Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Marko

whats going on....

Recommended Posts

Een onderwerp, dat ik liever hier in de de groep gooi, als op bijvoorbeeld de facebook pagina('s). 

Wat is er aan de hand? Ook de Nederlandse starwars community is verdeeld op een manier die lijkt op die discussie over de knecht van sinterklaas. Vuur tegen vuur. Aan de ene kant heb je de mensen die Disney en Kathleen Kennedy op de brandstapel willen en alles na ROTJ willen wissen. Ik kan me daar niet mee identificeren, ik vond TFA en R1 gewoon heerlijk en bovendien Kennedy is producent van 50% van alles wat ik mooi heb gevonden tijdens mijn jeugd.  Aan de andere kant heb je de mensen die bij enig kritisch geluid het kussen op je gezicht duwen door te zeggen als je het niet leuk vind, ga je wat anders kijken, we houden van alles wat Star Wars is en anders deug je niet. Hoe kan dat nu toch, wat ligt daar aan ten grondslag. Daarmee kom je nooit tot enige consensus, laat staan een leuk gesprek.

Ik ben zelf ernstig teleurgesteld in TLJ en Solo vond ik gewoonweg saai, maar dat is wat het is, niet meer en niet minder. Ik zou daar juist met mede fans over van gedachte willen wisselen zonder meteen in een hoek gezet te willen worden. In geen van beide hoeken overigens. Sterker nog, wat zou ik graag mijn mening bijstellen. Natuurlijk is Star Wars film die ik geweldig vind het gene dat ik het liefste wil. In iedere relatie heb je wel eens een dip, vertrouwen en die diepe liefde helpt je daar doorheen.  Ik heb vetrouwen in de toekomst en deze kan me niet snel genoeg komen.

Even terug naar die leuke gesprekken. Ook hier op het forum dat ik voorheen bijna dagelijks bezocht, is het uitgestorven. Ik vraag me dan ook af hoe dat komt. Is er dan wellicht sprake van een star wars burn out>? Dat zou raar zijn, marvel poept er minimaal 3 films per jaar uit zonder enige problemen. Star Wars heeft voor het aller eerst twee films binnen een half jaar uitgebracht. ALs er al sprake is van een burn out, dan pak ik meteen de theorie erbij. Een burn out ontstaat alleen door intensief iets te doen waar je geen energie van krijgt. En ja dan moet je iets anders gaan doen, hoor ik de criticasters al zeggen. Of niet? Je kunt ook de manier waarop je naar de zaken kijkt veranderen. Dat kan echt, het is een keuze. Ik kan vreselijk gaan fulmineren over Ruin johnson (sorry kon het niet nalaten) of het graatmagere script van Solo, maar ik kan ook denken dat we voor ROTS ook eerst door AOTC heen moesten bijten. Dat ik Game of Thrones, dat uiteraard een erg prettig bronmateriaal heeft, fantastisch mooi en vooral vol diepgang is gemaakt. Daar kies ik voor.  

Ik ben blij verrast door het gerucht dat Obi en Bobi geannuleerd zouden zijn. Niet perse omdat ik die films niet wil zien (althans niet beide;) maar omdat het voor mij betekent dat er iets speelt bij Lucasfilm. Focus op epIX betekent gewoon dat we eerst het huis gaan opruimen en heroverwegen wat we verder gaan doen. Persoonlijk verstekt dat mijn vertrouwen in de toekomst. Hoe dan ook, ik ga er van uit dat het gerucht klopt, hoop ik vooral dat er snel iets positiefs volgt van Lucasfilm, waar we eensgezind van gedachten over kunnen wisselen en hoopvol voor de toekomst kunnen zijn.

20 uur geleden zei Marko:

Ook hier op het forum dat ik voorheen bijna dagelijks bezocht, is het uitgestorven. Ik vraag me dan ook af hoe dat komt.

Om er even dit uit te lichten: het forum heeft jammer genoeg nooit echt gelopen. Buiten de crew waren het met name jij, EJ die hier kwamen en soms dook er iemand anders op maar dat waren er nooit veel. Als ik kijk naar fora die jaren geleden drukbezocht werden is het daar ook rustig(er) (al is daar nog wel activiteit).

