Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Dennis

Welke film heb je net gezien? (en wat vond je er van?)

Recommended Posts

Omdat er alleen een soortgelijke thread was voor films uit 2017 nu ook een voor alle andere jaren.

Om zelf af te trappen:

The Warriors (1979)  https://www.rottentomatoes.com/m/1023205_warriors

Waarom ik deze nog nooit gezien had is me een raadsel aangezien ik vroeger vaste klant bij de videotheek was en in de 90's en 00's veel (cult)films heb ingehaald. Dit was in ieder geval een geval 'meesterwerk'.

'In the near future' (het exacte jaar wordt nooit genoemd) wordt tijdens een bijeenkomst van bendes in NY (waarbij een wapenstilstand was afgesproken) de grand leader doodgeschoten. De dader (de leider van The Rogues) beschuldigd de bende 'The Warriors' waarna deze uit 9 personen bestaande gang moet vluchten... naar hun thuisbasis in Coney Island, vele mijlen verwijderd van de plek waar men op dat moment is. Een zeer lange nacht volgt.

Wat is er zo goed? Veel. De film is schitterend opgenomen. Zowat alles is 's nachts gefilmd en geeft een mooi beeld van New York in die tijd. Verhaal boeit, personages zijn goed... alles klopt. Wat een kijkervaring.

Cijfer: een dikverdiende 9/10

ik zeg alleen maar caaaaan youuuu dig it... inderdaad een absolute klassieker.

het wordt tijd dat we onze hersens aan elkaar kunnen koppelen om zo de database van geziene films kunnen inzien teneinde perfecte aanraders te geven..... 

Om een poging te doen, in het straatje, gangs 80s. The Outsiders en Rumble Fish beide uit '83

Edited by Marko

17 minuten geleden zei Marko:

ik zeg alleen maar caaaaan youuuu dig it... inderdaad een absolute klassieker.

Dit.

Briljant. En daarnaast nog zoveel andere fantastische scenes/quotes. Het gebeurt niet vaak dat een film er zo inbeukt en blijft hangen.

Het 'waarom ik deze film nu opeens ben gaan kijken na al die jaren' is het vermelden waard (denk ik...anders mijn excuses voor de rant):

Ik wist al 'tig' jaar van het bestaan van de film maar het kijken was er zoals gezegd nooit van gekomen. Een jaar geleden kwam er (na 16 (!!!) jaar) een nieuw album van The Avalanches... en voor dit album maakten The Soda Jerks een wel héél bijzondere video waarin fragmenten van tig cultfilms met elkaar verweven worden. Onder andere The Warriors. Deze (en diverse andere films) kwamen toen weer onder mijn aandacht en sommige keek ik vervolgens ook. Nu, een jaar later na de release bekeek ik deze video (die op mn HD staat mocht ie ooit verdwijnen) weer, was in de stemming, vond een torretje en zag ik The Warriors dus voor het eerst.

De video is een MUST om te zien. Geen enkel superlatief dekt de lading.

https://www.nowness.com/picks/the-was-soda-jerk-the-avalanches

Het album (Wildflower) is imo het beste wat er de afgelopen jaren op muziekgebied is verschenen en deze video is een montage van diverse nummers met zoals gezegd beelden uit een waslijst cultclassics. The Warriors, Ferris Bueller, Groundhog Day, The Fresh Prince (!), Fritz the Cat, Beavis & Butthead, Animal House, Cheech & Chong, The Wiz...

Kijken dus!

Edited by Dennis

The Warriors was van eind jaren '80 volgens mij vaste prik tijdens de Meimaand Filmmaand bij Veronica. :) 

Briljante film; ontzettend vaak gezien, twee versies van de soundtrack in de kast (de score van Barry DeVorzon is echt geniaal). Er zijn meerdere versies van de film trouwens. De zogenaamde director's cut die een jaar of tien terug werd uitgebracht op dvd, maar er is ook een tv-versie. Ooit eens gezien op de BBC. Daarin zitten aardig wat scenes die in de reguliere versie niet te vinden zijn. Zoals een compleet ander begin:

16 uur geleden zei Dennis:

https://www.nowness.com/picks/the-was-soda-jerk-the-avalanches

Het album (Wildflower) is imo het beste wat er de afgelopen jaren op muziekgebied is verschenen en deze video is een montage van diverse nummers met zoals gezegd beelden uit een waslijst cultclassics. The Warriors, Ferris Bueller, Groundhog Day, The Fresh Prince (!), Fritz the Cat, Beavis & Butthead, Animal House, Cheech & Chong, The Wiz...

