Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Ramon

The Last Jedi reacties [Spoilers]

Cijfer voor The Last Jedi  

24 members have voted

1. 1. Wat voor cijfer geef jij aan Star Wars: The Last Jedi?

Recommended Posts

Motherboard Vice artikel over jedi’s en de link tussen de prequels en TLJ

Ik vond dit een sterk artikel over de connect van TLJ met de prequels en de betekenis van de Jedi, die op de proef wordt gesteld in TLJ. Precies dit maakt de TLJ zo sterk en past hiermee goed in de complete saga. Net zoals de schrijver zegt maakt dit het belang van de prequels ook een stuk sterker in de saga. Zeer de moeite waard om te lezen!

• Upvote 1

Dat artikel heb ik ook gelezen. Het klopt wel, al worden de preuqels niet geredeemed, maar op hun plek gezet. Dat vond ik een van de weinige geslaagde dingen aan TLJ wanneer Luke afrekent met de jedi en ze als een stel arrogante klootzakken wegzet die zo verheven waren dat ze niet eens doorhadden dat er onder hun neus iemand de macht overnam. Ik durf te wedden dat George Lucas het toch wat anders bedoelde toen hij de prequels maakte, maar dat moment in TLJ heb ik toch enorm van genoten.

1 uur geleden zei MiguelTegen:

Dat artikel heb ik ook gelezen. Het klopt wel, al worden de preuqels niet geredeemed, maar op hun plek gezet. Dat vond ik een van de weinige geslaagde dingen aan TLJ wanneer Luke afrekent met de jedi en ze als een stel arrogante klootzakken wegzet die zo verheven waren dat ze niet eens doorhadden dat er onder hun neus iemand de macht overnam. Ik durf te wedden dat George Lucas het toch wat anders bedoelde toen hij de prequels maakte, maar dat moment in TLJ heb ik toch enorm van genoten.

Voelde de jedi  zich idd verheven? Dat ze  Sidious niet door hadden heb ik altijd toegeschreven aan zijn genialiteit en vaardigheid om zich te verbergen. Er waren inderdaad conflicten onderling en verraad. Maar is dat niet de dikke rode draad die Lucas in de saga heeft gelegd, de mogelijkheid om zelf te kiezen? En zeg nou zelf, wie van deze generatie jedi heeft ooit een Sith in levende lijve gezien. Ik denk eerder dat ze er geen raad mee wisten. Dat ze werden opgeslokt door de Clone Wars waar ze een rol in kregen opgedrongen dienhun steeds verder van het jedi pad deed afdwalen. Mijns inziens alweer een briljante zet van Sidious. 

Dat Luke de jedi omschrijft als arrogant enz roept bij mij vragen op. Waar haalt Luke deze wijsheid vandaan? Heeft hij de jedi soms mee gemaakt? Er zijn genoeg jedi die de purge hebben overleefd. Vonden die dat ook? Heeft hij daar contact mee gehad?

Nee, ik zie Sidious liever als briljant en de jedi als overvraagd en gemanipuleerd tot op het bot. 

2 uur geleden zei MiguelTegen:

Ik denk dat het probleem is dat er op voorhand (voor zo ver ik begrijp) op grote lijnen geen echt verhaal voor deze trilogie en z'n personages was. En dat tot nu toe twee verschillende schrijvers er hun eigen invulling aan konden geven zonder echt rekening met elkaar te houden en met het Grote Geheel aangezien dat er dus niet was. Abrams kan het in theorie dus weer over een compleet andere boeg gooien en de 'creatieve' keuzes van Johnson weer van tafel vegen

Dat ben ik helemaal met je eens, dat is iets waar al eerder een topic aan gewijd is. Zeg van Lucas verder wat je wilt ten aanzien van de Prequels, maar het was een prachtig opgebouwd verhaal.... Hier was ik (destijds, voorhand dus) al een beetje bang voor. Nu ben ik nog steeds van mening, dat alles pas helder zal worden met het verschijnen van IX maar ik houd mn hart wel vast.

