Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

the Prosheshy

Kenobi; The Balance of the Force

Recommended Posts

I agree to totally disagree; Mijns inziens de beste auteur uit de Prequels was toch wel Ewan McGregor. Hoe knap hij dit karakter naar een hoogte wrist te brengen.

En hij is bereid om weer in de huid van Obi-Wan te kruipen. Als Lucasfilm dan toch de verhalen wil vertellen buiten de Episodes om van the Star Wars Galaxy laat men dan beginnen met Obi-Wan. In de 19 jaar tussen het einde van the Clone Wars en A New Hope moet er toch wel een intrigerend filmscenario uit te halen zijn?

4 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Wauw, heb ik dit echt gezegd? Mijn mening is veranderd zeg...

Ik zie namelijk momenteel helemaal niks in een Obi film. Tussen zijn verschijningen in de comics en Rebels is eigenlijk alles al wel verteld over zijn tijd op Tatooine. Ik denk niet dat er genoeg verhaal in een film gepropt kan worden om het echt interessant te houden...

Wauw, dat is snel door de bocht zeg! Niet genoeg verhaal? Wat denk je van hoe Obi Wan de hele geschiedenis met Anakin en de ondergang van de jedi verwerkt. Hoe gaat hij daar mee om? Wat word zijn plan, wie ontmoet hij, heeft hij nog contact met Yoda of andere jedi in hiding? Noem maar op. Genoeg tijd om dit karakter te verdiepen.  

En kregen we in Rogue One nog kort iets mee over de zgn. "zuiveringen" onder de Jedi in de jaren tussen A New Hope en ROTS dan kun je hier een aardig mooi "dark scenario" op loslaten. En wat te denken van ontmoetingen in Mos Eisley Space Port tussen Obi-Wan en bekende aliens/piloten. 

Het lijkt me zelfs een uitdaging voor Lucasfilm om het karakter Obi-Wan te laten fungeren als zijnde op de vlucht voor the Empire en in ballingschap met het gevaar van een ontmoeting tussen andere Force sensitives. Dat scenario zou ik wel wat voor voelen.

2 uur geleden zei the Prosheshy:

Mijns inziens de beste auteur uit de Prequels was toch wel Ewan McGregor.

Dit dus.

Ik pleit voor een film die zich grotendeels op Tatooine afspeelt met misschien een paar scenes in de ruimte en op een andere planeet. Een 'low budget' productie. Qua verhaal uiteraard een paar raakvlakken met de saga films, maar verder een volledig losstaand verhaal. Niet moeilijk doen over hippe termen als 'character arc' en 'ontwikkeling van het personage'; het liefst een oldskool jaren 70/80 stijl avonturenfilm in een droge woestijn.

Setpieces: Obi legt een Kray dragon om, hij maait wat Tuskens weg die een moisture farm aanvallen en er is en barfight waarna er een achtervolging op swoops volgt. Hij heeft een lizardman of wolfman achtige sidekick die op het einde van de film de ruimte in trekt om bij de rebellion te gaan (want daar heeft Mr. Wan hem warm voor gemaakt). Badguys zijn de genoemde swoop gang (een zwik aliens). Een soort western in space zeg maar.

O, in deze film doen geen 'strong independent women' mee.

Succes verzekerd.

En zie dat maar eens bij Kathy en haar Disney Board of Directors middels een pitch erdoor te krijgen. Kansloos, maar lijkt mij wel heel erg tof! En dan wil je zeker Tarantino als regisseur?

Edited by the Prosheshy

32 minuten geleden zei the Prosheshy:

En zie dat maar eens bij Kathy en haar Disney Board of Directors middels een pitch erdoor te krijgen. Kansloos, maar lijkt mij wel heel erg tof! En dan wil je zeker Tarantino als regisseur?

Tarantino is overrated. Pulp Fiction is goed; de rest vind ik geen klap aan.... :P

Regisseur.... FF Coppola? Reiner? Donner?

Of gewoon een onbekende regisseur die zich nog wil bewijzen. Een regisseur die niet denkt aan het aantal poppetjes ďat hij kan verkopen. Eentje die gewoonweg van films maken houd en het verhaal op de voorgrond plaatst. 

Zeker niks tegen Ewan. Beste acteur uit de prequels. Zonde alleen dat z'n personage gezworen heeft 19 jaar op een planeet te blijven die we al veel te vaak gezien hebben. En waar bovendien op een paar bendes na weinig te doen is. Een paar actiescenes met Tuskens en een krayt dragon zijn zo verzonnen, maar is er ook een verhaal wat het aan elkaar bindt? En kun je dat twee uur lang interessant houden?

Mijn mening is dat dat niet kan. En als het mogelijk is... Dan is het in ieder geval een zware opgave. Waarom zou Lucasfilm zichzelf dat aandoen als er duizenden opties zijn om verhalen met veel meer mogelijkheden te vertellen?

