Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
Dennis

StarCon (1998-2001)

Recommended Posts

De Cons van Peter Weel inderdaad, die vergeet ik nooit meer, dat begon in het Midi Theater in Tilburg uiteraard en verhuisde naar de Druiventros in Berkel Enschot wegens ruimte gebrek.Peter Soet die het na 2001 overnam met zijn "New StarCons".De Starcons waren natuurlijk niet de enige Cons in die tijd, de Echobasecons (2001 in Maarssen en 2002/2003 in NieuweGein) heb daar nog goede herinneringen aan overgehouden.....maar toen kreeg je in 2005 de Beruchte "ScreenHeroes"Con , waardoor Nederland een beetje een "No Go Zone" werd  voor grote Cons( de Con "georganiseerd"door de nogsteeds beruchte Robert de Graaff).

Ik heb sindsdien een grote hekel aan Anthony Daniëls gekregen bijvoorbeeld, vanwege zijn verschrikkelijk sjacherijnige houding. Screenheroes was gewoon een rampzalige nachtmerry , zowel voor verschillende bezoekers als de acteurs ter plekke.

Ik weet nog dat de periode na "ScreenHeroes" , de verzamelaarsjaarbeurs de enige plek was waar jaarlijks of twee keer jaarlijks een acteurtje op dook, totdat in 2007 Peter Soet weer met een "New Starcon" beurs kwam (tevens de laatste Con in de Druiventros als ik me niet vergis).

Het is eigenlijk pas sinds de DCC van vorig jaar dat er weer echt commercieel gezien, Star Wars acteurs te zien zijn in Nederland, sinds 2005.

Edited by Tk 3870

9 minuten geleden zei Tk 3870:

De Cons van Peter Weel inderdaad, die vergeet ik nooit meer, dat begon in het Midi Theater in Tilburg uiteraard.Peter Soet die het na 2001 overnam uiteraardmet zijn "New StarCons".De Starcons waren natuurlijk niet de enige Cons in die tijd, de Echobasecons (1 in Maarssen en 2 in NieuweGein) heb daar nog goede herinneringen van maar.....toen had je in 2005 de Beruchte "ScreenHeroes"Con in 2005, waardoor Nederland een beetje een "No Go Zone" werd  voor grote Cons( de Con "georganiseerd"door de nogsteeds beruchte Robert de Graaff).

Pieter Soet deed in 2004 zijn eerste NewStarCon (samen met Thomas Hartz). Later ging hij zonder Thomas verder onder de naam DutchStarCon.

EchoBaseCons begonnen inderdaad in 2001, 3 jaar nadat Peter Weel begonnen was; in die periode was hij de enige.

En ScreenHeroes.....tja. Vanaf januari 2005 tot en met het evenement zelf (eind september 2005) was ik er bij betrokken. Wellicht ga ik daar een andere 'Andere Tijden' aan wijden.

Edited by Dennis

4 minuten geleden zei Dennis:

Pieter Soet deed in 2004 zijn eerste NewStarCon (samen met Thomas Hartz). Later ging hij zonder Thomas verder onder de naam DutchStarCon.

EchoBaseCons begonnen inderdaad in 2001, 3 jaar nadat Peter Weel begonnen was; in die periode was hij de enige.

En ScreenHeroes.....tja. Vanaf januari 2005 tot en met het evenement zelf (eind september 2005) was ik er bij betrokken. Wellicht ga ik daar een andere 'Andere Tijden' aan wijden.

Klopt daar zaten inderdaad wat jaartjes tussen :)

5 uur geleden zei Dennis:

https://www.starwarsawakens.nl/artikelen/andere-tijden-starcon/

Vandaag heb ik bovenstaand artikel geplaatst over de StarCons die van 1998 t/m 2001 in Berkel-Enschot (en eenmaal in Tilburg) hebben plaatsgevonden.

Wie was er destijds ook bij? Wat zijn jouw ervaringen/verhalen?