Edited by Marko

Vooralsnog hebben de ontwikkelingen in The Last Jedi er voor mij voor gezorgd dat The Force Awakens nu ook een mindere film is geworden. Die film bekijk ik nu dus heel anders. Vrijwel geen enkele belofte uit TFA wordt ingelost.

Wat betreft de Jedi: ik heb me in de prequels mateloos geërgerd aan de verheven jedi die de wijsheid in pacht leken te hebben en als een stel zelfvoldane, arrogante aristocraten in hun ivoren torens de lakens uitdeelden en bepaalden wie waardig genoeg was om een lichtzwaard te bedienen. Walgelijk. Sidious had wat mij betreft halverwege Attack Of The Clones Order 66 al uit mogen vaardigen.

Skywalker die dat in TLJ benoemt was een van de weinige juichmomenten in die film.

1 uur geleden zei MiguelTegen:

Vooralsnog hebben de ontwikkelingen in The Last Jedi er voor mij voor gezorgd dat The Force Awakens nu ook een mindere film is geworden. Die film bekijk ik nu dus heel anders. Vrijwel geen enkele belofte uit TFA wordt ingelost.

je doelt dan op oa Snoke, maar dat is toch ook je eigen verwachting of hoop, al vroeg ik me wel af hoe het zit met de opmerking dat Snoke Kylo's training af zou gaan maken, of mag je dat uitleggen als zijn 'mindfuck' ....

Op 17-12-2017 at 14:20 zei Ramon:

Kylo en Rey hadden dat gesprek in de lift op de Supremacy, waarbij Rey zag dat Kylo zou turnen en Kylo zegt hetzelfde tegen haar. In datzelfde visioen zag Kylo naar eigen zeggen ook Rey's ouders, maar ik ben nog in dubio over of we zijn interpretatie als feiten moeten beschouwen. Ben erg benieuwd naar wat JJ in petto heeft.

IGN’s theorie over Rey’s parentage

Ik ben ook nog steeds niet overtuigd van het ‘nobody’ aspect. Naast een grappige theorie over cloning denk ik zeker dat haar achtergrond een veel belangrijkere rol heeft in de saga dan nu is gezegd. Ik denk in ieder geval wel dat IGN gelijk heeft dat JJ in XI dieper zal ingaan op Anakin’s lightsaber en de connectie die Rey hiermee maakte in TFA.

5 uur geleden zei Marko:

je doelt dan op oa Snoke, maar dat is toch ook je eigen verwachting of hoop, al vroeg ik me wel af hoe het zit met de opmerking dat Snoke Kylo's training af zou gaan maken, of mag je dat uitleggen als zijn 'mindfuck' ....

Ik weet ook niet zo goed wat Snoke hier nou mee bedoelt heeft, want als Sith werd Kylo volgens mij niet opgeleid? Was dat wel het geval, dan heeft Kylo in principe inderdaad perfect zijn training afgerond door zijn Meester te vernietigen, dat is redelijk the-Sith-way geloof ik ;)

Mijn voorspelling:

De hordes fans die het niet eens zijn met de plotwendingen (Rey een nobody, Snoke die dood is, etc) gaan (alweer) de meest wilde theorieën bedenken om toch hun zin te krijgen (Snoke LEEFT! Ben LOOG! Rey is WEL een Kenobi/Skywalker/etc) die in IX (alwéér) niet uitkomen.

Zomaar een tip:

Kap met die gekke theorieën... tenzij je kunt accepteren dat ze mogelijk niet in de film zullen zitten... anders wordt het in 2019 een The Last Jedi dejá vú met scheldkannonades op internet, door Disney vernaggelde kinderjaren, (alweer) klaar zijn met de franchise, etc.

Ik theoriseer helemaal niets, heb ik bij de vorige ook niet gedaan... Waar ik wel op hoop is: geslaagde payoffs van ingezette verhaal- en plotpunten. Ik laat het aan de creatieve geesten over om me te verrassen. Dat ging bij TLJ voor mijn gevoel totaal niet goed. Voor Episode IX wacht ik het gewoon weer af. Alleen met wat minder enthousiasme dit keer.