Kijken dus!

Briljante video!!

Wat heel leuk is aan het begin is dat een stuk ziet (vanaf 1.04 tm 1.31)  uit Beatstreet (breakdancefilm) deze film, in het bijzonder deze specifieke scene, heeft weer als inspiratie gediend voor de video van Michael Jackson's Bad. En ja hoor wie zien we op 1.21 in beeld verschijnen. Vervolgens horen we een sample "you walk in the subway' zingen en zien we Jean Reno lopen, met drumsticks en dit is uit de een van de eerste films van Luc Besson genaamd Subway........ en er zitten zo waarschijnlijk nog wel meer kruisverwijzingen in. Wat ik er mee bedoel is dat er dus nog meer diepgang in zit dan je ogenschijnlijk zou denken als je alle fragmenten gaat analyseren.

Ik kan een ding niet plaatsen, tegen het einde zie je twee jongens op fietsen met buksen, ze richten op zwarte kat etc. Ik weet niet welk film dat is, enig idee?

Werd meteen naar deze doorverwezen trouwens ....

Edited by Marko
  • Upvote 1

2 uur geleden zei Marko:

Briljante video!!

Vervolgens horen we een sample "you walk in the subway' zingen en zien we Jean Reno lopen, met drumsticks en dit is uit de een van de eerste films van Luc Besson genaamd Subway........ 

Yup. 1985 met Chistopher Lambert.

Was (dacht ik) de 2e film van Besson.

Typisch/mooi dat je juist dít fragment aanhaalt; het 'subway' segment vind ik (qua beeld en muziek) het beste.

The Warrions nog nooit gezien, maar zal hem eens opzoeken.

Een van de films waar ik de eerste keer het meest onder de indruk van was was Snatch van Guy Ritchie.

Een film die van begin tot eind vol zit met heerlijke oneliners, die vooral door het accent nog eens extra leuk worden.

In het kader van briljante korte vids ben ik benieuwd wat oa @Marko hier van vindt. Al dik 2,5 jaar oud... maar onovertroffen: Too Many Cooks

Helemaal afkijken, niet voortijdig afzetten of stukken overslaan.

Iets soortgelijks is nooit gemaakt.

PS: die subway video die je postte heb ik net bekeken. Geweldig.

Edited by Dennis

Ja dit is echt vet absurd, love it! Begint als een leuke 80-s sitcom gimmick en gaat dan volledig los. Heel erg cool. Waarschijnlijk zitten er nog wat diepere knipogen in die ik nu even mis, maar please do fill me in.... Wat ik in ieder geval zie is dat zo'n beetje de belangrijkste 80s foute genres voorbij komen, zelfs gallo- slasher horror, maar het zit ook reteknap in elkaar, met hoe het weer terugkomt bij het begin.

En van Adult Swim, dat was me gelukkig wel bekend....ik hoop iedereen hier, als was het maar om de star wars tak; Robot Chicken. Een must see voor alle die hard fans hier. https://www.youtube.com/embed/videoseries?list=PLD413820702948471

7 uur geleden zei Marko:

Ja dit is echt vet absurd, love it! Begint als een leuke 80-s sitcom gimmick en gaat dan volledig los. Heel erg cool. Waarschijnlijk zitten er nog wat diepere knipogen in die ik nu even mis, maar please do fill me in....

GI Joe, Battlestar Galactica, Falcon Crest...to name a few... en die lasereyes cat is een dikke verwijzing naar Alf.

PS: Die Robochicken is hier welbekend uiteraard.

4 uur geleden zei Dennis:

Dazed and Confused (1993)

https://www.rottentomatoes.com/m/dazed_and_confused/

Iets wat 94% / 90% scoort op RT moet wel geniaal zijn. Toch?

Veel herkenbare zaken, prima cast... maar ik zie het briljante niet. Nogal tam allemaal.