Mbt dat andere kan ik een heel verhaal schrijven. Voor mij is SW iig altijd meer dan alleen de films geweest en in de periode 1976-2014 is er nog zat wat onontdekt is, ongelezen in de kast staat of in de collectie ontbreekt. De ST heb ik (net zoals de nieuwe canon (boeken en comics) afgeschreven; wellicht wordt de TV serie iets (KOTOR zou me helemaal terugtrekken) en er verschijnen nog steeds zaken op andere gebieden dan film/serie die me boeien (Imperial Assault, X-Wing, OT/PT naslagwerken, OT Lego)

2 uur geleden zei Dennis:

Om er even dit uit te lichten: het forum heeft jammer genoeg nooit echt gelopen. Buiten de crew waren het met name jij, EJ die hier kwamen en soms dook er iemand anders op maar dat waren er nooit veel. Als ik kijk naar fora die jaren geleden drukbezocht werden is het daar ook rustig(er) (al is daar nog wel activiteit).

......toch is het opvallend, zonder aantallen te noemen, als je percentueel kijkt is het aantal bezoekers met 95% gedaald. Ook de lowlands cantina is erg rustig, met uitzondering van een aantal menden die Echobase nog niet hebben ontdekt.

Gaat het forum sluiten? Dat zou ik jammer, maar volstrekt legitiem vinden. Probleem is dat dan het enige discussiemedium, facebook blijft. Voordeel, bezoekers in overvloed. Nadelen, je zit in de openbaarheid, je hebt geen afgesloten ruimte waar je kunt praten, ook mensen die toevallig op een nieuwtje clicken komen ook reageren, waardoor ik al snel afhaak en bovendien hoeft niet iedereen te zien wat een nerd ik ben hahaha. Een besloten discussie groep zou een optie zijn. Wellicht een idee om de Catina om te bouwen. Maar goed wie ben ik........het forum ga ik hoe dan ook vaarwel zeggen, met pijn in het hart welterverstaan.

Edited by Marko

Het forum sluiten? Dit is nooit binnen de crew ter sprake gekomen.

Het mooiste zou zijn als er in de Cantina op FB meer discussies loskomen maar dat hangt voor het grootste gedeelte van de leden af en ik heb de neiging om te zeggen dat het gros gewoonweg niet wil discussieren (om wat voor reden dan ook).

Je voorstel om de Cantina besloten te maken ga ik iig in de groep gooien.

Goede post Marko, columnwaardige opening denk ik. Ik heb altijd gezegd dat ik een forum nog steeds een meerwaarde vind vanwege de overzichtelijkheid, de afgeslotenheid die jij al noemt en de controle (hier hebben wij alles tot in de kleinste details zelf in de hand, in een Facebookgroep zijn we afhankelijk van welke features Facebook erin of eruit sloopt). Ik zie zelf eerlijk gezegd nog geen reden om het forum te sluiten, ook al komt er straks misschien helemaal niemand meer. Althans niet op korte termijn, als je te maken hebt met jarenlange droogte (toegegeven, zo heel ver zitten we daar niet vanaf) is het een ander verhaal. Tot die tijd doet het forum niemand kwaad en als men het niet meer de moeite vindt om hier te komen, dan komt men simpelweg niet meer. Om het forum op dit moment te sluiten/ontoegankelijk te maken vind ik weer een ander uiterste waar ik het nut nog niet van inzie.

Waar het mis is gegaan met het forum weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ik kan me herinneren dat we een jaar of misschien twee geleden een bericht plaatsten op Facebook over dat men op het forum moest kijken (het betrof een winactie geloof ik) en er waren meerdere mensen die verbaasd waren en niet wisten dat er überhaupt een forum was. Echter wil ik daar de schuld zeker niet naartoe schuiven, al is het misschien niet zo gek om een laatste (?) keer het forum eens onder de aandacht te brengen op de Facebookpagina (inmiddels hebben we immers duizenden volgers meer ten opzichte van toen).

