Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
BoxerlessBossk

Mass Effect

Recommended Posts

Mass Effect is een episch scifi verhaal met interessante personages en een uitgebreide lore, gemaakt door dezelfde studio als Star Wars: Knights of the Old Republic.

Met andere woorden, iedereen hier kent deze serie en is fan, toch?

Stiekem vind ik dit universum misschien nogwel interessanter dan Star Wars, maar dat zeg ik maar niet hardop. Ik kijk iig uit naar Andromeda en een lading boeken en comics die dat nieuwe spel hopelijk gaan vergezellen...

Ik snap je, ik ben ook een groot fan van de manier waarop BioWare RPG's maakt. Je zou zeker ook eens Dragon Age Origins moeten spelen als je KOTOR en ME zo tof vond. :) 

Ik kijk ook ontzettend uit naar de volgende Mass Effect, ook al gebiedt de eerlijkheid mij te bekennen dat ik deel 1 nooit heb uitgespeeld. Was er laat mee begonnen en toen ME2 uit kwam helaas links laten liggen. ME2 heb ik twee keer uitgespeeld, een keer als Paragon en een keer als Renegade, en ME3 ben ik gestopt tijdens de laatste missie. Daar was toen nogal wat gedoe over het einde wat ik liever niet wilde meemaken tot de Director's Cut uit kwam. :(

Ben benieuwd in welke richting de games nu op zullen gaan. En hoop dat ze nog met een geremasterde trilogie komen op de current gen consoles voordat het zover is. :) 

Heb niks met Mass Effect helaas. Ben begonnen met deel drie, maar ik ben afgehaakt omdat ik de gameplay dodelijk saai vond. Het verhaal, de setting en de dialogen waren dan weer wel goed gedaan. Minder goed vond ik de simplistische morale keuzes ('goed' of 'slecht'). Niet voor mij denk ik! :P

Minder goed vond ik de simplistische morale keuzes ('goed' of 'slecht'). 

Disagree! Ik kan me geen spel bedenken dat morele keuzes beter doet dan Mass Effect 3. Niet alleen komen kleine en grote keuzes uit de eerdere spellen terug op subtiele wijze, er zijn zelfs twee grote keuzes waarvan ik nu nog steeds niet weet wat nu echt de beste optie is (chemische castratie Krogans en kiezen tussen Quarians en Geth). Één keuze in mijn renegade playthrough bleek te eindigen met mijn kogel in de rug van mijn favoriete squadmate, ik moest een eerdere save laden omdat ik mezelf niet kon vergeven.

tl;dr: weet jij een spel met betere morele keuzes?

Nu Dragon Age genoemd is zal ik Jade Empire ook maar even prijzen: Jade Empire is ook de bom.

Ik bedoel meer het feit dat het systeem met Paragon en Renegade minder goed is omdat het altijd duid op een 'goede' of 'slechte' keuze in plaats van een moreel grijs gebied. Een game als The Witcher 3 doet dit beter door geen moraliteitsbalkje te hebben; alle keuzes bevinden zich in een moraal grijs gebied en het is aan jou om te beslissen of deze keuzes goed of slecht zijn. Je weet van te voren niet of je je dialoogkeuzes een 'positief' of 'negatief' effect hebben op het verhaal of de wereld. 

The Witcher 3 is inderdaad in mijn ogen een perfect voorbeeld van hoe een game met morele keuzes zou moeten zijn. :) Beide games hebben ook een enorme lore om uit te putten, die ik beiden erg kan waarderen. Maar een Witcher 3-achtige game in een Mass Effect universum.. ja, dat is wat ik van Mass Effect Andromeda hoop te zien. :)

Mass Effect 3 is wat dat betreft al een stuk beter dan het origineel; je hoeft bijvoorbeeld niet puur óf goed óf slecht te zijn. Alle karmapunten, goed of slecht, tellen op voor de meter. 

Ik heb dus vertrouwen dat Bioware voor Andromeda weer een aantal verbeteringen toevoegt :)

...karmapunten...

Karmapunten hangen meteen al een kaartje van een juist of onjuiste keuze eraan vast. 

Overigens maakt het me ook niet zo veel uit hoor. Eén van mijn lievelingsgames, BioShock, heeft ook een übersimpele keuze tussen goed of slecht. Terwijl de rest van de game qua filosofische kwesties (Ja, we gaan diep hier!) juist wel diepgaand is.

Uiteindelijk maakt het ook geen reet uit, de gameplay blijft het meest belangrijk toch? Haha

Mass Effect... Oh man wat heb ik hier veel uren in gestoken. En hoe meesterlijk steekt alles in elkaar zeg... De verhaallijnen, de personages, de emoties, de humor, de details... Deze trilogy staat bovenaan mijn lijstje met favoriete games van de laatste 10 jaren. Je gaat zo geweldig meeleven met de personages. Super. Ik kijk dan ook zeker uit naar het nieuwe deel in de Mass Effect serie, Andromeda, dat later dit jaar (?) zou moeten verschijnen...

• Upvote 1

Op 14-1-2016 at 23:17 zei KyloRen:

Ik kijk dan ook zeker uit naar het nieuwe deel in de Mass Effect serie, Andromeda, dat later dit jaar (?) zou moeten verschijnen...

Was al vermeld Marko ;)

Zin in though! Andromeda is de game waarvoor ik eindelijk over ga stappen op een nieuwe console. En unlike Star Wars hou ik mezelf zo spoilervrij mogelijk, zodat ik me helemaal kan onderdompelen in verwondering begin volgend jaar :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this