Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Recommended Posts

Dit boek laat niet lang meer op zich wachten. En hoe meer ik erover lees, hoe meer ik er van overtuigd raak dat dit de ultieme must-read wordt. Niet alleen is het geschreven door Claudia Gray (Lost Stars), er zal ook veel backstory voor de nieuwe films uit voortkomen. Als je het mij vraagt, is het over een maand onmogelijk om goed mee te kunnen praten over theorieën voor VIII en IX zonder spoilers voor dit boek.

Lang geleden dat ik zo naar een boek uit keek!

Vrij letterlijk ieder loos momentje van de afgelopen twee dagen met m'n neus in dit boek gehangen, het is zo goed. Er gaat nog veel veranderen in de zes jaar tussen dit boek en TFA, maar we weten nu wel veel meer over de stand van zaken in het heelal, context die TFA stiekem toch een beetje miste. 

Verwacht naast Leia en een ieniemienie beetje Han geen bekende gezichten, maar wel goede personages (Ransolm Casterfo <3 ) en een pakkend verhaal. Twists zijn er niet echt, gezien we weten wat er gaat gebeuren, maar de reis is zeer zeker interessant.

En nu een maand of zo wachten tot iemand anders dit leest en mee kan praten ;)

Wat ik ervan gehoord heb is dat er veel politieke zaken te lezen zijn......(en dat boeit mij niet echt). Wat me wel intrigeert is

Spoiler

Luke en Ben die door The Galaxy Far Far Away trekken.

Tja, als ik zou zeggen dat er niet veel politiek in het boek zit, zou ik liegen. Maar de spil van het boek is een onderzoek naar een grote criminele organisatie die wellicht iets te maken zou kunnen hebben met een of andere genummerde order. En hoe Leia hierdoor een ingewikkelde (niet-romantische, don't worry) relatie opbouwt met een senator waar ze politiek gezien lijnrecht tegenover staat. De karakters in dit boek zijn behoorlijk geslaagd.

Maar mbt je bericht onder het spoilerkopje...

Spoiler

Het hele boek is er geen contact met Luke en Ben. Er komt wel iets aan het licht dat zeker invloed zal hebben op Ben wanneer hij het hoort, maar de impact ervan wordt bewaard voor in een boek ná episodes VIII en IX waarschijnlijk.

Eindelijk het waanzinning goede Lost Stars uit ( (what! Geen eigen topic?! @BoxerlessBossk) dus de verwachtingen voor dit boek zijn torenhoog. Zelfde schrijfster immers en dit keer voor volwassen publiek.

Net begonnen en heerlijk dat al in de eerste pagina's de terroristische acties van "Saw Gerrera's partisans" worden veroordeeld door Casterfo. De komende weken ben ik onder de pannen....

Nu ook onderweg in Bloodline (alles Claudia Gray is nu mustread) Oude bekenden komen weer voorbij en haar schijfstijl is gewoon goed!. Wat ik erg interessant vond (so far) is dat het uitermate onwaarschijnlijk is dat Bennie nog een broertje/zusje heeft.  Met oog op de mogelijke Rey theorieën. Verder staat me ook bij dat ik ergens las dat Del Toro de rol van Casterfo zou spelen, ook dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk gezien leeftijd en uiterlijk ...2b continued

Nee, over Benicio's rol is gewoon nog niks zinnigs te zeggen...

Anyway, dit boek is idd een must-read. Het is goed geschreven en geeft onmisbare intel over de staat van het universum in 28 ABY.

Plus Ransolm is episch. Zo'n elitaire doperwt als je jem ontmoet, maar Gray pelt laag voor laag weg en hij wordt steeds dieper!

This deal is getting better all the time.

Echt alweer een voltreffer van een boek. Nu zo ongeveer halverwege dus een update. Die Amaxine verhaallijn heeft me in de ban, het is duidelijk hoe dat gaat uitpakken.

Wat me verbaasd is hoe liefdevol Leia en Han nog zijn naar elkaar, ondanks de afstand waarop ze zich bevinden. Dat in combinatie met het gissen naar waar Luke en Ben toch zijn,  maakt het hele Solo-Skywalker familiedrama nog intrigerender als dat het al was (tijdens het zien van TFA).

Joph is wat mij betreft de voorganger van Poe, en ik durf zelfs te zeggen dat ze hem niet mocht gebruiken in dit boek terwijl ze dat wilde, vergeet niet dat Poe Leia's favoriete piloot is (ofzoiets)

Komt hier eigenlijk ook nog een vervolg op...of is het stand alone.

Ja, Han en Leia is wel beter. In de film is het net of ze al twintig jaar uit elkaar zijn. Hier wordt duidelijk dat ze pas later van elkaar vervreemden (na Bens val gok ik zo).

Joph is een stuk naiever dan Poe, denk niet dat ze hetzelfde personage hadden kunnen zijn. Maar goed, ik lette meer op Greer, wat is zij tof ^^

(IIG voorlopig) geen vervolg in de maak..

Precies wat je zegt het leek in de film alsof ze elkaar al 20 jaar niet hadden gezien, maar dat kan dan hooguit 5 jaar zijn, lang zat maar toch. Toch raar, er wordt (tot waar ik nu ben) ook geen probleem verwacht tav Ben alleen dat hij met Luke weg is maar niemand weet waar.

Wat betreft Joph, als je kijkt naar zijn leeftijd in het boek en Poe's leeftijd in de film sluit dat toch aan, en in die 6 tussenliggende jaren zal hij een stuk minder naïef zijn, om te beginnen als gevolg van de avonturen in dit boek, maar sois, Greer is zeker de bom, even op een zwoel avondje er op uit gaan om het ontstaan van de ....