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat men simpelweg geen zin heeft, grof gezegd te lui is, om een account aan te maken op een forum dat puur over Star Wars gaat. In het buitenland lukt dit nog wel, op Engelstalige forums dan wel te verstaan. Op Reddit natuurlijk helemaal, al is dat ook een wat ander verhaal (een enkel account voor forums over werkelijk alle onderwerpen die er bestaan, geniaal). In de regio waarin wij serveren is de behoefte om op een forumpje met andere liefhebbers te discussiëren blijkbaar weinig tot niet aanwezig. Er is naar mijn weten immers geen enkel Nederlandstalig Star Wars forum(gedeelte) dat wel echt loopt, een enkel topic op grotere forumsites zoals Tweakers of bepaalde filmwebsites misschien daargelaten. Maar een forum dat toegewijd is aan Star Wars is hier niet de moeite en tijd waard van de meeste mensen.

Mede om die reden ontstond ook de Facebookgroep Lowlands Cantina begin dit jaar. Het idee was om daar de fans te bedienen die het wel leuk vinden om af en toe over Star Wars mee te praten, maar op een veel toegankelijkere manier (immers mogen we ervan uitgaan dat vrijwel iedereen die onze website bezoekt de beschikking heeft over een Facebookaccount). Er is dus geen extra tussenstap voor nodig, je kunt meteen aansluiten en participeren. Ik vind de structuur van een Facebookgroep persoonlijk niet zo prettig als een forum, de kans is groot dat dezelfde discussie meerdere keren gevoerd wordt en men op zoek moet gaan naar oude berichten om argumenten die in het verleden zijn geformuleerd opnieuw te gebruiken. Al het nieuwe verschijnt bovenaan, het oude verdwijnt naar beneden. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak misschien, het zou niet mijn persoonlijke voorkeur zijn om op die manier een discussieplatform te organiseren. Trouwens de Lowlands Cantina is misschien rustig, echter zijn we in de afgelopen 2-3 weken gegroeid van 150 naar 270+ members en dat is gezien het korte tijdsbestek wel een mooie groei imo. 

Wat je zegt over een gesloten ten opzichte van een openbare Facebookgroep kan ik begrijpen. Ook ik weet niet of ik het leuk vind dat (oud-)collega's, familieleden en vrienden mij zien reageren op een verhitte discussie over of bv. Reylo wel of niet een geslaagde zet zou zijn. Het is misschien iets voor de (nabije) toekomst, als we er nog wat meer leden bij hebben en de cantina wat minder 'rustig' is? Al zal dit nog wel even zo blijven zolang er weinig is om over te praten (en zoals je zelf al meerdere malen aangaf, dat is na TLJ helaas een beetje het geval). Gelukkig beginnen de opnames van Episode IX bijna, hopelijk biedt dat weer een voedingsbodem voor nieuwe speculatiepraat. We gaan het zien.

• Upvote 1

Zeker. Helemaal met je eens dat er eigenlijk niet zo veel te besrpeken valt momenteel. Dat zal overigens ook zeker een van de redenen zijn van het gekissebis wereldwijd. 

Wellicht ten overvloede maar ik ben nog steeds groot fan van het medium -, en specifiek dit forum. Inderdaad om alle argumenten die je schetst.  Alleen zit je in een soort vicieuze cirkel. Laat ik weer eens metafoor gebruiken. 

Een supergezellig café dat je toevallig ontdekt, dat helemaal bij je past qua sfeer en waar je gelijkgestemden ontmoet. Dat café wordt al snel je stamkroeg om álle logische redenen. Op een gegeven moment beginnen er minder ménsen te komen, maar je gaat toch iedere zaterdagavond vol goede moed aan de bar zitten. Langzaam maar zeker zit je iedere avond met de kroegbaas te kletsen en op een zeker moment denk je dan: wat doe ik hier nog. En je blijft ook weg. Je rijd nog eens langs om wat te vertellen, maar er is niemand. Je hebt helemaal geen zin meer in die kroeg, want iedere keer dat je er vandaan komt heb je een kutgevoel.

Al met al. Nog meer reden om te hopen dat lucasfilm  snel met een berg interessant nieuws gaat komen. Wie weet kom ik nog eens binnen als er licht brand in de kroeg.

Edited by Marko

8 hours ago, Marko said:

Al met al. Nog meer reden om te hopen dat lucasfilm  snel met een berg interessant nieuws gaat komen. Wie weet kom ik nog eens binnen als er licht brand in de kroeg.

Ik snap je (leuke metafoor) en natuurlijk zien we je graag terugkeren. :) Des te meer reden om de kroeg voorlopig draaiende te houden! ;)