Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Marko

welke films in 2017

Recommended Posts

10 uur geleden zei Marko:

Ja ik ben wel onder de indruk. De cinematografie in de eerste en tweede plaats. Maar ook de waanzin en hoe de verhaallijnen bij elkaar kwamen. Het gebrek aan dialoog verhoogde bij mij juist het voelen van de oorlogswaanzin. Het soort van hoofdpersonage was wat mij betreft meer een instrument om het verhaal te vertellen. 

Tja, een prachtig ogende film is voor mij nooit genoeg. Het redde hier de film niet voor me, het redde Avatar niet voor me, het zal Valerian ook niet redden gok ik zo. En het verhaal is bekend. Zelfs als ik nog nooit van Dunkirk gehoord had, hadden de trailers het wel verklapt. Ook de verschillende tijdlijnen die samen kwamen vond ik voorspelbaar. Voor mij wordt een film met een bekend einde pas interessant als er boeiende personages zijn met een onbekend einde. Maar het boeide me niet wie er leefde of doodging, dus uiteindelijk boeide heel de film me niet.

Ik weet dat ik het mis heb over deze film hoor, de reviews liegen er niet om. Maar ik zag persoonlijk gewoon niets wat me kon bekoren.

• Upvote 1

Ik heb recent een artikel uit de Volkskrant gelezen met Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema en dat camerawerk in 70mm moet idd indrukwekkend zijn; van de week ga ik Dunkirk maar eens kijken  

Hierbij het artikel:

Filmen op het IJsselmeer, alsof jeTwister speelt

Toen camerman Hoyte van Hoytema Urk suggereerde als filmlocatie, nam
niemand hem serieus. Behalve regisseur Nolan.
BOR BEEKMAN