Poeh, dat is even geleden... Ik vond dit een echt fantastische film, met name door de cast. Regisseur Linklater heb ik ook erg hoog zitten trouwens.

Ik vond deze comment op RT de lading goed dekken:

Citaat

This is light entertainment -- nothing groundbreaking or even especially noteworthy.

Cast etc is meer dan goed, maar verder...

Freaks & Geeks (TV serie die zich enkele jaren later afspeelt; rond 1980) was vele, vele malen beter... omdat daar wél wat gebeurd.

The Monster Squad (Fred Dekker, 1987)

Deze maar weer eens opgezet (was alweer even geleden) Kort samengevat: The Goonies/Hardy Boys meet the Universal Monsters.

Een groep schoolkids (The Monster Squad) moet het opnemen tegen de legendarische Universal Monsters (Frankenstein, The Mummy, Wolfman, Gillman (AKA the Creature from the Black Lagoon) en Dracula).

Hou je van films als The Goonies en Gremlins dan is dit een aanrader. Destijds was het geen succes maar in de loop der jaren heeft deze een behoorlijke cultstatus gekregen. Het verhaal kent de nodige gaten/toevalligheden en is behoorlijk op (80’s) kids gericht, maar is gewoon een leuke guilty pleasure.

De toevoeging van de Universal Monsters (voor wie ik een enorm zwak heb –ik heb jaren geleden kort voor zijn dood Ben Chapman (de acteur die in 1954 de rol van The Creature from the Black Lagoon in de gelijknamige film speelde) nog geïnterviewd… plus ik ben in Florida op de filmlocatie geweest) maakt het voor mij persoonlijk helemaal top. Jammer dat Universal tegenwoordig zo slecht met deze figuren (die een enorm belangrijke rol in de filmgeschiedenis hebben) omspringt.

========================

Laputa – Castle in the Sky (Hayao Miyazaki, 1986)

Een van de beste anime allertijden; een van de beste animatiefilms allertijden.

Maar tóch mis ik iets… ik blijf het gevoel houden dat er meer in had gezeten in deze (Japanse) film (waarvan ik de Amerikaanse dub heb gezien).

Desondanks blijft het genieten van met name de onovertroffen animatie en de naar mijn mening beste openingsscene in een animatiefilm ooit.

Aardig detail: de stem van de badguy is (op grandioze wijze) ingesproken door Mark Hamill.

Aangezien ik weer in de Indy modus zit heb ik deel 4, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull weer eens gekeken.

Ik weet nog dat ik in 2008 deze film enkele dagen voor de officiële première met 2 andere Indy fans zag.

Na afloop was de stemming nogal… neutraal? Niet echt teleurgesteld maar meer verbaasd; na 19 jaar wachten had ik iets epischers, grootsers verwacht.

Daarna heb ik de film nog 2 keer gezien en ontstond er (ondanks dat Ford goed is) een afkeer. Verhaal slecht, Shia Labeouf was wat Jar Jar Binks bij Star Wars is, etc. Een film met 2 (Ford, Lucas) van mijn ultieme helden… en dan dit. Hoe kon het?

Ik ging de film zelfs ontkennen. Indy 4? Die is nooit gemaakt. Is een mythe. Een legende, net zoals de artefacten waar Doctor Jones naar op zoek is.

Tot dit weekend.

Ik besloot de film weer eens te kijken. Waarom? Geen idee. Omdat ik zoals aangegeven weer in de Indy modus zit denk ik.

Het werd een succes. Zonder alle valse verwachtingen is het een vermakelijke film waarin Labeouf niets te verwijten valt; hij doet niets verkeerd. Vanwaar al die negativiteit tegen hem?

Toch zijn er enkele pijnpunten (de een kleiner dan de ander):

-Marion Ravenwood is anders dan ze in Raiders was. Minder ‘tough’ is de beste beschrijving.

-De onthoofding van het beeld van Marcus Brody. Pijnlijk (figuurlijk) en een belediging naar de (toen al) overleden acteur Denholm Elliott die hem in Raiders en Crusade vertolkte.

-Het benoemen van het feit dat Jones Sr. en Brody overleden zijn. Ik heb altijd moeite met off-screen deaths die niets aan het verhaal toevoegen. Hier ook weer: totaal nutteloos.

