Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

RogueLeader

The Tragedy of Darth Plagueis the Wise

Recommended Posts

Yo Star Wars Awakens apprentices!

Ik vroeg me altijd al het volgende af. In Revenge of the Sith vertelt Palpatine/Sidious aan Anakin het verhaal/tragedie van Darth Plagueis the Wise. Over hoe hij de kraht had om de dood te voorkomen, maar hoe hij uiteindelijk door zijn leerling werd vermoord. Het is een goede scene, maar wat vinden jullie. Was Palpatine de leerling van Plagueis? Is het verhaal wel echt gebeurd, of heeft hij het gewoon verzonnen om Anakin een duwtje naar de Dark Side te geven?

En nee, de boeken tellen niet (meer) mee :P

En nee, de boeken tellen niet (meer) mee :P

Darth Plagueis telt niet, maar Tarkin wel, en dat boek refereert als het goed is best veel naar Plagueis. Zelfde schrijver ook als het Plagueis boek.

Ik moet Tarkin zelf nog lezen, maar ik gok dat Plagueis vrij canon is.

Darth Plagueis telt niet, maar Tarkin wel, en dat boek refereert als het goed is best veel naar Plagueis. Zelfde schrijver ook als het Plagueis boek.

Ik moet Tarkin zelf nog lezen, maar ik gok dat Plagueis vrij canon is.

Alles is toch niet-canon gemaakt? Of heb je het over een nieuw boek?

Tarkin is na de overname uitgebracht en dus canon. Maar was toen al ver klaar geloof ik, vandaar het grote aantal verwijzingen naar Plagueis, James Luceno's vorige boek.

Though ik neem aan dat alle info over Plagueis in dit boek van Palpatine komt, dus hij zou alsnog kunnen liegen...

Waar komt eigenlijk de twijfel vandaan dat Darth Plagueis niet echt bestaan zou hebben? Dat de EU vóór de overname van Disney als non-canon wordt beschouwd doet daar volgens mij niets van af (oké een beetje, maar ze hebben ook gezegd dat veel elementen wel terug kunnen komen). Plagueis is een gevestigd personage in de EU en wordt natuurlijk door Palpatine zelf geïntroduceerd in de (uiteraard canon) films in de eerdergenoemde scène met Anakin. Natuurlijk zou hij - als grootmeester manipulator - dit allemaal verzonnen kunnen hebben, maar dat zou wel een behoorlijke trap na zijn voor de SW fans (als de algemene non-canon verklaring voor de EU dat al niet was) aangezien in de EU o.a. al behoorlijk wordt geïmpliceerd dat Plagueis indirect verantwoordelijk is geweest voor de geboorte van Anakin. Ik weet niet of ik dit geloof (al is zijn Wookieepedia pagina wel erg interessant), maar om te denken dat hij helemaal niet meer echt heeft bestaan gaat me persoonlijk wel wat ver.

Hieronder volgt een voormalig gerucht voor TFA (en een minuscule Harry Potter spoiler :P) :

Een paar maanden geleden hing er een gerucht rond op het internet dat het CGI personage van Andy Serkis, in de film Supreme Leader Snoke genaamd, in feite de reïncarnatie is van Darth Plagueis. Het zou een mooie terugkoppeling zijn op de scène uit ROTS en meteen een episch gevoel voor de main villain meegeven, want wie zou op dit moment een betere villain kunnen zijn dan de voormalige meester van Sidious? Die nota bene al eerder genoemd is in de films en - inderdaad - allang dood had moeten zijn, maar laat het juist Plagueis' ultieme Force hoogstandje zijn om de dood te slim af te zijn. Voor degenen die bekend zijn met Harry Potter: Voldemort wist zijn ziel in verschillende stukken te verdelen en op die manier te overleven toen hij werd 'gedood' in de poging om Harry te vermoorden. Nou wil ik niet zover gaan door te zeggen dat hetzelfde idee voor Plagueis geslaagd zou zijn (imagine the HP/SW fan rage :P), maar er zijn dus wel manieren te verzinnen waarop uitgerekend Plagueis, master of death, al die jaren zou hebben kunnen overleven en heeft kunnen bouwen aan een nieuwe orde, The First Order.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat Snoke en Plagueis een en dezelfde persoon zijn; een fan vroeg dit rechtstreeks aan Abrams op het TFA panel op Comic Con en Abrams ontkende dit. Nou is het natuurlijk wel eens eerder gebeurd dat Abrams werd gevraagd naar de aanwezigheid van een personage in een film en dit vervolgens ontkende (Khan uit Star Trek anybody? ;)), maar aangezien hij vaak heeft aangegeven spijt te hebben gehad van deze leugen zal hij dit niet snel nog eens doen denk ik zo..