Hoyte van Hoytema filmde in Polen, waar hij studeerde aan de filmschool te Lódz. En
in Zweden, waar zijn echtgenote vandaan komt. En in Noorwegen, Groot-Brittannië en
Amerika. Maar nooit, gek genoeg, in Nederland. Tot aan Dunkirk.
'Ja dat klopt', reageert de 45-jarige Nederlander nuchter, via de telefoon vanuit Los
Angeles - hij moet straks op pad voor z'n volgende project, een sciencefictionfilm met
Brad Pitt. 'Als cameraman heb ik nooit in Nederland gewerkt, wel heb ik er wat andere
klusjes gedaan.'
Hij was voor hij een gevierd cameraman werd bijvoorbeeld degene die dat bordje
klapte, de clapper loader, in 1996 op de set van voetbalkomedie All Stars. Het blijft een
fraaie anekdote, en de vriendschap met regisseur Jean van de Velde is nog intact.
'Mijn schuld', zegt Van Hoytema over de keuze om de wateropnamen voor Christopher
Nolans oorlogsfilm te verplaatsen naar het IJsselmeer, nabij Urk. 'Tijdens de
voorbereidingen waren we aan het scouten op zee, in Engeland en Frankrijk. Nou, die
Noordzee is onvoorspelbaar en grimmig, je kan er veel níét filmen. Terwijl: het
IJsselmeer, daar zie je evenmin land aan de horizon, kun je dingen ankeren aan de
ondiepe bodem én je hebt er precies dezelfde zeeluchten, die typische luchten die je
ook ziet op schilderijen uit de Gouden Eeuw.'
Dus u opperde Nederland als draailocatie?
'Ja. Niemand nam me serieus, behalve Chris.'
Toen ze gezamenlijk het water verkenden, op een bootje, was het zo beklonken. Nolan
en zijn cameraman lagen er precies een jaar geleden samen in het water, al filmend in
droogpak, en vlogen rondjes in speciale film-Spitfires. Staand op het deinende dek
filmde Van Hoytema vanaf de schouder met die kolossale imax-camera, zo geliefd
vanwege de hoge beeldkwaliteit. 'Ik had hulp hoor. M'n dolly grip (speciale cameraassistent)
stond naast me, met een rugzak met alle apparatuur die niet per se op de
camera hoeft. Hij heeft een soort alpinistenset om zijn middel en elke keer als we een
bepaalde hoek vinden om te filmen klikt hij zich vast, zodat hij mij kan corrigeren als
ik m'n evenwicht verlies, met een duwtje of zo. Hoe dat eruitzag? Alsof twee mannen
Twister spelen terwijl ze met een oude naaimachine worstelen.'
Voor hun eerste gesprek over de film vloog Nolan naar Zweden met het script voor
Dunkirk, waar Van Hoytema op dat moment verbleef. 'Voor mij bestond er geen
twijfel: dit wilde ik doen. Een heel sober script, misschien zeventig of tachtig
bladzijden, zeer weinig voor een speelfilm. Chris wist vanaf het begin al dat hij een
compacte, wat kortere film wilde maken. Een zintuiglijke ervaring, tastbaar. Echt
proberen de kijker dat strand op te krijgen, het water op en de lucht in.
Overlevingscinema, zeg maar. Je strijkt neer in de film en je weet niet met wie je te
maken hebt, weet weinig tot niks over de personages, maar je leeft - hopelijk - met ze
mee door de traumatische gebeurtenissen.'
De cameravoering voor zo'n film moest onbewust blijven, besloot Van Hoytema. Bijna
afwezig voor de kijker. Maar wel dichtbij, ook op plekken waar dat moeilijk was. 'Je
kunt al snel decoratief worden als filmmaker: je hebt een grote kist met trucjes om je
publiek aan te trekken of weer van je af te duwen. Bij Dunkirk probeer ik daarvan af te
stappen. De camera is functioneel, een soort getuige.'
U filmt bijvoorbeeld vanuit een zwenkende Spitfire boven een kapseizend
schip. Nooit zag dat er zo echt uit, in de bioscoop.
'Dat was heel moeilijk. Maar dat het ook echt ís, dat voel je als kijker. Je kunt zo'n shot
wel creëren met computereffecten, maar dan krijg je toch nooit de opname die wij in
de lucht boven het water maakten, niet hetzelfde perspectief. Zo'n luchtgevecht, een
dogfight, dat moet niet abstract zijn, dat moet je voelen. Filmmakers zijn een beetje lui
geworden sinds computers alles mogelijk maken. Maar het resultaat is dat al die films
er zo'n beetje hetzelfde uitzien.'
Ik begreep van Christopher Nolan dat u voor de vliegtuigshots een
cameraverlengstuk liet maken?
'Een snorkel en een periscoop. Heel mooi gemaakt hoor, door de beste lensingenieur
van Los Angeles. Ik probeer altijd iets te verzinnen dat nog niet is gedaan. Niet omdat
het nog niet is gedaan, maar om álle mogelijkheden van de camera te benutten.'
Dit is uw tweede film met Nolan, na Interstellar (2014). Is het nu anders?
'De eerste keer ben je aan het begin wat voorzichtiger. Nu waag ik meer, het contact
tussen ons is intuïtiever. Je weet van elkaar waartoe je in staat bent, dus kun je ook
makkelijker pushen. Chris steekt zijn nek uit met deze film. Net als bij Batman, die
franchise was zo ongeveer dood voor hij zich ermee bemoeide.'
Er woedt een discussie over de bioscoopformaten van Dunkirk. Welke geniet
uw voorkeur?
'Chris en ik wilden een film maken die bewijst hoe uniek de kwaliteit van film is. En de
beste prints zijn de analoge imax 70mm en de analoge 70mm. Die hebben de beste
resolutie. Alle digitale versies zijn uiteindelijk scans. In de rijkheid van het grote
formaat film ga je dan een stapje achteruit. Al zien ook die er beter uit dan normaal. De
mooiste versie is die in de imaxzaal van het British Film Institute in Londen, waar jij
bent geweest. Ziet het er niet te gek uit?'
Ja, zo heb ik het nooit eerder gezien. Maar die versie draait hier niet. Wat
raadt u aan in Nederland?
'Het is heus allemaal goed. Maar als je de kans krijgt, imax. Of wachten op de 70mmversie
in Filmmuseum EYE in Amsterdam, vanaf 16 augustus.'
Je kunt ook twee keer gaan, natuurlijk.
'Ja, dat zou Chris leuk vinden.'

