Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Dennis

Welke film heb je net gezien? (en wat vond je er van?)

Recommended Posts

Golden Voyage of Sinbad (1974)

Samengevat in 1 zin: “Zo worden ze jammergenoeg niet meer gemaakt!”

Klassiek in elk opzicht. Magisch mooie oldskool film voor de zaterdagmiddag (al keek ik hem op een ander tijdstip).

De effecten van FX icoon Ray Harryhausen blijven (niet alleen in deze film) zó klassiek, zó baanbrekend en zó toonaangevend. Tegen zijn werk kan geen CGI tegenop. Prima cast, al blijft het ‘raar’ om Tom Baker (die ik zo enorm associeer met Doctor Who) als badguy (met baard!) te zien.

En wat een detail in de sets, kledij en locaties! Lust voor het oog!

8/10

Dit ga je niet menen. Afgelopen zaterdag op een lange terugweg van een evenement in een duistere locatie, had ik met de medereizigers over films (what else) en wat er dan vroeger in de duistere en meelijkwekkende tijden voor er star wars was aan fantasy sfx genre was. We hadden het over Flash en gingen nog verder terug in de tijd. Op zaterdag(of zondag-) middag keek ik altijd naar die klassieke films en aangezien mijn medereizigers een jaar of 8 ouder zijn........Ik kwam dus op de proppen met....en ineens was de naam kwijt; harr ...harry house...eeheh. Dus omschreef ik stop motion, Griekse mythologie etc met monsters. Oh ja zei McDennus toen SINBAD. Yes! Antwoorde ik; van Ray Harryhausen.......nou vraag ik je zet je je favoriete star wars forum 2 dagen later op en lees je dit.....
Hoe zat het ook al weer? Great minds.....

16 uur geleden zei Dennis:

Golden Voyage of Sinbad (1974)

.....van FX icoon Ray Harryhausen

13 uur geleden zei Marko:

Dit ga je niet menen. Afgelopen zaterdag op een lange terugweg van een evenement in een duistere locatie, had ik met de medereizigers over films (what else) en wat er dan vroeger in de duistere en meelijkwekkende tijden voor er star wars was aan fantasy sfx genre was. We hadden het over Flash en gingen nog verder terug in de tijd. Op zaterdag(of zondag-) middag keek ik altijd naar die klassieke films en aangezien mijn medereizigers een jaar of 8 ouder zijn........Ik kwam dus op de proppen met....en ineens was de naam kwijt; harr ...harry house...eeheh. Dus omschreef ik stop motion, Griekse mythologie etc met monsters. Oh ja zei McDennus toen SINBAD. Yes! Antwoorde ik; van Ray Harryhausen.......nou vraag ik je zet je je favoriete star wars forum 2 dagen later op en lees je dit.....
Hoe zat het ook al weer? Great minds.....

De film Flash (Gordon) is van ná SW. (de serie van ver ervoor)

De griekse mythologie van Harryhausen die je bedoeld is Clash of the Titans en/of Jason and the Argonauts.

Sci-Fi fantasy van vóór SW (1977) is absoluut ook de Planet of the Apes reeks en TV serie. Verder waren het de vele monster films (al dan niet van Harryhausen), 2001 en Star Trek.

Pas na SW is er een hele hausse SF/fantasy films gekomen waarvan imo dit een van de betere is: (de 2e film van Liam Neeson en Robbie 'Hagrid' Coltrane heeft een rol!)

Krull-poster.jpg

dank voor deze overvloed aan wijsheid......

.....in principe vond ik het gewoon grappig dat wij het over deze film hadden en dat jij hem had bekeken. 

IT (2017)

Allereerst: Een van de beste King adapties ooit.