Plagueis is een gevestigd personage in de EU en wordt natuurlijk door Palpatine zelf geïntroduceerd in de (uiteraard canon) films in de eerdergenoemde scène met Anakin. Natuurlijk zou hij - als grootmeester manipulator - dit allemaal verzonnen kunnen hebben, maar dat zou wel een behoorlijke trap na zijn voor de SW fans (als de algemene non-canon verklaring voor de EU dat al niet was) aangezien in de EU o.a. al behoorlijk wordt geïmpliceerd dat Plagueis indirect verantwoordelijk is geweest voor de geboorte van Anakin.

Mijn hele punt is dat de EU niet meer canon is, dus is alles wat we van hem weten is wat Palpatine/Sidious vertelt in Revenge of the Sith. En dan weten we dus ook niet of hij echt bestaan heeft. Anakin is nog jong en impressionabel. En hij wilt zeker niet dat zijn visioen waarheid wordt. Palpatine/Sidious weet dat voor Anakin een manier om de dood te voorkomen, waar of niet, hem als muziek in de oren klinkt. Epische John Williams muziek. Dus hij kon het ook uit zijn duim gezogen hebben.

Over die spoilers:

Dat zou ik wel een erg bazige 'twist' vinden. Alleen zou de vraag dan zijn waarom hij zichzelf niet eerder terug toverde, zeker gezien Sidious degene zou zijn die hem vermoord zou hebben. Siths zijn volgens mij wel uit op wraak en dergelijke dingen. Maar who knows! 

Mijn hele punt is dat de EU niet meer canon is, dus is alles wat we van hem weten is wat Palpatine/Sidious vertelt in Revenge of the Sith. En dan weten we dus ook niet of hij echt bestaan heeft. Anakin is nog jong en impressionabel. En hij wilt zeker niet dat zijn visioen waarheid wordt. Palpatine/Sidious weet dat voor Anakin een manier om de dood te voorkomen, waar of niet, hem als muziek in de oren klinkt. Epische John Williams muziek. Dus hij kon het ook uit zijn duim gezogen hebben.

Over die spoilers:

Verborgen bijdragen

Je hebt ook gelijk; niks - op de films, enkele animatieseries en de nieuwe boeken na - is canon. Die hele beslissing is natuurlijk gemaakt om de schrijvers voor de nieuwe films en boeken alle vrijheid te bieden. En in dat licht heeft het leven van Plagueis, zoals in zijn boek is beschreven, dan ook niet plaatsgevonden. Dan nog zou ik persoonlijk echter toch boos, oké in ieder geval diep teleurgesteld zijn als zijn hele bestaan teniet zou worden gedaan. Het boek over Plagueis kwam geloof ik ook enkele maanden uit voordat Disney's overname bekend werd. En zijn naam is genoemd door Palpatine in ROTS, al snap ik wel dat hij inderdaad alles had kunnen verzinnen om Anakin te manipuleren. Toch zal ik steevast blijven geloven dat hij daarover geen woord heeft gelogen.. tot het tegendeel wordt bewezen natuurlijk. Ik hoop dat ze Plagueis met rust laten. :)

The First Order is volgens JJ zo'n beetje wat uit hun fantasie voortkwam als ze nadachten over wat er zou gebeuren als een (groot) deel van de nazi's naar Argentinië zou zijn gegaan. Dus die zouden het slot en de gevolgen van de oorlog in Europa niet meemaken en alle tijd hebben om een nieuwe organisatie op te bouwen, niet zichtbaar op de radar van de Rebels en Empire (onder Palpatine dan) want te druk met de oorlog. Er valt natuurlijk best wel een en ander te verzinnen waarom Plagueis niet rechtstreeks naar Palpatine ging. Misschien had hij Palpatine's ondergang al voorzien en hield hij zichzelf liever bezig met andere zaken terwijl hij genoot van het feit dat Palpatine nooit van hem heeft geleerd hoe je de dood omzeilt. Palpatine geeft in ROTS ook aan "To cheat death is a power only one has achieved through centuries of the study of the Force. But if we work together, I know we can discover the secret to eternal life." Dus het is niet onwaarschijnlijk dat Palpatine de gave zelf nog niet onder de knie had, al zou dat ten tijde van ROTJ ook weer anders kunnen zijn natuurlijk (hence de verhalen over zijn klonen.. blegh). In ieder geval, er valt genoeg te verzinnen voor creatieve filmschrijvers. Zeker met de mogelijkheden die het Star Wars universum biedt. Niet dat het relevant is, want zoals gezegd is de kans dat Snoke ook Plagueis is vrijwel nihil. En dat vind ik persoonlijk toch wel een beetje jammer. :) Juist omdat hij in ROTS werd 'geïntroduceerd' zou het een perfecte terugkoppeling en misschien ook wel de best denkbare villain zijn imo.