Edited by the Prosheshy
  • Upvote 1

3 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Tja, een prachtig ogende film is voor mij nooit genoeg. Het redde hier de film niet voor me, het redde Avatar niet voor me, het zal Valerian ook niet redden gok ik zo. En het verhaal is bekend. Zelfs als ik nog nooit van Dunkirk gehoord had, hadden de trailers het wel verklapt. Ook de verschillende tijdlijnen die samen kwamen vond ik voorspelbaar. Voor mij wordt een film met een bekend einde pas interessant als er boeiende personages zijn met een onbekend einde. Maar het boeide me niet wie er leefde of doodging, dus uiteindelijk boeide heel de film me niet.

Ik weet dat ik het mis heb over deze film hoor, de reviews liegen er niet om. Maar ik zag persoonlijk gewoon niets wat me kon bekoren.

Das alleen maar mooi, afwijkende meningen houden de mensen scherp. Tijdens die dogfights zat ik overigens wel te hopen dat onze starwars vrienden daar ook naar zouden kijken. Iets minder snel en flashy maar zo veel meer spanning.

Op ‎29‎-‎07‎-‎2017 at 19:55 zei Dennis:

Vertel!

Pages-de-INT-Valerian-V2221.jpg

Wauw was me echt niet bekend, dat dit een bron was. 

Waar ik echter op doelde was de openingsscène, de timelapse die city of 1000 planets introduceert, begint met Da en eindigt met -vid Bowie.....

9 uur geleden zei Marko:

Das alleen maar mooi, afwijkende meningen houden de mensen scherp. Tijdens die dogfights zat ik overigens wel te hopen dat onze starwars vrienden daar ook naar zouden kijken. Iets minder snel en flashy maar zo veel meer spanning.

Voel je de bui al hangen? Daar ben ik het namelijk weer niet mee eens. De eerste was mooi gedaan, met Hardy die zn wingman de vijand in zn vizier laat lokken. De rest... te sloom, te willekeurig welk schot nou raakt... en ik heb last van algememe Tom Hardy-fatigue :P

Heerlijk die buitjes. Maar ik denk dat we het moeten afdoen met een verschil van smaak, of beleving. Ik vond juist in het algemeen de rust van de film dus ook tijdens die dogfights zo mooi en die onduidelijkheden dan ook realistisch, maar ik ben dan ook een beetje moe van alle super snel gesneden knal-flits-beng-hop-boem actie in veel actie films.

En met die Hardy moeheid kan ik ook wel weer helemaal meegaan. De man is een begenadigd acteur, maar wordt echt te pas en te onpas ingevlogen..... een beetje terughoudendheid zou hem en ziin status goed doen, waarschijnlijk een gierige manager

3 uur geleden zei Marko:

maar ik ben dan ook een beetje moe van alle super snel gesneden knal-flits-beng-hop-boem actie in veel actie films.

Gek genoeg... ik ook.

Vraag me niet wat ik dan wel wil...

Op 29 juli 2017 at 20:02 zei BoxerlessBossk:

Over Valerian hoor ik verder weinig goeds. Skip, denk ik.

Baby Driver was inderdaad freaking amazing en Edgar Wright is de bom.

En om nog maar even door te drammen over dé beste film van 2017 (so far) Babydriver. Een films natuurlijk geen film zonder een star wars  connection. Hoofdrolspeler Ansel Elgort heeft op de shortlist gestaan voor de Han Solo film, tevens doet de beste jongen nog wel eens een DJ-setje .......onder de naam Ansolo!

Dat weet ik maar al te goed, hij was mijn favoriet van die shortlist. Als Alden niks is, behoud ik het recht om hier over te bitchen :P

Maar ach... het is tenminste niet Ingruber geworden ;)

Op 8-8-2017 at 04:30 zei BoxerlessBossk:

Maar ach... het is tenminste niet Ingruber geworden ;)

Edited by Dennis

Wel al menig keer gelezen dat Ingrber een bad loser is,, ipv felicitaties en veel succes aan Ehrenreich was  er een twitter waarin hij aangaf even bij te moeten komen van de teleurstelling .