Spoiler

First Order

.......te ontdekken

Geen vervolg   .....waaah ik gok dat dit pas na het verschijnen van ep8 zal gebeuren als het überhaupt gebeurt.  Dit is in tegenstelling tot Lost Stars echt een thriller.

De volgende op het lijstje wordt denk ik Rogue1 catalyst! En dan maar eens kijken wat er dan nog te lezen is, zowel Plagueis als Tarkin konden mijn aandacht niet vasthouden (stuiterbal ja)

Tja iedereen verdient een 2e (eehh) 3e kans.  En connecties is natuurlijk een understatement! Dit is gewoon de directe inleiding tot R1.

Bovendien heeft Luceno ook wel eens boeiende boeken geschreven.

OKAY...
Wat een ontzettend goed boek was dit weer van Claudia Gray. Niet je gemiddelde jimbo jambo scifi-fantasy verhaal of financieel uitkloppen van een karakter dat een zekere cultstatus  in een verder weinig om het lijf hebbend verhaal, maar een zeer strak geschreven politiek/misdaad/spionage verhaal dat direct binding heeft met de huidige sequel serie. Voldoende actie, maar nog veel meer spanning en suspense. De term page turner is bedacht voor dit soort boeken.

ALs er dit jaar één Star Wars boek is dat je zou moeten lezen, is het deze wel. Het geeft een heel goed beeld van hoe zaken zijn geworden in de nieuwe republiek, hoe het leven van Leia er uit ziet en haar (uitstekende) relatie met Han (zo'n 5 jaar voor TFA) , waarbij er helaas ook genoeg voldoende verhuld blijft (Luke/Ben) . De nieuwe karakters zijn geen bordkarton als decor voor Leia maar voegen echt iets toe. Ondanks dat het veel over politiek gaat (denk de senaat anno prequels) was dat nooit saai, integendeel, de spanning tijdens vergaderingen voelde regelmatig als die van de beste rechtbank thrillers. De politieke facties schijnen bedacht te zijn door Ryan Johnson (regiseur Ep8) dus ben ook benieuwd of we hier iets van gaan zien in Ep8. Het mooiste is dat ik merkte dat ik echt sacherijnig werd naarmate het einde van het boek in zicht kwam, in deze verhaal stijl had ik wel door willen lezen tot aan de openingsscène op Jakku.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik mijn gebrek aan leestijd tegenwoordig compenseer door boek met audiobook te combineren. Een dikke tip voor anderen met minder tijd als de to-do list vraagt. Dit audiobook is ook nog eens ontzettend goed gelezen en bijna een hoorspel (verwacht muziek, achtergrond geluiden en effecten) door ene January LaVoy.

Dan voor de insiders....

Spoiler

Alhoewel het boek vrij netjes wordt afgerond met de oprichting van de Resistance blijven er toch wat vragen.

Is Casterfo nu echt dood? Star wars en off-screen sterfgevallen zijn altijd een 'dingetje' :) 

Speelt Lady Carice nog een rol binnen de FO?  Heb ik nu goed begrepen dat de Centralists zich afsplitsen en  1-op-1 aansluiten of omvormen tot de FO?

Gaan we Greer/Varysh nog terug zien? Dit boek maakt je nog hongeriger naar de resterende 5 jaar...

Nog wat kleine aanmerkingen....Force Ghost Anakin was aanwezig op Endor, waarom dan niet een praatje met zijn dochter? Het had Leia goed gedaan.
Het met grote namedroppen van Luke/Ben werd op een gegeven moment irritant, voegde niets toe, come-up or shut-up. En waarom is het niet duidelijk geworden wie Leia waarschuwde via dat servet?

Edited by Marko
  • Upvote 1

Ik moet er snel eens aan beginnen. Recentelijk, in een tijdspanne van twee weken, alles gekocht wat hieronder staat (behalve de nederlandse timothy zahn). Al komt morgen ook Ahsoka binnen... Ik heb nog een hoop te lezen. (Alleen Aftermath heb ik nu pas uit).

Schermafbeelding 2016-10-10 om 19.50.43.png

Whaaah die Zahn heb ik ook in het nederlands. In de schaduw van het rijk. 

Ik mis in deze rij, wat mij betreft tot een hoogtepunt in het star wars oeuvre gerekend moet worden, de Bane trilogy. Geen canon, maar zover terug in de geschiedenis dat het geen fluit uitmaakt.

Vond dit zoals aangeven echt een heel spannend en goed boek.

Het verhaal grijpt je aan en laat je zoveel meer zien van de wereld en hoe we terecht komen in TFA.

Ook hoe de senaat er voor staat en de nieuwe republiek in verval is, is iets wat je ook in de hedendaagse tijd terug kan zien.

Het maakt het hele verhaal Star Wars verhaal tastbaarder.

Spoiler

Min punt vond ik dat Leia en Han een hele militaire basis opbliezen op de water planeet

Tevens wil ik zo graag weten wat is er terecht gekomen van Casterfero

Vind het zo goed geschreven en laat ook in zien hoe de First Order ontstaat, door de twee fracties en hun verschillende visies.

Het uitleggen dat de nieuwe generatie niet 100% de Empire heeft meegemaakt en op kijkt naar het machtsvertoon en de centrale geregelde order en macht, iets wat mij liet denken aan hoe Europa van WWI in WWII terecht kwam.

Dit boek is een aanrader