Echt heel erg leuk om te lezen. Vooral ook omdat ik zelf in die tijd een 'sleeper-cell' was... (waarschijnlijk in afwachting van de Apocalypse, want ik kan me helemaal niet herinneren wat ik toen deed, zelfs niet aan de hand van het jaaroverzicht).

Bizar om te lezen dat het zo kleinschalig was en lichtend voorbeeld daarvan dat je dus een tafel verder kon zitten als een acteur uit de film. 
Hebben jullie dan een idee wat er met Peter Weel is gebeurd dan? Toch een pionier in de nederlandse starwars scene.
Ben overigens meteen benieuwd naar andere tijden 2, waarin ik een kleine vriendschappelijke clash aan zie komen tussen @Dennis als insider en @Tk 3870 als 'hater' van de  de Screenheroes con.

Wederom ....vroegah was 't betah! Alhoewel, I popte mijn cherry pas dit jaar op de DCC en ik heb me echt kostelijk vermaakt. Verwachtingen en nostalgie hadden dat ook negatief kunnen beïnvloeden.

Edited by Marko
je kunt niet altijd een open boek zijn :)

14 minuten geleden zei Marko:

Bizar om te lezen dat het zo kleinschalig was en lichtend voorbeeld daarvan dat je dus een tafel verder kon zitten als een acteur uit de film. 
Hebben jullie dan een idee wat er met Peter Weel is gebeurd dan? Toch een pionier in de nederlandse starwars scene.
Ben overigens meteen benieuwd naar andere tijden 2, waarin ik een kleine vriendschappelijke clash aan zie komen tussen @Dennis als insider en @Tk 3870 als 'hater' van de  de Screenheroes con.

Wederom ....vroegah was 't betah! Alhoewel, I popte mijn cherry pas dit jaar op de DCC en ik heb me echt kostelijk vermaakt. Verwachtingen en nostalgie hadden dat ook negatief kunnen beïnvloeden.

In de jaren daarna ben ik vaker in de Druiventros geweest. Enorme gemoedelijke sfeer. De dag voor de con waren de interviews. Dan waren er alleen de acteurs, wat crewleden.....zo lekker relaxed allemaal. (ik heb het nu over de nieuwe DutchStarCons van rond 2006)

dgkym8.jpg

Inzake Peter: ik kreeg vandaag een bericht van hem; hij vond het een leuk stuk wat ik mooi vond om te horen.

ScreenHeroes heeft bergen met kritiek gehad.....maar niemand kan ontkennen dat tot op de dag van vandaag er in NL geen enkele con geweest is met zo veel acteurs en zo veel grote en goede namen. (oa Tony Daniels, Billy Dee, de cast van Buck Rogers, cast van de oude Battlestar Galactica, Robert Picardo, Marina Sirtis, Marc 'Beastmaster' Singer, etc etc)

Feit is ook dat ik er een (bizar) boek over kan schrijven. Op ACC vertel ik je het verhaal -onder het genot van een pint ofzo- wel @Marko (mocht ik er geen boek over gaan schrijven)

1 uur geleden zei Marko:

Ben niet echt een hater, maar weet wel dat de uitgenodigde acteurs zwaar besodemieterd zijn geweest door de persoon achter het Event....uiteraard ligt Screenheroes al weer 11 jaar achter ons en zitten we midden in een nieuw Star Wars tijdperk, dat mij in ieder geval nog niet is tegengevallen.In tegenstelling tot ScreenHeroes is de DCC van vorig jaar , waar ook een hoop herrie over was, om de toenmalige Organisator, toch tijdens het Event zelfs niks openlijk te merken, de nare sfeer tijdens ScreenHeroes was daarentegen goed te merken.

Wat betreft Peter Weel, die kom ik nog regelmatig tegen, is nog altijd gewoon een Star Wars fan en blijft voor mij gewoon de Persoon die de Star Wars Cons in Nederland geïntroduceerd heeft.Ik weet nog dat m'n Vader nog entree kaartjes bij 'm thuis ophaalde.Ik woonde destijds nog in Eindhoven, en zag de flyers liggen bij de Eppo.