Op 8 augustus 2017 at 04:30 zei BoxerlessBossk:

Dat weet ik maar al te goed, hij was mijn favoriet van die shortlist.

Waarin speelde hij dan waarmee hij je hart veroverde?

27 minuten geleden zei Marko:

Wel al menig keer gelezen dat Ingrber een bad loser is,, ipv felicitaties en veel succes aan Ehrenreich was  er een twitter waarin hij aangaf even bij te moeten komen van de teleurstelling .

Wel een eerlijk antwoord ipv politiek correct te zijn.

Overigens woont/woonde hij een dik jaar geleden nog in Wassenaar (das ook achter de duinah toch?).

2 uur geleden zei Dennis:

Wel een eerlijk antwoord ipv politiek correct te zijn.

Overigens woont/woonde hij een dik jaar geleden nog in Wassenaar (das ook achter de duinah toch?).

Achter den dueijnen ....zou je beter kunnen zeggen daar wonen alleen miljonairs, dus met Ingruber hoeven we echt geen medelijden te hebben. Born with a silver spoon.....

Edited by Marko

20 uur geleden zei Marko:

Waarin speelde hij dan waarmee hij je hart veroverde?

'Hart veroverde' is ook weer overdreven. Maar Fault In Our Stars liet iig zien dat de jongen best kan acteren.

Zo...gisteren eindelijk de kans gepakt om Valerian te zien! Ik heb uiteindelijk een Pathé Unlimited ....dus alles wordt op groot bekeken. Wat mij betreft was dit toch wel een must see in dit fantasy SF genre deze zomer.

In drie woorden:

What-the-fuck!?

Absoluut geen goede film, om daar maar meteen vanaf te zijn. Vervelend zelfs op momenten, maar .....bij vlagen ook oogverblindend. Cara Delevigne (enchantress uit Suicide squad) als Laureline is daar een voorbeeld van, ze heeft een gezicht waar ik uren naar kan kijken. Een beetje flauw om in een film die letterlijk barstensvol speciale effecten zit het gezicht van een actrice als plus punt te noemen.

De film begint zeer veelbelovend. Op het prachtig gekozen Space Oddity van David Bowie ( @Dennis) wordt het ontstaan van de City of Thousand planets getoond. Vervolgens de openingstitel met een duidelijke Star Wars feel space shot. Dan gaat het eigenlijk al vreemd worden. In een setting die ik zou willen omschrijven als de liefdesbaby van Donatella Versace en George Lucas qua overdaad en kleur, start het verhaal. Meteen volgt de (veel te lange) introductie van de hoofdpersonen. Dane de Haan, als Valerian, doet het, met het materiaal dat hij krijgt, ook niet slecht, met een soort Hans Solo swagger.  Laureline en Valerian krijgen een missie (van Herbie Hancock) en alhoewel die scene nog veelbelovend begint qua setting, vliegt de film dan al de bocht uit met een over ambitieuze en verwarrende virtual reality markt.

En zo gaat de film eigenlijk verder, prachtige settings en ook werkelijk geweldige aliens/creatures worden afgewisseld met oersaaie stukken, waarbij het helaas zo is dat de mooie stukken steeds schaarser worden. Bovendien voelt het geheel niet consistent. Dan weer humoristisch en dan weer geforceerd serieus. Het overgrote deel van de  dialogen heeft een niveau waar George Lucas zich voor zou schamen. En dan is er ook nog Rihanna.....

Ik zal deze film niet vergeten, maar het kijken er van was een hele opgave. Dit vanwege de overdaad aan kleuren en sfx.

En toch, en ik loop nu het risico om schizofreen over te komen, zou ik je aanraden om de film in de bios te bekijken. Zeker als je houd van mooie beelden en foute SF films. 

Fresh from the presh......

The Dark Tower, een film waarvan ik vooraf dacht hem niet te gaan zien vanwege de afzichtelijke trailer en hoeveelheid negatieve reviews. Het 'toeval' deed zich echter voor dat ik zin had in een portie escapisme waarmee de andere premieres (Logan Lucky en Shotcaller) afvielen.
Om met de deur in huis te vallen. Ik vond hem echt hartstikke leuk!  Uiteraard zitten er een paar vreemde momenten in, die je kunt bekritiseren, maar dat zit echt in iedere film. Laat ik wel zeggen dat ik de boeken niet heb gelezen, dus ik ging met 0,0 verwachting de bioscoop zaal in.