Rogue One bezocht tien planeten. The Last Jedi heeft meer personages dan er als minifigs in Lego-sets passen. Een Obi-Wan film is gebonden aan één planeet en een hoofdpersonage dat als kluizenaar bekend staat. Hoe meer je daar aan toevoegt, hoe verder je van de kern van het personage raakt. 

Men kan een Kenobi-film maken die geen Star Wars is.
Men kan een Star Wars film maken die geen Kenobi is.
Een balans tussen die twee is... lastig.

Ik heb het boek nooit gelezen, maar volgens mij kreeg het 'Kenobi' van JJ Miller best goede reviews. Nu is een boek wat anders dan een film, maar dat een goed verhaal mogelijk is bewijst deze auteur dan.

Mbt planeten en personages: moet een goede film dan veel personages en/of locaties hebben? Hoe meer hoe beter?

A New Hope heeft 2 planeten, waarvan we 1 nauwelijks zien (voornamelijk de basis).

Verder zijn er talloze voorbeelden van goede (ik noem ze maar even 'minimalistische') SciFi films: Enemy Mine (voornamelijk 1 planeet en 2 personages). Mad Max gaat ook niet naar andere planeten en stond ook niet bol van de personages... het alom geroemde Star Trek II: The Wrath of Khan speelt zich voornamelijk op 1 planeet en de Enterprise af en kent (buiten de Enterprise crew) maar een handjevol personages (Khan, Dr.Marcus, Saavik, David en Terell).

Met de Anthology films koos men tot op heden voor zeker (Rogue One; idd veel planeten, een space battle boven Scariff, indrukwekkende CGI,  Tarkin, Darth Vader, Leia, cameo's Threepio en R2).

Uiteindelijk zou het mijns inziens daar niet om moeten draaien; het gaat om de "storytelling" en dat kan prima met enkel een planeet als Tatooine als decor.

Immers, A New Hope speelde zich toch ook maar op 2 planeten en een Death Star af (en dan doet Yavin 4 eigenlijk niet eens echt mee).

Daarnaast vind ik dat een film gedragen moet worden door de karakters. Stel een reddingsactie van Obi-Wan die een vrouw uit de handen van Tusken Raiders redt?

Je kunt deze vrouw eerder in het verhaal los van Obi Wan introduceren op een andere planeet zelfs (als je dan toch meerdere planeten wilt introduceren).

Daaruit kun je via hun verleden, heden en verwachtingen aardig wat uitleg kwijt. Feit is natuurlijk wel dat zij de derde act niet gaat overleven. Je zou zelfs een verbinding

kunnen maken naar personages uit de bestaande films (nee, niet Rey......).

En wat ik zoal de beste scene vind uit ANH is de uitleg die Obi Wan geeft aan de 19 jarige Luke over de Jedi, de Clone Wars etc.  Nog steeds kan ik niet genoeg krijgen van deze scene. Het geeft karakters meer diepgang over wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waar ze mee worstelen en wat ze willen bereiken.

Je zou zelfs kunnen denken aan locaties als Beggar's Cayon (cameo fly by van Luke in zijn T-16 skyhopper met een jonge Biggs Darklighter; zei Obi-Wan niet in ANH; I understand you've become quite a good pilot yourself........), Mos Espa, Mos Eisley, 

Meer dan genoeg te laten zien en verbindingen naar de huidige films die er te maken zijn. 

http://nl.starwars.wikia.com/wiki/Beggar's_Canyon

https://www.comicbookmovie.com/sci-fi/star_trek/what-happened-to-obi-wan-between-revenge-of-the-sith-a-new-a86980

Edited by the Prosheshy

7 minuten geleden zei the Prosheshy:

Uiteindelijk zou het mijns inziens daar niet om moeten draaien; het gaat om de "storytelling" en dat kan prima met enkel een planeet als Tatooine als decor.

Dit dus. En verder prima ideeën!

Das dus duidelijk: EJ en ik gaan het script schrijven.

PS: mooi dat je nét die ene scene uit ANH aanhaalt. Op basis van die uitleg van Obi-Wan creerde ik als kind zijnde mijn eigen beelden bij de Clone Wars, wat juist grootser was dan de uiteindelijke serie. Less is more zeg maar. Dingen tot de verbeelding/eigen interpretatie laten.

• Upvote 1

Was Lucasfilm in den beginne ook niet een filmmaatschappij om (jong) nieuw talent een kans te geven?

Dat is momenteel net de kruks; met een beursgenoteerde multinational als eigenaar liggen de "stakes" high, very high...........

Esan McGregor is gespot in een hotel bij Anaheim waar in de buurt ook D23 wordt gehouden; toeval? Ik doe een bold statement; aankondiging 3e SW Anthology film? 

Ik hoop het echt; morgen weten we het:

Edited by the Prosheshy

Op 11-7-2017 at 20:23 zei Dennis:

Dingen tot de verbeelding/eigen interpretatie laten.