11 uur geleden zei Dennis:

Kap met die gekke theorieën...

In dit kader moet ik wel zeggen dat (voor mij persoonlijk, maar ik gok toch ook voor vele mensen) dat de factor speculatie hiermee wel een stuk minder is geworden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan gebeuren en aanknopingspunten hoe eea verder gaat zijn er nu eigenlijk helemaa niet. ....

11 uur geleden zei Dennis:

tenzij je kunt accepteren dat ze mogelijk niet in de film zullen zitten...

Dat sowieso....ik ben nog steeds zeer positief over de film. De punten die ik minder vond, hebben niets met de verhaallijn te maken. Om ze toch even neer te pennen Superleia, prima dat Leia over de force kan beschikken, maar de manier waarop het in beeld werd gebracht klopte in mijn beleving gewoon niet. Het andere was het weggooien van de lightsaber door Luke. Prima dat regiseurs elkaar een hak willen zetten. Maar dit zorgvuldig prachtig mooi opgebouwde moment zo afronden vind ik eeuwig zonde. Dat was eigenlijk het enige.

Dan hieronder, omdat ik toch een naam hoog te houden heb als veelschrijver....mijn forum column/review van The Last Jedi...... enjoy.

Ik ben een Star Wars fan, er zijn vast grotere fans en er zijn mensen die meer weten over het hele universum, maar er gaat geen dag voor bij dat ik niet heel even aan Star Wars denk.

De eerste keer dat ik The Last Jedi zag, was ik, ondanks dat ik 2,5 uur op het puntje van mijn stoel had gezeten, enigszins verward. Verwarde mensen schakelen naar een soort oergedrag en voor mij resulteert dat in aanvallen.  Zodoende begon ik op te sommen wat me allemaal niet beviel aan The Last Jedi. Mijn eerste constatering was dat het aantal zaken dat me niet beviel  toch vrij gering was, meer dan twee grote irritaties bleven er niet over en tegelijkertijd vroeg ik me ook af hoe het kwam ik nog nooit eerder zo snel 2,5 uur voorbij heb zien gaan. Zou het aan mij liggen, zou het aan mijn verwachtingen liggen en zo ja, zijn die verwachtingen dan wel realistisch geweest? Als fan van het eerste uur, hang ik erg aan de originele films en ben ik de prequels pas jaren na verschijning op waarde gaan schatten. Ik hoopte dan onbewust ook erg op een vertelstructuur die me deed herinneren aan de originele films, of de prequels met dezelfde soort wendingen in een ander jasje. Gebaseerd op de The Force Awakens was dat ook geen onbegrijpelijke verwachting.  Daarbij moest de film me uiteraard wel erg verassen.  Veeleisend dus, maar dat is geloof ik een kernvoorwaarde voor iedere star wars fan.  

Even terugkijkend naar hoe zo’n verwachting tot stand komt. De voorlaatste SW film, Rogue 1 hield heel erg veilig en fijntjes de klassieke SW vertelstructuur aan, introduceerde een aantal interessante figuren en verraste bovendien ook nog op bepaalde fronten. Dat kun je veilig noemen. Voor de eerste Star Wars spin off (sinds de Ewok films) is dat een begrijpelijke keuze. Hoe geweldig ik Rogue 1 ook vind, heeft deze resumerend niet de impact gehad die je van een SW film verwacht, natuurlijk ook  omdat er geen ruimte meer is voor vervolg. Een soortgelijk veilig pad bewandelen met TLJ met alle gehoopte antwoorden had een korte termijn succes op geleverd, maar had op lange termijn geen voedingsbodem geleverd voor nog vele jaren Star Wars. Er is nu gebroken met een traditie en tegelijkertijd is dat breken toch zeker wel gedaan met veel elementen uit die zelfde traditie.