MAAR! Net als de TV film uit 1990 volgt deze het boek niet 1 op 1 (ook hier bijvoorbeeld geen schildpad) en er zijn ook grote verschillen tussen beide verfilmingen; slechts een paar scenes zitten in beide versies (waaronder de openingsscene die nu wat gewelddadiger is). Met name de momenten waarop de kids Pennywise voor het eerst zien zijn veelal anders (geen mummies of weerwolves zoals het boek) en ook de setting (1989 ipv de jaren 50) is anders (wat ruimte geeft voor de nodige verwijzingen (New Kids on the Block :D) en een geweldige soundtrack (Anthrax, The Cure, The Cult... en ook hier: New Kids on the Block)

Beter of slechter dan de 90-versie? Anders. Beide zijn geweldig op hun eigen manier. Eng? Valt erg mee. Nadruk ligt meer op de band die de kids hebben. De vergelijking met Stand By Me mag best gemaakt worden. En das goed.

Pennywise tenslotte: zoals Heath Ledger destijds op geheel eigen wijze The Joker neerzette doet Skarsgard dat nu ook. Geen clone (clown) van Curry!

Dan voor de Stranger Things fans op dit forum:

Finn Wolfhardt is top... (Voorstel: een online petitie starten om hem in een SW film te krijgen?)..... maar!!!!! net als bij Stanger Things stijgt t enige meiske in de verder louter uit jongens bestaande Losers Club boven alles uit.

De lijfspreuk van een bekende nederlandse clown (Flappie) was ooit: "zal ik het doen... of zal ik het niet doen?" Waarop ik zeg: "Ja, ik doe het!" BAM, een 9 als eindcijfer.

2 uur geleden zei Dennis:

De lijfspreuk van een bekende nederlandse clown (Flappie) was ooit: "zal ik het doen... of zal ik het niet doen?" Waarop ik zeg: "Ja, ik doe het!" BAM, een 9 als eindcijfer.

Top, das een hele hoge score..... ik ben heel erg benieuwd naar deze!!  (ps moet ie niet in topic films 2017?)

8 minuten geleden zei Marko:

Top, das een hele hoge score..... ik ben heel erg benieuwd naar deze!!  (ps moet ie niet in topic films 2017?)

Heb 'em daar nu ook gepost.

En ja: een hoge score. Maar als iets me 135 minuten zo weet te boeien (ondanks dat ik het verhaal al kende!!!) en ik na afloop denk "hij had nóg langer mogen duren" dan is een 9 wel terecht.

Krull (1983)

Komt ie: een 10.

Blijft geweldig, dit 80's fantasy (met wat SciFi) epos (waarin er bijrollen zijn voor de jonge Robbie 'Hagrid' Coltrane en Liam 'Qui-Gon Jinn' Neeson)

Veel praktische effecten die (muv de bluescreen bij de fire mares) er nog steeds goed uit zien, een fenomenale score van James Horner en een verhaal (save the Princess) dat veel overeenkomsten met A New Hope vertoont (Colwyn=Luke, Ynyr=Obi-Wan, Lyssa=Leia, Torquil=Solo, Slayers=accuratere Stormtroopers... en The Glaive is -net als de lightsaber- een mythisch wapen maar dan totaal anders.

Mooiste was de reactie van zoonlief (6) die meer dan aandachtig meekeek, echt totaal stil was en halverwege uit het niets riep "dit is écht een coole film" om na afloop eea na te gaan spelen "ik ben Colwyn, wie ben jij?" (waarop ik "Torquil" antwoordde).

51JoUGgFqNL.jpg

krull.jpg

Torquil (Alun Armstrong) Lyssa (Lysette Anthony) en Colwyn (Kenneth Marshall)

krull-4.jpg?w=657&h=278

Kegan (Liam Neeson) en Rell (Bernard Bresslaw)

Nog steeds niet gezien, maar afijn, Winter's coming, dus daar gaat een zondagje aan gespendeerd worden! Hij staat volledig op Youtube....

Als senior op het forum, voel ik de plicht om af en toe eens een film te prijzen buiten het geekie/nerdie genre waar we, ik zelf voorop, zo van houden. Om het makkelijk te maken een film die op Netflix staat.