-Zo. Veel. CGI. De greenscreen druipt er soms vanaf.

-Het gebruik van het nummer ‘Shake, Rattle & Roll’ (altijd verschrikkelijk gevonden)

-In tegenstelling tot de 3 voorgangers een niet indrukwekkende openingsscene.

-Ik ga het toch vermelden: de liaanslingerscene en nuke the fridge (hoewel dit in de realiteit een 50% kans op overleven zou hebben blijft het… raar).

-Dialoog en verhaal is niet zo ‘quotable’ en memorabel als de eerdere 3.

De film heeft m.i. veel te lijden onder de niet te overtreffen grootsheid van de voorgangers. Eerlijk? Eigenlijk niet.

Mijn nieuwe conclusie: ondanks de genoemde punten is het gewoon een prima film die ik niet meer ga negeren maar ga waarderen.

PS: Indy 5 staat voor 2020 op de planning!
(Ik blijf hopen dat mijn ‘droomfilm’ gemaakt wordt: Indy & the Fate of Atlantis; het PC spel en de comic waren geweldig!)

Als Indy 4 precies dezelfde film was, maar recht na 3 gemaakt, zou hij een stuk betere reputatie hebben. De originele drie hebben ook genoeg campy en ronduit slechte scenes die voornamelijk door onze roze nostalgie-bril geaccepteerd worden.

Mind you, het zou nog steeds de slechtste Indy zijn :P

9 minuten geleden zei BoxerlessBossk:

De originele drie hebben ook genoeg campy en ronduit slechte scenes

Ik zou niet weten welke je bedoeld.

Want ze zijn er niet.

1 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Koelkast > opblaasbootje ;)

... en verder zul je niet komen vermoed ik.

Helemaal niet wat Raiders betreft (m.i. de beste film ooit na de SW OT en dé 'definitive' actie/avonturenfilm)

Raiders of the Lost Ark

Indiana Jones and the Last Crusade

Zoals bekend zijn de OT's van SW en Indy mijn 6 beste/favo films. Ik heb altijd gezegd dat plek 1,2 en 3 voor SW waren en de Indy's op 4, 5 en 6 kwamen... maar ik zou bijna Raiders in de top 3 willen zetten.

Uiteraard moet een post van me de gebruikelijke sneer cq kritiek bevatten, dus bij deze: Ford is het beste dat Lucasfilm overkomen is. Hij draagt de hele Indy franchise én was het beste van de OT. Het blijft onvergeeflijk dat hij op een niet al te beste wijze uit de ST is geschreven, want de hele cast heeft nog niet 10% van zijn charisma.

14 uur geleden zei Dennis:

Uiteraard moet een post van me de gebruikelijke sneer cq kritiek bevatten, dus bij deze: Ford is het beste dat Lucasfilm overkomen is. Hij draagt de hele Indy franchise én was het beste van de OT. Het blijft onvergeeflijk dat hij op een niet al te beste wijze uit de ST is geschreven, want de hele cast heeft nog niet 10% van zijn charisma.

Kan het er wel mee eens zijn, dat hij het meeste charisma heeft. Er is helaas ook geen nieuwe rol geschreven voor een soortgelijk karakter,  waar een acteur die swagger dus ook in kwijt zou kunnen. Het isnu een beetje verdeeld tussen Poe en Finn. Nu hoop ik dat de acteertalenten van Oscar Isaac beter ingezet gaan worden in de nog komende films. Alhoewel ik McDermids rol voor de hele saga ook niet wil vergeten, dat pure evil gehalte moet je ook maar over kunnen brengen omdat het snel campy wordt..

Dat Solo op een niet al te beste wijze er uit is geschreven, vraag ik me af, er circuleert een interessante theorie. Kleine kans dat deze waarheid wordt maar toch.

12 uur geleden zei Marko:

Dat Solo op een niet al te beste wijze er uit is geschreven, vraag ik me af, er circuleert een interessante theorie. Kleine kans dat deze waarheid wordt maar toch.

Weet welke je bedoelt, maar die wordt door meerdere novelisaties en interviews met editors tegengesproken. Kylo stabbed first.

19 uur geleden zei Marko:

Welke theorie is dat dan?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now