Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

the Prosheshy

Rogue One; een politieke statement?

Recommended Posts

Als voormalig student Engelse literatuur en vervolgens American Studies heb ik diverse literaire werken gelezen en viel mij op hoe schrijvers in het verleden op een knappe manier kritisch of satirisch konden zijn naar hun toemalige politieke elite.

Een voorbeeld hiervan is o.a Jonathan Swift met zijn boek Gullivers Travels waarin hij in 1725 de Tories  en de Whigs in Engeland erg knap wist te symboliseren met een van zijn verhalen.

Alhoewel Lucasfilm altijd een politieke vergelijking wenst te ontkennen in hun films vind ik de uiteenzetting van schrijver Ian Doescher opmerkelijk en kun je niet ontkennen dat Rogue One een veel serieuzere film is geworden dan al zijn voorgangers?

Wat vinden jullie van zijn onderstaande observaties?

Edited by the Prosheshy

Rogue One is een regelrecht politiek pamflet, hoe hard men de politieke lading ook ontkent, imho... 

Sterk artikel, al vind ik het wat slapjes die wacke Amerikaanse positie nu ter discussie te stellen op basis van Trump, en in het verre verleden Reagan... Terwijl het achtereenvolgens Bush sr., Clinton, Bush Jr. en Obama waren die "de toon" hebben gezet, dat krijgt Trump er allemaal gratis bij... De overige emperors van afgelopen decennia onderbelicht laten maakt het betoog op politico ook tot een actueel politiek pamflet. Het us jamner dat de auteur twijfelt en niet overtuigd is van zijn eigen gelijk, wat blijkt (wederom imho) uit het feit dat hij oppervlakkig bijft en gaat hij niet voldoende de diepte in qua beleid van de VS. En hij twijfelt om de link te trekken tussen de rebellen en IS, terwijl deze rebellen symbool staan voor al het terrorism/rebellie ooit ter wereld. Zo wordt er bijvoorbeeld gelinkt naar 911 en de vliegtuigen in de WTC torens... ik zie de link overduidelijk. Als je het dan ook hebt over de staat van beleg in Jedha City maar niet de vergelijking trekt met bv de Patriot act, dan laat je volgens mij essentiële punten liggen om het voor de lezer voelbaar te maken. Nu blijft hij wat mij betreft wat abstract, dat vind ik jammer.

Het brengt de SW saga in de realiteit,  sprookje af, een geweldige zet. En voor mijn gevoel druipt de politiek echt aan alle kanten van Rogue One af, nog meer dan de observaties van de auteur prijs geven... ;-)

Wat denk jij?

Mee eens. Ik zie een parallel met de Foreign Policy van de VS in de film. Zeg maar een 21ste eeuwse manifest destiny. Je moet het echter wel willen en kunnen zien.

Dit stuk kwam ik ook nog tegen: https://www.theodysseyonline.com/what-can-we-learn-from-rogue-one

De scene in Saw Gerrera's grot op de planeet Jedha tussen Galen Erso en zijn dochter Jyn is mijn absolute favoriet.

Wat begint als een onverschillige houding van Jyn vs. het Keizerrijk (SG: " The world is coming undone; imperial flags reign across the galaxy"; JE: "If you don't look up its not a problem") veranderd als Saw haar weet te overtuigen met de hologram boodschap van haar vader.

De onvoorwaardelijke liefde die Galen als een vader voor zijn dochter Jyn toont (zijn stardust), tezamen met de uiteenzetting van zijn ingenieuze plan om een zwak onderdeel in de Ster des Doods in te bouwen, doet haar beeld over haar vader 180 graden veranderen en laat inzien waar haar taak op Scarif ligt. Juist hierdoor komt een kettingreactie op gang die zal leiden tot de eerste hoop voor de Rebellen.

Maar waren het niet bijna altijd de hologram scenes in de film die de krachtigste turnover waren in de films (e.g. de Leia Organa hologram boodschap uit ANH, de uitvoering van Order 66 door Palpatine; resulterend in het uitroeien van de Jedi Order (ROTS), de samenvoeging van R2 en BB-8's plattegrond hoe Ahch-to en derhalve Luke te vinden (TFA)?

tumblr_oikhhqzT8Y1ufd8hqo2_1280.png

Review_R2D2HolographicPrincessLeiaPOTF2F

AAEAAQAAAAAAAAgQAAAAJGM4NzFlNTI2LTllZDAt

Edited by the Prosheshy
  • Upvote 1

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now