Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
Veradun

There's been an awakening

Recommended Posts

Dat de force zelf ontwaakt geloof ik niet, dat de force in iemand ontwaakt past beter. In de film zit een scène waarvan ik vind dat je heel goed kunt zien (of eigenlijk horen) dat de force in Rey ontwaakt. Ik denk dat het zelfs 2x gebeurt bij verschillende personen.

Ik ben benieuwd, hoe is jullie kijk op de "awakening" in de film?

Ben het wel met je eens dat er een "awakening" is in een Force sensitive. De Force was immers in de periode tussen Return of the Jedi en the Force Awakens duidelijk aanwezig.

Lees alleen al maar het boek van Claudia Gray "Bloodline" waar passages gaan over Leia en haar broer Luke en de Force (immers; Luke trained middels zijn Jedi Academy aankomende Jedi). 

De scenes waar bij een persoon de Force "awakend" is mijns inziens":

- The pull to the light door Kylo Ren (hij went zich tot de helm van zijn grootvader; Darth Vader).

- Bij Leia herken je ook het ontwaken van the Force op het moment zodra Han door zijn zoon komt te overlijden en de Dark Side de overhand krijgt.

- De Force Vision scene waar Rey in contact komt met the Force en deze a.h.w. in haar ontwaakt. 

- De ondervragingsscene door Kylo Ren van Rey waarin de Force in Rey wederom ontwaakt en zij duidelijk laat zien door   gebruikmakend van the Force hoe angstig Kylo  Ren diep van binnen eigenlijk is. 

- De scene in het bos van Starkiller Base waar Ren tegen Rey begint over "I could teach you the ways of the Force; I could be your teacher".

(dit vind ik ook meteen de mooiste scene uit de hele film omdat het exact laat zien zoals Yoda reeds aangaf in ESB hoe je met de Force moet omgaan als je in controle hiervan wilt zijn; namelijk "kalmte" en "in rust verkerende". Op dat moment zie je dat de Force, zoals Obi Wan reeds aangaf in ANH: "controls your actions"

Rey%252520Uses%252520the%252520Force.gif

Edited by the Prosheshy

Naar mijn idee was het apeduidelijk dat de force ontwaakt op het moment dat Ren probeert om Rey's gedachten te lezen en ze hem een koekje van eigen deeg geeft. Op dat moment zie je haar niet veel later de klassieke jedi-mind-trick toepassen. Dit is voor mij ook het bewijs dat ze eerder jedi training heeft ondergaan. Immers als je dit nog nooit hebt gezien, hoe weet je dat dan. Tot volledige ontwaking komt het wanneer Rey duelleert met Ren op de starkiller base wanneer hij haar klem heeft en spreekt over de Force.

Verder als reactie op bovenstaand, Kylo Ren gebruikt de force al in de eerste minuten van de film. Leia is uiteraard altijd al force sensitive geweest, dat bleek al op Bespin. Uiteraard voelde ze de dood van haar grote (ex-)geliefde, dat heeft niets te maken met ontwaken van de force. Verder wel eens met de laatste 3 argumenten van @the Prosheshy.

Ook ben ik nieuwsgierig op welke 2e persoon @Veradun doelt en hoe je het meent te horen, al denk ik te menen wat je bedoelt! Wraaahhr.

• Upvote 1

Ok let's speed things up!

Ik denk ook dat tijdens de ondervragingsscene de force in Rey ontwaakt. Als je goed luistert hoor je de force zijn werk doen. Ook hoor je de awakening, gelijk daarna gebruikt zij de force voor het eerst. Ik ben er haast van overtuigd dat Kylo de trigger is voor de ontwaking in Rey.

In shattered empire geeft Luke een stekje van een Force tree aan Shara Bey. Dit redelijk boompje werd bij de fam. Dameron in de tuin gepoot. Ik neem aan dat Poe daar vast wel tijd door bracht en zo misschien wel onbewust force sensitive door is geworden. 