Scent_of_a_Woman.jpg

Scent of a Woman.

Een titel die klinkt als een bouquet reeks, maar een film die dat geenszins is. Mischien doet de naam Al Pacino een belletje rinkelen en zo ja, dan is het een gegeven dat hij voor deze film zijn enige Oscar uit zijn machtige loopbaan voor een hoofdrol binnensleepte.  Al Pacino en zijn nemesis Robert de Niro waren voor mij de acteurs die van eind jaren ’70 tot eind jaren ’90 heren en meesters waren in Hollywood. De vaak gevoerde discussie wie nu de beste is, is als de discussie Beatles versus Stones, daar ga je nooit uitkomen. Maar terug naar Scent of a Woman.  Deze film uit ’92, introduceerde, destijds grote belofte, Chris O’Donnell (later Robin in de oude batman films), als Charlie Simms, een student van povere afkomst, die om zijn studie te betalen baantjes aanneemt tijdens de vrije dagen. Een van die baantjes tijdens Thanksgiving, is om op te passen op een blinde kolonel die weigert met zijn familie op familiebezoek te gaan. De kolonel, Frank Slade, gespeeld door Al Pacino, heeft nogal een gebruiksaanwijzing. Op het moment dat de familie is vertrokken blijkt dat kolonel Slade wat verassingen in petto heeft en Charlie niet veel anders kan doen als daarin meegaan. Verder zal ik niets inhoudelijks over het verhaal verklappen.

De thema’s van de film zijn normen, integriteit en een zak vol verborgen verleden. Al Pacino speelt hier een van de beste rollen uit zijn oeuvre en dat is nogal wat en wordt perfect aangevuld door de ingetogen Chriss O’Donnell. De film zet je aan het denken, zorgt voor een lach en een traan en houd je ondanks gebrek aan actie op het puntje van je stoel.  Ga dat zien deze kerst.

6 uur geleden zei Marko:

Als senior op het forum,

Destijds (begin 1993) nog in de bios gezien... bijna 25 jaar geleden alweer.

35 minuten geleden zei Dennis:

Destijds (begin 1993) nog in de bios gezien... bijna 25 jaar geleden alweer.

wat een film zeg.... oh oh ooohhh

Als aanvulling, iets dat me bijna was ontschoten. Volgend jaar The Irishman, over de moord op Jimmy Hoffa. met Pacino, DeNiro, Pesci en Keitel en......geregiseerd door Scorsese....aaaaaaahhhh nu moet ik weer een schone boxer gaan halen

The+Limehouse+Golem+quad+poster.jpg

Vorige week deze gezien. Sherlock meets Hammer Horror in deze 'Whodunnit' met Victoriaans Londen als setting.

Topcast ook.

(Daniel Mays -Tivik uit Rogue One- is de soort van sidekick van Bill Nighy)

Edited by Dennis
  • Upvote 1

Heb vorige week de nieuwe Jumanji gezien. Moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Ze hebben het spel in goed nieuw jasje gedaan. De humor was goed, de zaal lag geregeld plat, en er was veel actie. Natuurlijk een paar nitpick momenten, zo zitten ze uiteindelijk met z'n vijven in de game, maar er zijn maar vier controllers. Ook is er een kleine referentie naar de originele, er is een hut waar in het hout "Alan Parker, was here."

Tussen alle SJW acties om koste wat kost een vrouw een SW film te laten regisseren levert een Mexicaan gewoon weer een meesterwerk af én bewijst dat hij en niemand anders weet hoe je moet omgaan met vreemde wezens in een film.

shape-of-water-poster.jpg

man-up.jpg

Aanrader! Toppertje.

Enkele geweldige scenes, varierend van hilarisch tot herkenbaar tot 80's... en maar liefst 3 SW acteurs: SImon Pegg (Unkar Plutt), Phoebe Waller-Bridge (l337) en Harriet Walter (Doctor Kalonia).

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now