Inmiddels heb ik The last Jedi voor de 2e keer gezien. Ik heb er zeer van genoten. Een zeer originele star wars film zoals deze er nog niet eerder was in de Star Wars canon. De gehele film speelt zich in ongeveer twee dagen af.  Het tempo van de film is daardoor van een sneltrein, of beter ruimteschip. En alhoewel de schepen in The Last Jedi niet vooruit te branden zijn maken de ontwikkelingen dat ruimschoots  goed. Een aantal van deze ontwikkelingen maken slim gebruik van de bovengenoemde traditie om je totaal op het verkeerde been te zetten.

Dan inhoudelijk. Thema van de film is balans tussen goed en slecht, vooruitgang en het los komen van het verleden omdat dat ook niet zaligmakend is. Het lijkt wel een boodschap aan de fans. De film opent prachtig met een episch spacebattle. De succesvol geteste formule van  introductie, -heldenrol, afscheid uit Rogue 1 werd overigens handig ingeweven in de rollen van piloot Paige en later admiraal Holdo.  De beslommeringen van Rey en Luke waren ook interessant en laten zien dat de jaren in eenzaamheid met de last van een groot falen Luke tot een ander persoon hebben gemaakt.  Het hoogtepunt van de film vond ik de chemie en spanning tussen Kylo en Rey

Alle hoofdrolspelers hadden deze keer  een  beter gebalanceerde rolverdeling, waarbij ik vooral verrast werd door Cary Fisher.

Het veel en fel bekritiseerde Leia in Space momentje, viel ook bij mij ook een tweede keer niet in goede aarde maar dat had meer te maken met hoe het in beeld gebracht wordt en minder met wat er precies gebeurt. Ook het weggooien van de lightsaber door Luke had ik liever niet gezien, ik vond dit weinig respectvol en ook uit de toon vallen met de prachtige afsluiting van de Force Awakens.

Voor mij is TLJ een geweldige vernieuwende SW film en ik blijf bij het zorgvuldig overwogen standpunt dat je The last Jedi pas kan beoordelen, nadat de deze trilogie afgerond is, als je dat teleurstellend wilt noemen, dan is dat maar zo.

• Upvote 1

35 minuten geleden zei Marko:

Voor de eerste Star Wars spin off (sinds de Ewok films)

Alle hoofdrolspelers hadden deze keer  een  beter gebalanceerde rolverdeling

Het veel en fel bekritiseerde Leia in Space momentje, viel ook bij mij ook een tweede keer niet in goede aarde maar dat had meer te maken met hoe het in beeld gebracht wordt en minder met wat er precies gebeurt.

Ik licht er 3 dingen uit:

Dat eerste: held. Eindelijk iemand die het correct zegt #EwokMovieAwareness

Tweede: exact. Hoor ik niemand over.

Laatste: Zeker waar. Net als Yoda is dit het enige wat ik op de FX van deze film kan aanmerken. Het ziet er ietwat vreemd uit en ik vraag me af wat voor rol dit speelt bij de kritiek die hele hordes hebben.

In de prequels was CGI Yoda niet goed, en nu is Puppet Yoda weer niet goed? Het kan ook eigenlijk gewoon nooit knap he :P

Ik ben eerlijk gezegd de Mary Poppins opmerkingen wel een beetje zat hoor, het is voor mij meer het moment geworden dat Leia fysiek "The Force" gebruikt, dan dat het er een beetje "off" uitziet. Ik had het zeker liever anders gezien, maar ik haal er gewoon maar het beste uit.

Nou, ik dan ook maar een mening.........

Gisteren voor de derde keer TLJ gezien in jawel; een 4DX biocoop in Amsterdam. Even los van het feit dat een arrogant mannetje naast me zat te bellen en te appen in de eerste scenes van de film heb ik me prima vermaakt. Regen op Ahch-to maakt je wat beter mee (LOL), Poe die met zijn X-wing manoevreert, de Millenium Falcon die door Chewie op Crait alle kanten op wordt gestuurd. Je maakt het allemaal met 3D bril en wind/bewegingen/water net wat intenser mee. Leuk om i.e.g. een keer onderdeel van te zijn geweest (ik had de film tot gisteravond enkel 2x in 2D gezien; vandaar).

