik steeds meer moeite ga krijgen met TPM. Waar ik er als jong mannetje bijna twintig jaar geleden goed van kon genieten, vind ik dat steeds moeilijker nu. RotS is steevast mijn favoriet. Op een paar mindere puntjes na is de film nog steeds een hele intense ervaring.

Ik heb jaren lang TPM en AOTC niet in mijn collectie willen hebben. Gewoon blokken dacht ik. Tot dat ik mezelf erop betrapte dat ik vaak aan deze films dacht. De subtiele manipulaties van palpatine. De onwetendheid van de Jedi. En misschien toch wel vermakelijk, als je er niet te lang over na denkt. Of gewoon hier en daar langs de acteurs heen kijken en genieten van de achtergrond. Het blijft tenslotte het SW universum. 

Als er ooit films geremaked zouden mogen worden zouden het de prequels zijn. Deep dark en gritty en vooral niets aan de verhaallijn wijzigen want die is meesterlijk.

Ik vind de prequel trilogie en met name TPM ontzettend ondergewaardeerd. Nou moet ik er wel bijmelden dat ik met Episode I en II ben opgegroeid dus de nostalgie rondom de originele trilogie is mij enigszins vreemd.

Anywho: Wat ik enorm waardeer is het poëtische aspect en het spelen met verhaallijnen, nogmaals met name in TPM. Het enige wat ik anders zou hebben gedaan is Jar-Jar een minder komische rol geven. Hij heeft best veel potentiëel. Hij wordt door zowel als de Gungans als de mensen waar hij mee optrekt nogal raar aangekeken (en terecht). Later is hij het (en de koningin van de Naboo) die de twee volkeren samenbrengt tegen een gezamenlijke vijand.

Wat Jake Lloyd betreft: Het is een kind. Ik denk dat de backlash (vooral op zijn eigen persoon) buitenproportioneel is. Anakin was een slim kind en Jake deed wat een kind zou doen als hij net zo slim zou zijn als Anakin, dus ik heb nooit echt heel veel problemen gehad met zijn acteren (dat had ik later wel met bijvoorbeeld Carrie Fisher in ROTJ). 

Episode II vond ik eigenlijk wel het minste van de drie, maar ik kan het weinig kwalijk nemen. AOTC moet eigenlijk het vieze werk opknappen, namelijk het opzetten van de Clone Wars en het liefdesverhaal van een psychopaat en een ex-koningin/senator. Wat dat betreft vond ik het toch een vermakelijke film.

ROTS is pure awesomeness en de eerste Star Wars-film die ik in de bioscoop heb gezien. Ik kan me herinneren dat ik in de pauze zat te speculeren of Palpatine de Emperor zou zijn en ik kon me niet voorstellen dat Anakin naar de Dark Side zou gaan. Toch kan ik ROTS niet als mijn favoriet bestempelen vooral omdat het niet echt iets specifiek heeft waarvan ik zou zeggen: "Wow, dat is echt briljant," alhoewel Darth Plagueis een enorme boost heeft gegeven aan de lore van Star Wars.

Op 9 september 2016 at 19:17 zei bigtukker:

ROTS is pure awesomeness en de eerste Star Wars-film die ik in de bioscoop heb gezien. Ik kan me herinneren dat ik in de pauze zat te speculeren of Palpatine de Emperor zou zijn en ik kon me niet voorstellen dat Anakin naar de Dark Side zou gaan. Toch kan ik ROTS niet als mijn favoriet bestempelen vooral omdat het niet echt iets specifiek heeft waarvan ik zou zeggen: "Wow, dat is echt briljant," alhoewel Darth Plagueis een enorme boost heeft gegeven aan de lore van Star Wars.

Sory voor de erg late reactie....zal met de Rogue 1 buzz te maken hebben.

Wat je in de laatste alinea zegt, maakt voor mij iets duidelijk dat ik niet eerder beseft heb. Namelijk dat er voor 'instappers' gewoon spanning in de prequel films zat over hoe het het de hoofdrolspelers zou vergaan.

De verdeling pro en con prequels wordt inderdaad bepaald door de nostalgie maar ook de bekendheid met de verhaalijn van de OT. Daardoor valt een groot deel van de hierboven genoemde verassing weg. Persoonlijk, vond ik de prequels gewoon zo erg tegenvallen, omdat de mystieke jedi knights waar we jaren over gefantaseerd hadden, tochniet zo flawless bleken te zijn en we gewoon een veel specatculairder beeld hadden van die dudes en de hoofdlijn, de wording van Anakin tot Darth Vader vrij matig is uitgewerkt.  De haat jegens Jarjar is omdat hij de personificatie is van wat de prequels zo tegen deed vallen. Onnodige comic relief, met onnodige cgi, in een personage dat niet veel toevoegd aan het verhaal,. Bovendien was de toon en stijl zo afwijkend (niet gritty maar zuurstok) van de OT.

Door de jaren heen ben ik de prequels wel meer gaan waarderen, vooral inhoudelijk en er zit ook genoeg eyecandy in die er wel toe doet.