Ook Poe word ondervraagt door Kylo en gebruikt de force op hem. Zou die trigger ook voor Poe gelden? Misschien bedoelde Snoke dat wel met "there's been an awakening" dat werd namelijk al gezegd voor dat Rey ontwaakt en nadat Poe werd ondervraagt. Zelf ben ik heel benieuwd hoe Poe die tie-fighter crash op Jakku heeft overleefd. Of hoe die het voor elkaar krijgt om niet alleen 10 tie-fighters (achter elkaar) neer te halen, maar ook alle bedreigingen rond Han, Chewie en Finn te elimineren op takodana. Moet vast moeilijker zijn dan een torpedootje in een gat schieten.

In de film is Poe niet veel te zien en beelden van Poe en Rey zijn helemaal schaars. Toch heb ik al bijna 20 vergelijkingen met die 2 gevonden en hoop dan ook dat ze uiteindelijk broer en zus blijken te zijn😋 En misschien bedoelde Maz dat wel met "there's someone who still could" beetje hetzelfde straatje als " there is another..." van Yoda.

Nou zijn dit natuurlijk wilde speculaasjes van een Star Wars fan, maar klinkt dit nu logisch of ga ik hier helemaal van het padje?

Tja, we weten nog niet precies waar die bomen voor dienen, maar dat ze force sensitivity inbrengen bij mensen lijkt me sterk eerlijk gezegd. Maar inderdaad, voor TFA uitkwam had ik door Shattered Empire ook het vermoeden dat Poe weleens force sensitive kon zijn. Na het zien van de film is dat gevoel wel minder geworden though.

Als je wil weten hoe Poe van Jakku kwam en een scene wil zien met Poe en Rey op Takodana, moet je de boekversie van TFA oppikken. Allebei staat het daarin :)

Broer en zus is echter sowieso niet het geval. Volgens Before the Awakening stierf Shara 6 jaar na Endor. 5 jaar voordat Rey geboren werd.

• Upvote 1

Dat Poe force sensitive zou zijn.... het zou wat mij betreft de enige verklaring zijn van zijn vlieg skills. Die zijn in de film te zien en bizar, zeker in vergelijking met waar Luke in ANH de force voor nodig had. 

Broer en zus denk ik ook niet. Ik denk, halverwege Bloodline, sowieso dat we geen broertjes en zusjes meer gaan zien.

En tot slot, inderdaad die ondervraging van Rey was meesterlijk qua geluidseffecten, alsof er brullende leeuw klonk.

16 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Tja, we weten nog niet precies waar die bomen voor dienen, maar dat ze force sensitivity inbrengen bij mensen lijkt me sterk eerlijk gezegd. Maar inderdaad, voor TFA uitkwam had ik door Shattered Empire ook het vermoeden dat Poe weleens force sensitive kon zijn. Na het zien van de film is dat gevoel wel minder geworden though.

Als je wil weten hoe Poe van Jakku kwam en een scene wil zien met Poe en Rey op Takodana, moet je de boekversie van TFA oppikken. Allebei staat het daarin :)

Broer en zus is echter sowieso niet het geval. Volgens Before the Awakening stierf Shara 6 jaar na Endor. 5 jaar voordat Rey geboren werd.

Boek inmiddels besteld. Thanks by the way! 🖒

Ben zelf dan ook erg benieuwd naar de 3D Collector's box van The Force Awakens met commentaar JJ Abrams en de div. nieuwe deleted scenes (vaak zijn het scenes die in de ogen van de regisseur het verhaal onnodig vertragen of niet iets toevoegen; maar waar een fan van kan smullen). Nog even wachten; eind oktober kan de bluray mijn kant op vanuit Jersey MET nl ondertiteling. Hopenlijk geven deze nieuwe deleted scenes en commentaar dan weer veel stof tot nadenken.

Edited by the Prosheshy

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this