Dat is een interessante gedachtengang. Leg eens uit aan de klas :) 

Plagueis zal waarschijnlijk een leerling hebben gehad met de naam Sidious. Maar het was Plagueis die aan het langste eind trok. Plagueis vermoorde Sidious, en nam zijn identiteit over.  Als hij inderdaad zoveel kennis over 'the force' heeft. Dan is het overnemen van iemands identiteit een peuleschil. 

Toch zal ik steevast blijven geloven dat hij daarover geen woord heeft gelogen.. tot het tegendeel wordt bewezen natuurlijk.

Ik zeg trouwens niet dat ik geloof dat hij liegt, zelf zie ik het geheel meer als een mythe. Het kan echt gebeurd zijn, of het zou een hersenspinsel van de Sith Lord kunnen zijn. Het mysterieuze maakt het in mijn ogen dan ook nog krachtiger.

Ben nu Tarkin aan het lezen, en ik ben nu bij een hoofdstuk vanuit het oogpunt van Sidious. Plagueis was zeker weten zijn leermeester, komen geen leugens aan te pas.

Sorry voor het verpesten van het krachtige mysterieuze ;)

Ben nu Tarkin aan het lezen, en ik ben nu bij een hoofdstuk vanuit het oogpunt van Sidious. Plagueis was zeker weten zijn leermeester, komen geen leugens aan te pas.

Sorry voor het verpesten van het krachtige mysterieuze ;)

Vertel verder! Nu ben ik benieuwd.

Will do als ik verder ben! Voorlopig weet ik alleen dat Plagueis de naam van zijn meester is, dat dat nog steeds zo was toen hij senator werd, en dat hij Plagueis' droid gehouden heeft.

Verder gaat het boek onverwachts vooral over Tarkin :P

Ja, ik vond het ook al apart om te lezen dat Plagueis ten tijde van een deel van TPM nog steeds de (levende) meester was van Sidious. Ik geloof dat hij hem pas heeft vermoord op de avond voor zijn verkiezing als Supreme Chancellor. Wanneer de film dus al even bezig is.

Tarkin: must-buy? :)

Alle canon boeken die ik gelezen heb zijn de moeite waard, ben nog niet ver genoeg om Tarkin een precies plekkie te geven..

komen er niet iets van 20 boeken uit? Dan heb je ze goor het uitkiezen haha :P

Op dit moment zijn er 10 uitgebrachte canon boeken, is nog bij te houden toch?

Dat vind ik al veel! Het is natuurlijk niks vergeleken met de oude EU boeken, maar ik ben niet echt zo'n lezer. Ik houd het liever bij de films, games en misschien comics. We moeten maar vertrouwen op jou voor alle sappige details :)

Oeioei, maar snel doorlezen dan.

Comics zijn zeker de moeite waard btw, maar wederom geldt dat het er al best veel zijn. 38 issues tot nog toe, en iedere maand minstens 5 erbij, dus dat tikt gauw aan :o

Andere theorie: Plagues is niet dood, maar heeft zijn dood in scene gezet. Hij had immers de macht om de dood te overstijgen, dus ook zijn eigen ? 

Plagues verdwijnt achter de schermen, laat vervolgens Sidious het vuile werk opknappen. En veel later zien we hem terug als Snoke. Haha hoe verzin je het. 

Ik zie wel een gelijkenis. 

Ja, dat is volgens mij wel de Snoke-theorie met de meeste volgelingen. 

Ergens zou het ook wel logisch zijn... Maar een eventuele reveal past imo gewoon niet in de films. Mensen die de naam Plagueis herkennen zal de reveal niet verbazen, en mensen die geen idee hebben wie het is zal het niet boeien.

Met andere woorden, ik ben er van overtuigd dat Snoke gewoon Snoke is, verder niemand.

Op 24-4-2016 at 09:31 zei BoxerlessBossk:

Ergens zou het ook wel logisch zijn... Maar een eventuele reveal past imo gewoon niet in de films. Mensen die de naam Plagueis herkennen zal de reveal niet verbazen, en mensen die geen idee hebben wie het is zal het niet boeien.

Waarom zou een eventuele reveal eigenlijk niet in de films passen? Omdat het te voor de hand liggend is begrijp ik uit je woorden? :)

Ik zou het zelf juist een perfecte terugkoppeling vinden naar RotS waarin Palpatine aan Anakin vertelt over zijn eigen oude meester (hij noemt Plagueis ook bij naam) en waarin hij ook benoemt dat die er alles aan deed om de dood te ontlopen. Ik snap dat Plagueis desondanks niet tot het nieuwe canon behoort (Palpatine kan het allemaal verzonnen hebben), maar dat vind ik zo'n lame argument.

Echter denk ik ook dat Snoke gewoon een nieuw iemand is, maar had eigenlijk wel gehoopt dat hij de oude meester van Sidious zou zijn. :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now