Ik kan er echt niet meer naar kijken. Zo verschrikkelijk pijnlijk. Tegenover ieder gaaf moment (Darth Maul) staan voor mijn gevoel tientallen tenenkrommende momenten (betweterige, arrogante jedi, Jake Lloyd, Jar Jar Binks, kid Boba, lavaballet van Ewan en Hayden, cgi stuiterballetje Yoda, de romance tussen Anakin en Padme, alle cgi die er voor zorgt dat je het gevoel krijgt naar een PS2-game te kijken, het afgerafelde einde van RotS, etc, etc). En dat terwijl ik in '99 vol goed moed met de fokking bus naar London ging om daar The Phantom Menace een a twee maanden eerder te kunnen zien dan in Nederland. Ja, toen heb ik er van genoten, want het was de eerste nieuwe Star Wars in zestien jaar en het was een toffe roadtrip natuurlijk. Maar als ik nu aan die films denk, krijg ik het Spaans benauwd. 

TPM was voor mij na al die jaren echt geweldig om te zien, en tot op de dag van vandaag behoort deze tot mijn favoriete films die ik iedere dag en ieder moment opnieuw kan kijken. De snelheid waarmee we van de ene wereld naar de andere wereld worden meegenomen vind ik echt heerlijk. Ook de grootte van de dark side werd voor mij ineens meer helder, dat is een punt wat ik mis in de OT. Ik kan/kan er niet genoeg van krijgen en heb TPM aan de lopende band in de bioscoop gekeken.

Nu moet ik zeggen dat ik in 99 nog thuis woonde en te maken had met een terminaal zieke vader. TPM was dus een welkome escape van de thuis situatie, mijn hoofd voor een paar uur in een alternatieve realiteit. Gezien mn vader een erg lang weg heeft afgelegd alvorens hij ons verliet, werd de situatie steeds heftiger, en deel 2 en 3 werden uitgebracht voor en na zijn overlijden. Achteraf bezien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit van grote invloed is geweest op mijn gevoel bij de films, want AOTC en ROTS hebben me nooit weten te pakken, en ik heb nooit de behoefte gevoeld de films nogmaals te kijken (mogelijk mede veroorzaakt door het gebrek aan SW buddy's, die heb ik namelijk niet). Ik kan namelijk niet goed benoemen wat ik er zo slecht aan vond, het was meer een algemeen gevoel, wat achteraf bezien dus meer aan mij zal liggen dan aan de films...

Nu hebben we inmiddels een zoontje van 5 die helemaal verslingerd is aan SW. Ik heb echt Playmobil en Lego Ninjago gestimuleerd, wat hij ook nog steeds erg leuk vindt, maar Star wars is het helemaal voor hem. Niet eens omdat papa dat heeft gepushed, maar dit heeft hij zelfstandig van de tv opgepikt, en YouTube met de SW Lego filmpjes. Daar ben ik als verantwoordelijke vader natuurlijk wel direct en vol overgave op ingesprongen, want zoiets dien je aan te moedigen en (financieel) te ondersteunen. ;-)

TFA had ik zelf al wel in de bioscoop gezien en vond ik geweldig, maar de film wist me niet zo te pakken als TPM. Tot er een moment kwam dat mn zoon vroeg de film op Blu-ray te kopen, want dan kon hij zien hoe het gemaakt was. Dat was de eerste aankoop vwb SW in jaren, ruim een decennium. In diezelfde maand kwamen alle 7 delen van SW op Netflix, en dat was wel een hele laagdrempelige manier om SW tot je te nemen. En dat is de werkelijke ommekeer geweest. In de zomervakantie kreeg mn zoon z'n eerste SW speelgoed, een Tie-Fighter, en sindsdien is het hek van de dam...

Een voordeel daaraan is dat ik AOTC en ROTS inmiddels opnieuw heb gezien en dat ik besefte dat ik deze films had "weggestopt"... terwijl er weldegelijk geweldige scenes en figuren in zitten. Voor mijn gevoel is mijn negatieve beeld over deel 2 en 3 dus niet terecht.

Nu is het zo dat ik enorm veel had in te halen qua SW en voor mn zoontje alles nieuw is, want naast de films zijn er natuurlijk ook de tekenfilms als Rebels, Clone wars  en Lego, en mijn zoontje is leidend qua keuze wat we kijken. En we kijken ook weer niet iedere dag SW, want hij heeft ook SW boekjes, games en dus zijn speelgoed, en dan alles nog wat niet SW iszoals buiten of bij vriendjes spelen, knutselen of sporten... Dit houdt in dat we 2 en 3 dus pas 1 of 2x hebben gezien samen, maar eigenlijk verdienen de films het om aandachtig in mn eentje bekeken te worden, want er zit volgens mij veel meer in dan tot nu toe door mij is ontdekt en vooral ervaren.

Al met al vond ik deel 1 geniaal, 2 en 3 also also... Maar ik ben ervan overtuigd dat mijn mening over die 2 films tegen het einde van dit jaar behoorlijk veranderd zal zijn. To be continued dus... ;-)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now