Acteerprestaties zijn gewoon tip top, Elba is een baas , maar vooral de jeugdige hoofdrolspeler Tom Taylor vond ik erg goed. Er zat veel diversiteit in zijn rol en daar gaf hij  zonder uitzondering erg goed invulling aan. De enscenering was prachtig, het verbaasde me dat er geen Imax of 3D label aan deze film hing, al werd ik daar juist erg blij van.  De switches van onze aarde tot de mysterieuze alternatieve aarde waren ook mooi. De actie eveneens prima in beeld (al moet ik zeggen dat ik door het gedrocht Defenders wellicht een verlaagde standaard heb). Ik heb me echt geen moment verveeld en niets duurde te lang, iets waar veel films zich de laatste tijd aan schuldig maken in mijn optiek. Al heeft dat tempo ook een wankant, maar daar kom ik zo op.

Voor Star Wars fans zit er echt wel wat vergelijkingsmateriaal, al zal een zuurpruim zeggen dat dit typische fantasy elementen zijn. De eenzame strijder met speciale gaven die afstamt van en uitgeroeide orde. Ook de combinatie mystieke magie in combinatie met hoge technologie is een voorbeeld. Vooral het einde vond ik leuk omdat me dat aan het einde van ANH deed denken, zo gemaakt dat het een stand alone zou kunnen blijven, maar tegelijk zo gedaan dat het en opening kan bieden. Bovendien heb ik genoeg gezien dat me doet afvragen wat dat precies was en wat de achtergrond van bepaalde zaken was. Als ik nu toch aan het vergelijken ben, eigenlijk heeft dit verhaal bijna een gemoderniseerde hervertelling van LOTR is. Torens, duistere Heersers die de deuren voor de legers van de duisternis wil open zetten , eenzame strijders, orc-achtige wezens en ga zo nog maar even door.

Wat was er nou eigenlijk niet goed aan de film? Want als ik mezelf zo teruglees is dit en geweldige film. Dat is een belangrijk element. De film is te kort. Daardoor vliegt alles wel voorbij, maar het belet de film epische vormen aan te nemen. Als ik de negatieve reactie inhoudelijk bekijk zie ik dat je eigenlijk twee groepen hebt. Namelijk de mensen die de boeken hebben gelezen en die zijn vernietigend in hun oordeel. Er is een mash-up of noem het een reboot gemaakt en niet een verfilming van bij voorkeur het eerste boek, dus dat kan ik me de frustratie voorstellen als je je door 8 dikke pillen hebt geworsteld.  De andere kleinere groep, waar ik mezelf toe reken heeft gewoon een prima film gezien waar men dan meer of minder op aan te merken heeft. 

Ik zou deze absoluut film aanraden voor iedere fantasy (vleugje sf)  fan.....

Edited by Marko

Op ‎24‎-‎8‎-‎2017 at 16:56 zei Marko:

Fresh from the presh......

The Dark Tower, een film waarvan ik vooraf dacht hem niet te gaan zien vanwege de afzichtelijke trailer en hoeveelheid negatieve reviews. Het 'toeval' deed zich echter voor dat ik zin had in een portie escapisme waarmee de andere premieres (Logan Lucky en Shotcaller) afvielen.
Om met de deur in huis te vallen. Ik vond hem echt hartstikke leuk!  Uiteraard zitten er een paar vreemde momenten in, die je kunt bekritiseren, maar dat zit echt in iedere film. Laat ik wel zeggen dat ik de boeken niet heb gelezen, dus ik ging met 0,0 verwachting de bioscoop zaal in.

