Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Marko

ik dacht dat het aan mij lag.....

Recommended Posts

Na een aantal jaar als een bezetene te keer zijn gegaan qua star wars, merkte ik in de aanloop naar Solo dat het me niet zo bezig hield. Voor ik de film zag hoopte ik dat deze de 'spark that wil light the fire' terug zou brengen. Alhoewel ik SOlo prima vond, was daar geen sprake van. Het voelt heel raar. Iets waar je zo gek op bent, maar waar je ineens niet zo veel gevoel meer bij hebt, behalve de herinneringen aan het verleden. Relatieprobleem dat leidt tot een scheiding of gewoon een dipje waar we gezamelijk wel weer uit gaan komen. Laat ik die relatie dan ook eens als metafoor aanhouden.

Ik tracht het toch te duiden, vooral voor mezelf. Zodoende trek ik een aantal conclusies;

• Story's met bestaande personen hebben in de eerste plaats al nooit mijn voorkeur gehad.
  • TLJ voelt als een enorme teleurstelling, nadat ik me er vreselijk op verheugd had.
  • Ik ben wel erg (lees dagelijks) met Star Wars bezig geweest een aantal jaar.
  • Marvel (die andere jeugdliefde) wordt steeds maar beter en leid dus ook af.

Dat zijn allemaal persoonlijke dingen, zodoende de titel, tot dat ik zag, dat de box office cijfers van Solo tegenvallen en het op zowel forum als lowlands cantina angstaanjagend stil is. Ben ik dan toch niet alleen in dit gevoel. Ervaren meerdere mensen een soort moeheid? Of is Solo niet bijster interessant om over te praten. Na TLJ is wat mij betreft het hele onderwerp speculatie geelimineerd dat heeft sowieso geen in meer.

De toekomst brengt hopelijk een kickstart, of zoals de relatietherapeut zou zeggen wat spanning in de relatie. Ik hou hoop!

Zéér goede openingspost.

In de andere draad heb ik al eea gepost:

Wat conclusies die ik trek:

• Met de huidige club verantwoordelijken gaat het voor mij niet meer goedkomen vrees ik
  • Ik ben er nog steeds dagelijks mee bezig, maar geniet alleen nog maar van Legends
  • Al mn Star Wars uitgaves zijn Legends zaken (muv de Art of en Visual Dictionary boeken die ik standaard bij elke release aanschaf om compleet te blijven)
  • Ik heb in een ontkenningsfase gezeten, maar na de overname is alles zo drastisch veranderd... ik herken mn geliefde franchise niet meer terug

Er spelen m.i. veel factoren een rol bij het 'falen' van Solo; de teleurstelling van TLJ, de Star Wars moeheid die volgens mij inderdaad echt een ding is en de naar mijn mening belabberde timing om een Star Wars film uit te brengen. Ze wilden Star Wars weer graag in mei hebben en hadden daar zowel Solo als IX gepositioneerd. Door omstandigheden is Episode IX echter ook doorgeschoven naar december (ik verwacht btw dat die wel weer een kaskraker zal worden). Voor die tijd zien we Star Wars Resistance en zelfs al de live-action tv serie verschijnen. Het wordt eruit gepompt als een machine, terwijl een Star Wars film altijd uniek/bijzonder was en een happening om voor in de rij te staan bij je plaatselijke bioscoop.

Toch verbaas ik me erover dat Marvel, die toch vele films binnen een jaar uitbrengt, niet een vergelijkbare moeheid teweeg lijkt te brengen. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat zowel TFA als RO (wat Star Wars fans over het algemeen als prima films beschouwen) enerzijds heel erg vasthield aan de bekende Star Wars formule waardoor die Star Wars fatigue bestaansrecht kreeg. Ja, ook ik als fan van de nieuwe films onder de Disney vlag vond TFA en RO fantastisch, maar het was spijtig dat de films zoveel leunden op het oude succes en niet echt iets nieuws wisten te brengen. Tel de zeer vocale minderheid aan TLJ-haters erbij op en de mening van de gemiddelde filmliefhebber is gevormd: Solo boeit niet en Star Wars is een product van de melkkoe die je niet meer serieus hoeft te nemen.