Precies de reden dat ik huiver van films over welk bestaand personage dan ook, de hele jedi orde is er in mijn hoofd niet beter op geworden. 

Op 11-7-2017 at 19:36 zei BoxerlessBossk:

Hoe meer je daar aan toevoegt, hoe verder je van de kern van het personage raakt. 

Precies; laat het alsjeblieft. Er is een heel heelal om uit te putten, en Obi's leven verder toelichten kan verbaal in diverse films. 

Ik ben dus echt geen voorstander van een Obi film en kijk ook niet reikhalzend uit naar Solo.

• Upvote 1

Volgens mij voldoende bevestigde bronnen inmiddels? Hier kijk ik dus echt naar uit; een erg interessant personage en een top acteur (mits het Ewan idd wordt maar daar heb ik vertrouwen in). Ik hoop alleen niet WEER een sterke female lead............

ik moet overigens zeggen dat ik the Reader met Winslet en Fienneseen erg bijzondere film vond van Stephan `Daltry. 

http://variety.com/2017/film/news/obi-wan-kenobi-star-wars-movie-disney-stephen-daldry-1202531346/

Edited by the Prosheshy

Ben toch wel erg benieuwd wat er in de Kenobi film WEL en NIET moet zitten. 

Logisch lijkt mij de tijdspanne van 19 jaar voorafgaand aan a New Hope. Maar dan........

I.e.g. eerst de naam Obi-Wan niet meer gebruiken want die duikt pas weer op in A New Hope.

Verder?

WEL: 

1. Cameo van een erg jonge Luke (Beggar's Canyon met de T-16 skyhopper) tezamen met buddy Biggs; "I understand you've become a pretty good pilot yourself"

2. Een Cantina scene op bv. Mos Eisley/Mos Espa

3. Black Krrsantan; de wookie Bounty hunter (waarbij Owen Lars aangevallen wordt en Ben hem helpt).

Forumleden?

latest?cb=20170408073016

latest?cb=20160121022047

latest?cb=20070626181249

Op ‎11‎-‎07‎-‎2017 at 09:13 zei BoxerlessBossk:

Ik zie namelijk momenteel helemaal niks in een Obi film. Tussen zijn verschijningen in de comics en Rebels is eigenlijk alles al wel verteld over zijn tijd op Tatooine. Ik denk niet dat er genoeg verhaal in een film gepropt kan worden om het echt interessant te houden...

YEEAAHH!!

10 uur geleden zei the Prosheshy:

top acteur

Daar kan ik het dan wel weer mee eens zijn!

10 uur geleden zei the Prosheshy:

ik moet overigens zeggen dat ik the Reader met Winslet en Fienneseen erg bijzondere film vond van Stephan `Daltry. 

En ook daar ben ik het volmondig mee eens! En Billy Eliott, hoewel niet direct mijn kopje thee, vond ik absoluut een erg goede gemaakte film waaruit blijkt dat de man een goede balans tussen een lach en een traan weet te laten werken.

Toch.....liever niet! Maarik ben het persoon niet om er cynisch over te gaan zitten doen. Wat zou er in moeten zitten:

Inderdaad wat mooie Tatooine dingen, wat Hutt business op de achterground, het zeilschip van Jabba voorbij zien komen.
Luke werd in Rebels prachtig gedaan, daar zou niet meer dan dat van laten zien.  Aangezien Obi op een relatief bevolkte (in verhouding tot bv Dagobah) planeet zit, zal hij zich niet zo maar openbaar kunnen vertonen. Ik ben wel benieuwd hoe hij zijn stealth acties uitvoert. Ook denk ik dat het onvermijdbaar is dat hij Tatooine verlaat, of niet....... zou er een puike film te maken op Tatooine?

Edited by Marko

Ik had het er laatst met mijn broer nog over maar de Anthology films interesseren ons op dit moment veel meer dan de nieuwe Trilogie.

Het lijkt in velerlei opzichten een soort van reboot van de originele trilogie.  

De Anthology films daarentegen wijden uit, verbinden, exploreren, karakters ontwikkelen zich, nieuwe karakters dienen zich aan, verrassen, zijn melodramatischer

Waar velen nu nog afgeven op wat we in mei volgend jaar gaan zien heb ik het volste vertrouwen dat Ron Howard een pareltje gaat afleveren.

Alhoewel het verhaal van Ben Kenobi voor een groot deel verteld kan zijn (niet iedereen leest de comics of kijkt Rebels)  kun je visueel iemand als Ewan McGregor (als hij het wordt) het karakter op het grote scherm echte diepgang laten geven tezamen met een sterke cast-waar ik vind dat Star Wars altijd om moet draaien.  De visuele hoogstandjes mogen nooit de film dragen welk gevoel me in de Prequels nogal eens bekroop. 

I for one zeg: "Go for it"

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now