Acteerprestaties zijn gewoon tip top, Elba is een baas , maar vooral de jeugdige hoofdrolspeler Tom Taylor vond ik erg goed. Er zat veel diversiteit in zijn rol en daar gaf hij  zonder uitzondering erg goed invulling aan. De enscenering was prachtig, het verbaasde me dat er geen Imax of 3D label aan deze film hing, al werd ik daar juist erg blij van.  De switches van onze aarde tot de mysterieuze alternatieve aarde waren ook mooi. De actie eveneens prima in beeld (al moet ik zeggen dat ik door het gedrocht Defenders wellicht een verlaagde standaard heb). Ik heb me echt geen moment verveeld en niets duurde te lang, iets waar veel films zich de laatste tijd aan schuldig maken in mijn optiek. Al heeft dat tempo ook een wankant, maar daar kom ik zo op.

Voor Star Wars fans zit er echt wel wat vergelijkingsmateriaal, al zal een zuurpruim zeggen dat dit typische fantasy elementen zijn. De eenzame strijder met speciale gaven die afstamt van en uitgeroeide orde. Ook de combinatie mystieke magie in combinatie met hoge technologie is een voorbeeld. Vooral het einde vond ik leuk omdat me dat aan het einde van ANH deed denken, zo gemaakt dat het een stand alone zou kunnen blijven, maar tegelijk zo gedaan dat het en opening kan bieden. Bovendien heb ik genoeg gezien dat me doet afvragen wat dat precies was en wat de achtergrond van bepaalde zaken was. Als ik nu toch aan het vergelijken ben, eigenlijk heeft dit verhaal bijna een gemoderniseerde hervertelling van LOTR is. Torens, duistere Heersers die de deuren voor de legers van de duisternis wil open zetten , eenzame strijders, orc-achtige wezens en ga zo nog maar even door.

Wat was er nou eigenlijk niet goed aan de film? Want als ik mezelf zo teruglees is dit en geweldige film. Dat is een belangrijk element. De film is te kort. Daardoor vliegt alles wel voorbij, maar het belet de film epische vormen aan te nemen. Als ik de negatieve reactie inhoudelijk bekijk zie ik dat je eigenlijk twee groepen hebt. Namelijk de mensen die de boeken hebben gelezen en die zijn vernietigend in hun oordeel. Er is een mash-up of noem het een reboot gemaakt en niet een verfilming van bij voorkeur het eerste boek, dus dat kan ik me de frustratie voorstellen als je je door 8 dikke pillen hebt geworsteld.  De andere kleinere groep, waar ik mezelf toe reken heeft gewoon een prima film gezien waar men dan meer of minder op aan te merken heeft. 

Ik zou deze absoluut film aanraden voor iedere fantasy (vleugje sf)  fan.....

Niemand? :( 

Geen lezers, geen reacties, geen waardering ik stop maar met dit soort schrijfsels......

9 minuten geleden zei Marko:

Niemand? :( 

Geen lezers, geen reacties, geen waardering ik stop maar met dit soort schrijfsels......

De waardringsknop is (tijdelijk?) uitgeschakeld.

Valerian wil ik zeker nog wel zien; Dark Tower... denk ik niet. Had zó gehoopt op een boekverfilming.

13 uur geleden zei BoxerlessBossk:

maar het haalt me niet over

Haalt me niet over tot....? Bezoek aan de film bedoel je, nee, die kun je rustig thuis kijken.  Het gaat mij er meer om een tegengeluid te presenteren, omdat een prima film nogal genadeloos wordt afgeserveerd.

21 uur geleden zei Dennis:

Dark Tower... denk ik niet. Had zó gehoopt op een boekverfilming

Ben je een van de diehars die de boeken heeft gelezen?>

7 uur geleden zei Marko:

Ben je een van de diehars die de boeken heeft gelezen?>

Ik heb de boeken niet volledig gelezen maar ken wel het verhaal en het ‘aparte’ einde waarbij King de lezer de kans gaf om te stoppen of verder te lezen.

Op ‎28‎-‎08‎-‎2017 at 16:17 zei Dennis:

Ik heb de boeken niet volledig gelezen maar ken wel het verhaal en het ‘aparte’ einde waarbij King de lezer de kans gaf om te stoppen of verder te lezen.

ik moet zeggen dat de film dat wel goed doet, je interesse opwekken, naar de boeken

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now