Ze lijden momenteel aan een imagoprobleem en misschien ook wel een identiteitscrisis. Want wat is Star Wars? Duidelijk niet meer die bijzondere film waar iedereen het hele jaar naar uitkijkt (behalve de mensen hier dan natuurlijk). Star Wars wordt niet meer als must-see beschouwd.

Waar ligt het aan en hoe lossen ze het op? Moeilijk te zeggen. Persoonlijk vind ik dat Kathleen Kennedy het niet al te best heeft gedaan. Op commercieel gebied waren de voorgaande films natuurlijk een succes, maar dat valt nu van Solo waarschijnlijk niet meer te zeggen. Moet ze daarop afgerekend worden? Misschien niet, want de cijfers zien er over het algemeen goed uit. Toch heeft er imo wanbeleid plaatsgevonden op het gebied van regisseurskeuzes en plotontwikkeling.

Josh Trank mocht een Boba Fett film doen, werd weggebonjourd na het F4ntastic fiasco. Abrams voor TFA was de enige goede zet, een soft reboot die de fans geruststelde en aantoonde dat Disney het in zich heeft om een Star Wars film te maken. De mate waarin de film leunt op het verhaal van ANH kun je over debatteren natuurlijk. Rogue One was naar het schijnt ook een ramp, maar met de hulp van Tony Gilroy is het uiteindelijk toch goed afgelopen voor Gareth Edwards' film. TLJ kende weinig productieproblemen en daardoor werd de writer/director gelijk een trilogie toevertrouwd? Colin Trevorrow mocht Episode IX doen, maar had ruzie met het script (wilde blijkbaar Luke laten leven) en Fisher's overlijden (Leia had naar het schijnt een grote rol in IX en hij had moeite om dat te herschrijven, oké hier kan Kennedy niks aan doen). Trevorrow stelde teleur met zijn film Book of Henry en werd vervolgens de deur gewezen voor IX, waar oude bekende en daardoor hopelijk gegarandeerd succes biedende Abrams weer mag opdraven. Het Lord/Miller verhaal, waar het niet mee klikte en het duo een paar weken voor het einde van principal photography (!!!) de deur werd gewezen, waarna een andere oude bekende en ervaren regisseur Ron Howard in mocht stappen.. (die er uiteindelijk een best puike film van heeft gebrouwd moet ik zeggen).

Aan de ene kant wordt gepretendeerd dat relatief nieuwe en onbekende filmmakers Star Wars films mogen maken om de franchise in richtingen te duwen die nog niet eerder verkend zijn, maar in de praktijk worden er A) films gemaakt die erg leunen op de oude films en B) het blijkt meermaals dat de filmmakers in kwestie niet goed om lijken te kunnen gaan met het maken van een film van dit budget in het tempo en naar de kwaliteit die er geëist wordt. De enige bij wie het goed ging was de heer Rian Johnson die nu zoals gezegd ook maar gelijk drie nieuwe films in z'n schoot geworpen kreeg.

En wat betreft plotontwikkeling: een trilogie die zich tientallen jaren na Return of the Jedi afspeelt is top. Maar het was imo niet verstandig om daar drie verschillende (oké, nu toevallig een terugkerende Abrams) schrijvers aan te koppelen die elk verder gingen waar hun voorganger ophield. Een trilogie bedenk je imo (iig in grote lijnen) van tevoren met een begin, midden en eind en wordt pas daarna in gang gezet. Niet zoals nu, want het gevolg is dat vele plotpunten en daarbij gepaarde verwachtingen niet werden ingelost door de heer Johnson, want zijn fetish is blijkbaar om het publiek zoveel mogelijk te verrassen en bij elke scène de vraag te stellen "Wat zou het publiek het meest choqueren?".