En dan de film........

De allereerste keer dat ik de film zag 11 dec kwam er te veel op me af; je kunt er gewoonweg niet omheen dat je als fan allerlei voorstellingen maakt over hoe je dingen zou willen gaan maar zo werkt het nu eenmaal niet. Want na de film drie keer gezien te hebben begint me op te vallen is hoe knap Rian Johnson deze film in elkaar heeft gezet en waarom hij gevraagd is voor een nieuwe trilogie

Het zet de prequels, de originele trilogie in bepaalde facetten soms ook weer in een ander daglicht. Bv. de keuzes die Luke heeft gemaakt na de overwinning op de Empire. de keuzes die Rey maakt gedurende het verhaal en dan dat ijzersterke karakter van Ben Solo (Adam Driver). Voor mijzelf vind ik het vooral interessant hoe je naderhand een brug kunt slaan met de hedendaagse wereld en de keuzes die mensen (vaak met de beste bedoelingen) maken (e.g. politiek). Soms is de humor in de film niet helemaal mijn ding (e.g. interactie Hux-Poe is niet mijn soort humor maar ala)

Waar velen bedenkingen hebben bij de scene met Leia die vanuit outer space haar weg weet te vinden naar de grote cruiser zet mij alleen maar meer aan het denken; wat heeft zij zoal van haar broer Luke meegekregen in de jaren tussen ROTJ en TFA als het gaat om gebruik te maken van het energieveld the Force waar les 1 van Luke aan Rey op Ahch-to over ging.

Wat mij wellicht nog het meeste aanspreekt zijn de keuzes die Luke maakt en heeft gemaakt in de film. Rian Johnson heeft heel goed door dat de toekomst van Star Wars nooit zou kunnen blijven bestaan als je maar verhalen blijft vertellen door in het verleden te hangen (wat vele fans toch graag zouden willen want daar zijn velen juist zo enthousiast door geraakt). Zoals Obi-Wan al zei in de eerste film in 1977 ging het over The Force en werd uitgelegd dat de Jedi nagenoeg uitgestorven zijn. Toch wel bijzonder dat er daarna nog 8! films gemaakt zijn waar de Jedi onder aandacht gebracht werden (ja, zelfs in Rogue One).

Sterke punten van de film vind ik toch echt wel de uitzichteloosheid waarin de Resistance zich verkeert, de menselijkheid van vele karakters (ja, zelfs Poe leert bij in deze film dat niet alles is wat het in eerste instantie lijkt te zijn), de uitleg hoe het energieveld van de Force in relatie tot alle levende organismen nu echt in elkaar zit  (Dark and Light to meet it; dit gegeven is altijd aanwezig geweest in Star Wars), de Force connectie die de tweeling (Luke en Leia) hebben; ze zijn immers beiden afstammelingen van Anakin Skywalker met de hoogste gehalte midichlorians ooit in een levend wezen gemeten (TPM), het gegeven van angst en de "leap of faith" die Luke had kunnen nemen m.b.t. de training van Han en Leia's zoon (i.t.t. de angst die hem bekruipt wat Ben Solo zou kunnen worden). Het is deze menselijkheid in gedragingen en het maken van keuzes die me bevallen in deze film....(zo ook de uitleg rondom de inwoners van Canto Bight). En de herenigingsscene tussen Luke en R2 aan boord van de Falcon moet echt vermeld worden; fantastisch om naar te kijken ("hey, watch the language; it's a sacred island")

Tja, en dat Luke opgaat in de Force had je kunnen zien aankomen; toen hij in de film zei dat hij naar het eiland is gekomen om te sterven werd e.e.a. al enigszins aangekondigd. Hij heeft een zwaar schuldbesef hoe e.e.a. gelopen is voorafgaand aan The Force Awakens (precies zoals Han verkondigde aan Finn & Rey aan boord van de Falcon)

Maar hoe dat uiteindelijk plaatsvond en waarom; heel altruistisch en prachtig van Luke om de Resistance en zijn geliefden te redden van hun ondergang ten koste van zichzelf. Het moment waarop de lightsabre van Kylo het licht van Luke's fysieke Forceprojectie raakt en doorschakeld naar zijn diepe meditatie op Ahch-to brengt een schok in de zaal teweeg.