Edited by Tk 3870

Verschil tussen Screenheroes en DCC was dat de organisator van DCC klanten van zijn webshop gedupeerd had en de acteurs ná het evenement blijkbaar nog steeds eea tegoed hadden (terwijl ze op Screenheroes tijdens het evenement al eea merken)

Maarre: Je hebt in Eindhoven gewoond? Top! Waar? Eppo was ik ook vaste klant. Bij Peter ben ik best vaak thuis geweest. Eind jaren 90 was het nog niet zoals nu dat je alles via een muisklik in huis kan halen; je moest er vaker op uit en dan kwam je bv bij hem en zijn Cantina Trade Center uit.

Op die StarCons kon je ook nog mooie deals maken; zo heb ik destijds 100 gulden (!) betaald voor een ingelijste, gelimiteerde, gesigneerde Ralph McQuarrie litho met filmframe. (die dingen waren normaal $ 150) Baal nog steeds dat ik er toen maar 1 heb genomen (er lagen er 2); jaren later heb ik voor een € 110 betaald en na de dood van McQuarrie zijn ze nog meer gestegen.

En wat ik in het artikel al benoemde: de signeerprijzen waren een stuk lager en met de acteurs op de foto was gewoon gratis. Tegenwoordig is het (té) commercieel......al hebben die grote mega cons weer andere voordelen.

Op 13-5-2016 at 16:31 zei Marko:

Ben overigens meteen benieuwd naar andere tijden 2

Er is gisteren 'uniek' materiaal gevonden in (letterlijk) stoffige archieven....binnenkort een speciale editie van 'Andere Tijden'!

Hey Dennis,

Sorry voor de late reactie (druk bezig met niet-star wars dingen). Maar een leuk stuk over de oude starcons.  Het waren inderdaad andere tijden, waar ik met veel plezier aan terug denk. Omdat ik rond die tijd ook Peter Weel leerde kennen, en ik 15 min. fietsen van "De Druiventros" woon, heb ik al zijn cons van dichtbij meegemaakt. Vanaf de avond ervoor meehelpen met opbouwen. En na de con ook weer meehelpen met opruimen. Het waren daardoor zeer intensieve weekenden.

Ben benieuwd naar het volgende stukje.

Ik heb er eentje mee mogen maken. Omdat ik in Tilburg woon, was dat een makkelijk besluit. In het jaar dat ik er was, stond ik oog in oog met Lou Ferrigno, Ray Park, Kenny Baker, Daniel Logan, wat acteurs uit Lord of the Rings en Harry Potter. Perfecte dag waarop ik mijn fotocamera liet vallen waardoor ik geen foto-herinneringen meer heb. 

Jeetje, is dat alweer zo lang terug? Zou kunnen. Weet nog dat mijn digitale fotocamera enorm duur was en ik daarom enorm boos op mezelf was, haha.

Wij waren er destijds ook bij in Berkel Enschot. Goede oude tijden met prominente gasten. 

Hierbij nog een foto van Warwick Davis aan het signeren! Groet, Ernst-Jan 

Warwick Davis signeert-small.jpg

14 minuten geleden zei the Prosheshy:

Wij waren er destijds ook bij in Berkel Enschot. Goede oude tijden met prominente gasten. 

Hierbij nog een foto van Warwick Davis aan het signeren! Groet, Ernst-Jan 

Warwick Davis signeert-small.jpg

Die foto is zo te zien van de NewStarCon. Volgens mij is dit de 2005 editie?.

(de hint is de foto van Flitwick; een rol die hij in 2001 voor het eerst speelde) ;)

Edited by Dennis

Dat zou inderdaad kunnen. Het is het enige digitale bestand dat ik nog had vanuit Berkel Enschot. De datum weet ik niet meer. we zijn er meerdere keren geweest.

Was altijd een zeer geslaagde bijeenkomst! 

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this