Mijn conclusie is dat er op het gebied van de drie films-coherentie en writer/director keuzes tekort is geschoten. Er valt natuurlijk ook wat te zeggen voor het feit dat ze acties heeft durven nemen (Gilroy inschakelen, Lord/Miller ontslaan op dat zeer ongebruikelijke moment in de productie om er maar twee te noemen). Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er toch wat simpel over lijkt te zijn nagedacht. 

Misschien zou Star Wars ook meer de Marvel kant op moeten gaan, met een serie films in meerdere fases die zijdelings met elkaar te maken hebben en uiteindelijk ruimte bieden voor cross-overs in één en dezelfde cinematic universe?

17 uur geleden zei Ramon:

Toch verbaas ik me erover dat Marvel, die toch vele films binnen een jaar uitbrengt, niet een vergelijkbare moeheid teweeg lijkt te brengen

Het feit dat Marvel er 10 jaar over gedaan heeft om tot deze vorm te komen zou ons hoopvol mogen stemmen. De eerste delen van Iron man en Captain America vond ik gewoon leuk, maar zeker niet baanbrekend. Ongeveer het zelfde als wat ik nu van Solo vind. Wat ik vooral erg sterk vind aan Marvel is dat ze in een soort learning curve lijken te zitten en de succesvolle elemenenten in de films niet alleen herkennen maar ook weten te gebruiken voor de volgende films. Zonder dat het een inconsistent geheel wordt. Zo vond ik de eerdere Thor films redelijk tot matig, maar was Ragnarok fantastisch omdat precies de juiste balans tussen humor en scifi actie werd gevonden, zoals dat werd gedaan in Guardians. Maar stel je voor dat voor het vervolg op Infinity War nu een andere regiseur zou komen die bedenkt dat Thanos niet zo belangrijk is, de belofte van cpt Marvel niet wordt ingelost en de Avengers maar een onbeduidend reisje moeten gaan maken naar een even onbeduidende planeet. Het klinkt onmogelijk en naief, maar dat is wel precies wat de firma Star Wars heeft geproduceerd....

18 uur geleden zei Ramon:

Een trilogie bedenk je imo (iig in grote lijnen) van tevoren met een begin, midden en eind en wordt pas daarna in gang gezet. Niet zoals nu, want het gevolg is dat vele plotpunten en daarbij gepaarde verwachtingen niet werden ingelost door de heer Johnson, want zijn fetish is blijkbaar om het publiek zoveel mogelijk te verrassen en bij elke scène de vraag te stellen "Wat zou het publiek het meest choqueren?".

Dat dus. Volledig mee eens en dat is iets waar ik vooraf al voor vreesde. Dit is dan ook iets waar Star Wars de fout is ingegaan. Ik ook was, waarschijnlijk op basis van nostalgie, gewoon erg blij met TFA, ondanks alle krtische noten die je erbij kunt plaatsen.  Beter was men gewoon lekker doorgegaan op die quasi nosatalgische modus en had men gewoon nog twee enorme crowdpleasers gemaakt. Uiteindellijk is de saga wel het vlaggeschip. De huidige en komende storys hadden lekker voor de experimteer en choqueer drift gebruikt kunnen worden, daar had Solo echt niet minder leuk van geworden. Integendeel.

Of Kennedy het goed gedaan heeft zal nu moeten gaan blijken, een paar branden blussen is part of the job, haar test is de uitdaging is nu om het huidige tij te keren. Of dat lukt? Vast wel. Want.....

Misschien zou Star Wars ook meer de Marvel kant op moeten gaan, met een serie films in meerdere fases die zijdelings met elkaar te maken hebben en uiteindelijk ruimte bieden voor cross-overs in één en dezelfde cinematic universe?

Ik denk van wel. Laat ze het model globaal aanhouden, maar ook vooral niet na doen qua inhoudelijke toon. Echter, als ik nu wederom lees over de Obi en Bobi plannen, met laten we wel weze, gevestigde regiseurs, maak ik me zorgen, omdat deze films ook weer geketend zullen zitten in het continuiteit harnas en zodoende weinig verassend kunnnen zijn.  Mijn hoop is gevestigd op Beniof en Weis en hoe gek het ook klinkt de eigen trilogie van RJ. Ik denk dat hij als hij niet andermans pionierswerk om zeep kan helpen in staat is om een zeer interessant, en hopelijk consistent verhaal neer kan zetten. Ik vind hem namelijk geen slechte regisseur.