Dit is pas het begin van de toekomst van Star Wars. 

Edited by the Prosheshy
  • Upvote 1

1 uur geleden zei RoyVisser:

In de prequels was CGI Yoda niet goed, en nu is Puppet Yoda weer niet goed? 

Of het een pop is of niet boeit me niet; zolang hij maar lijkt. En nee, deze Yoda leek niet op de Yoda die we in ESB en ROTJ zagen.

5 uur geleden zei Dennis:

Of het een pop is of niet boeit me niet; zolang hij maar lijkt. En nee, deze Yoda leek niet op de Yoda die we in ESB en ROTJ zagen.

Naar wat ik heb gehoord is het hij gemaakt van de orginele molds van de ESB Yoda Puppet? ;)

Citaat

Neal Scanlan and his team did a recreation of the Yoda puppet. It’s not only a puppet, it’s an exact replica of the Empire puppet. They found the original molds for it. They found the woman that painted the original eyes for Yoda. Then Frank came and worked with them for a few weeks to get the puppet right. He did a lot of testing and a lot of adjusting with the puppet creators. It was amazing to watch the process. The idea that the last time Luke saw Yoda was in Return of the Jedi and the notion of getting back to that version of Yoda to form the emotional connection with Luke – including a glimpse of the impishness, as part of their relationship. It made a lot of sense.

Edited by RoyVisser

40 minuten geleden zei RoyVisser:

Naar wat ik heb gehoord is het hij gemaakt van de orginele molds van de ESB Yoda Puppet? ;)

Zal best, maar ik vind het geen beste kopie. Toen we hem vorige week maandag op t gala zagen zeiden Ramon, Wesley en ik na afloop direct tegen elkaar dat Yoda er apart uit zag. 

19 hours ago, Dennis said:

Zal best, maar ik vind het geen beste kopie. Toen we hem vorige week maandag op t gala zagen zeiden Ramon, Wesley en ik na afloop direct tegen elkaar dat Yoda er apart uit zag. 

Ho ho, enkel in dat eerste shot zag het er raar uit. Dat is ook iets wat ik veel teruglees trouwens. Daarna was het echt Yoda op en top: hij leek toen imo perfect op de pop uit TESB en ROTJ.

• Upvote 1

Maar goed, over plotholes gesproken: wie heeft nu die kaart naar Skywalker gemaakt en deels in R2 verstopt? Niemand wist waar Luke was, behalve Luke zelf. Lijkt me na TLJ overduidelijk dat hij die kaart niet zelf heeft gemaakt. 

13 minuten geleden zei MiguelTegen:

Maar goed, over plotholes gesproken: wie heeft nu die kaart naar Skywalker gemaakt en deels in R2 verstopt? Niemand wist waar Luke was, behalve Luke zelf. Lijkt me na TLJ overduidelijk dat hij die kaart niet zelf heeft gemaakt. 

Ik denk dat JJ Abrams de kaart heeft gemaakt.

• Upvote 1

Andere vraag. Voor wiens RAW power was Luke bang? Hij was duidelijk wel onder de indruk van Kylo, dus over wie heeft hij het? 

19 uur geleden zei Frans:

Andere vraag. Voor wiens RAW power was Luke bang? Hij was duidelijk wel onder de indruk van Kylo, dus over wie heeft hij het? 

Dat is toch hoe the Force zich manifesteert bij Rey als zij de eerste les krijgt van Luke op Ahch-to?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now