Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
the Prosheshy

Confrontatie met the Empire Strikes Back (dec. 1980)

Recommended Posts

Een welkomswoord:

Inmiddels zijn we meer dan 35 jaar verder dat ik geconfronteerd werd met Star Wars. Het begon toen ik als 10 jarige in december 1980 werd uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje waarbij we naar een nieuwe film gingen in een bioscoop in het centrum van Rotterdam genaamd : The Empire Strikes Back 

Mijn naam Is E-J en na het zien van TESB was ik volledig verkocht; ik moest een Kenner action figure kopen (dat werd C3PO; want alle andere action figures waren reeds uitverkocht) (en heb in de jaren daarna dan ook de gehele collectie verzameld). De film van de leraar van George Lucas op de filmacademie;  Irvin Kershner maakte een verpletterende indruk op mij. Een jaar later heb ik Star Wars gezien met mijn broer in Antwerpen (toen nog zonder de Episode IV; A New Hope opening). 

In 1999 ben ik vervolgens met mijn broer (5 jaar jonger; 40) ook zo'n fan als mijzelf) , vriendin en maat naar Londen voor de premiere van Episode I geweest(16 jaar na het verschijnen na Return Of The Jedi; ben zelfs geinterviewed over TPM door het universiteitsblad in Nijmegen toen ik daar studeerde). Ook in Londen in 1999 kwam het gevoel en de ervaring uit 1980 enigszins terug.

Maar de echte klapper kwam vorig jaar 19 december toen we wederom naar Londen gingen en bij de Odeon bioscoop geconfronteerd werden met JJ Abrams' en Katheen Kennedy's belofte aan de miljoenen Star Wars fans: Episode VII; the Force Awakens.

Uiteindelijk heb ik zelfs een dankbrief geschreven aan Katheen Kennedy haarzelf van Lucasfilm hoe knap ik het vind dat zij en haar hele team van "true artists" mij als 45 jarige weet te raken (ja, er schoot een traan in mijn ogen in de vlucht scene in de Falcon van Rey & Finn op Jakku).

Met de SW Anthology en Episode VIII/IX films in het vooruitzicht kan ik alleen maar zeggen; "the future hasn't looked as bright for Star Wars since now". 

Poster-ESB.jpg

Edited by the Prosheshy
  • Upvote 2

Mooi verhaal Prosheshy! Als iemand die niet eens oud genoeg is geweest om de originele films in de bioscoop te hebben gezien en die tóch werd geraakt op verschillende momenten gedurende de eerste keer dat ik de film zag, kan ik me enigszins voorstellen hoe bijzonder het voor jou en vele anderen moet zijn geweest. Om een film als jochie in de bioscoop of thuis te zien en vele jaren later diezelfde acteurs die - net als jijzelf - een stuk ouder zijn geworden in hun oude rollen te zien.. onbetaalbaar. Dat moment dat ik de tweede teaser trailer zag en Han Solo aan het einde zei "Chewie... we're home". Wauw. Ik kan er nog steeds kippenvel van krijgen.

Heb je een reactie gehad van een medewerker van Lucasfilm? Ik denk dat ze wel meer van dit soort brieven dagelijks binnen krijgen.. :)

Hi Ramon,

Thanks! Voor mij staat Empire al jaren op no 1; DE Star Wars film. Ik verwacht dan ook heel veel van Rogue One en de eerste beelden die we gezien hebben (overigens ook knap gemaakt de LEGO uitvoering ervan) waar mijn broer en ik dat gevoel tijdens de battle op Hoth terugkregen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat Gareth Edwards en Kathleen Kennedy met hun team hebben gemaakt van R1. 

Helaas heb ik nooit een antwoord teruggekregen van Lucasfilm uit San Fransisco CA maar verwacht dat er de weken na het verschijn van TFA duizenden brieven zijn verstuurd van fans van over de hele wereld. Maar ja, ik moest het even kwijt ;dat begrijp je vast. 

Hoi Ramon,

Ik heb de film The Empire Strikes Back ook in december 1980 met mijn vader en broer in de bioscoop Lido in Haarlem voor het eerst mogen bewonderen. Dit n.a.v. een artikel in het locale weekblad met een grote foto van Yoda in het moeras. Ik en mijn broer waren toen 8 en 10 jaar. Helaas was mijn vader ineens de kaartjes kwijt. We hebben ons toen in tranen en tuiten naar de bioscoop gehaast. De portier vond het een zielig en geloofwaardig verhaal en liet ons toen gewoon naar binnen. Toen ik de film zag was dat een van de mooiste ervaringen in mijn jeugdige bestaan. Ik was daarna helemaal weg van Luke en ik heb dan ook het figuurtje Luke Skywalker (Bespin Fatigues) meteen gekocht bij Intertoys aan de overkant. Mijn leven is nooit meer hetzelfde geweest in positieve zin! Tegenwoordig heb ik dat figuurtje nog steeds, een variatie daarop en nog vele honderden actiefiguurtjes en vaartuigen! Star Wars is een lifestyle geworden!

• Upvote 2

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this