PS.....

de zeer vocale minderheid aan TLJ-haters 

Even als aanvulling. Ik begin steeds meer vragen bij te plaatsen, of dit wel de minderheid is. Haters is uiteraard een groot woord, maar ik ken weinig mensen die echt enthousiast zijn. Laat je niet misleiden door de cijfers, deze zijn natuurlijk grotendeels als gevolg van TFA ontstaan en bovendien moet je de film eerst gezien hebben om hem te kunnen haten. Ik zie, bijvoorbeeld op twitter, juist een zeer vocale groep mensen die met hand en tand maar willen doordrukken dat TLJ ontzettend goed is. Tegelijkertijd heb ik nog nergens de speculatiedrift gezien die er na TFA los barste.

• Upvote 1

8 uur geleden zei Marko:

Even als aanvulling. Ik begin steeds meer vragen bij te plaatsen, of dit wel de minderheid is. Haters is uiteraard een groot woord, maar ik ken weinig mensen die echt enthousiast zijn. Laat je niet misleiden door de cijfers, deze zijn natuurlijk grotendeels als gevolg van TFA ontstaan en bovendien moet je de film eerst gezien hebben om hem te kunnen haten. Ik zie, bijvoorbeeld op twitter, juist een zeer vocale groep mensen die met hand en tand maar willen doordrukken dat TLJ ontzettend goed is. Tegelijkertijd heb ik nog nergens de speculatiedrift gezien die er na TFA los barste.

Ik denk dat de groep die TLJ niet best vond idd geen minderheid is. Als ik bv kijk naar Rottentomatoes: 46%. Op imdb 383k stemmers waarvan 115k de film een 6 of lager geven.

Wat jij al aangeeft: voor TLJ was er een enorme hype waardoor men massaal de eerste dagen naar de bios ging en er gelijk miljoenen binnenstroomden.

11 uur geleden zei Dennis:

Ik denk dat de groep die TLJ niet best vond idd geen minderheid is. Als ik bv kijk naar Rottentomatoes: 46%. Op imdb 383k stemmers waarvan 115k de film een 6 of lager geven.

Wat jij al aangeeft: voor TLJ was er een enorme hype waardoor men massaal de eerste dagen naar de bios ging en er gelijk miljoenen binnenstroomden. 

Nu denk ik net als Ramon overigens wel dat het laatste deel in de trilogie wel weer een klapper zal worden. Daar zijn ook feitelijk argumenten voor aan te dragen.

1. Het is het laatste deel, iedereen wil toch weten hoe het afloopt.
  2. Er is voor december gekozen, vooralsnog is er ook geen concurerende december film, er zullen zeker niet 2 grote films vlak voor Star Wars gereleased worden.
  3. De marketing campagne zal intensief zijn.\

4 uur geleden zei Marko:
  1. Er is voor december gekozen, vooralsnog is er ook geen concurerende december film,

Masters of the Universe

Het woordTLJ-haters was echter juist bewust gekozen. De mensen die een hekel aan Star Wars hebben gekregen door TLJ zijn denk ik wel zoals ik zei een zeer vocale minderheid. Mensen die teleurgesteld zijn in de film en er meer van hadden verwacht (zoals ikzelf) tel ik daarbij niet mee. Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat omdat deze groep 'haters' buitenproportioneel vocaal aanwezig is (met name online), wordt de mening van de casual filmbezoeker over Star Wars gevormd terwijl een (denk ik) grotere groep die de film heeft bezocht geen spijt hiervan had.

Hier een naar mijn mening interessant stuk van Collider, John Rocha heeft het o.a. over dat hij Rian Johnson van die nieuwe trilogy zou afhalen en ik ben het na zijn uitleg niet met hem oneens (Slechts het eerste deel van de video gaat over Solo).

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now