Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
Marko

Mobile Suit Gundam Model Kits

Recommended Posts

Ik zie het inderdaad. Voor die 1/144 HG modellen rond de 8 euro (huidige yen?) Hobbylink. Dat lijkt zeker de moeite waard.

Wat vragen die je waarop je vast hart antwoord weet:

Hoe verhouden die verschillende Grades eigenlijk.

Is er nog een bepaalde serie met hoogtepunten of is dat persoonlijk?

En  qua afmetingen hoe hoog is zo'n 1/144 ongeveer in cm?

Hoeveel betaal je ca voor Shipping?

Even een nieuw topic aangemaakt @Marko, om het andere gesprek even on topic te houden.

18 uur geleden zei Marko:

Hoe verhouden die verschillende Grades eigenlijk.

Je hebt een aantal verschillende Grades waarbij je rekening moet houden:

• High Grades zijn redelijk simpele versies op 1/144 schaal, en ook een stuk goedkoper. Hier worden het meeste van gemaakt en er zitten ook een stuk meer obscure/minder populaire Mobile Suits tussen. Kleine details ontbreken hier een beetje maar zijn voor de prijs prima. Kosten tussen 500 en 2000 yen.
  • Master Grades zijn erg ingewikkelde versies op 1/100 schaal. Veel meer onderdelen dan een High Grade en ook een stuk tijdrovender om in elkaar te zetten (denk aan een hele dag of een paar avonden). Ze zien er wel een stuk mooier uit en hebben het meeste detail. Deze zijn dan ook een stuk duurder. Meestal tussen 3000 en 6000 yen.
  • Real Grades zijn net als High Grades op 1/144, maar even ingewikkeld als een Master Grade. Voor deze heb je wat geduld nodig aangezien er veel (soms irritant) kleine onderdeeltjes in zitten. Kosten tussen 2000 en 2500 yen.
  • Perfect Grades zijn op 1/60 schaal en hebben gigantisch veel onderdelen. Ik heb er zelf nog nooit één gemaakt, vooral omdat ze tussen de 10.000 en 20.000 yen kosten. Van wat ik heb gehoord zien ze er prachtig uit en je bent er wel een paar dagen mee zoek (of weken).

Is er nog een bepaalde serie met hoogtepunten of is dat persoonlijk?

Is natuurlijk persoonlijk, maar zelf vind ik Mobile Suit Gundam (origineel uit 1979), Zeta Gundam, The 08th MS Team, War In The Pocket, Stardust Memories, Iron Blooded Orphans en Gundam Wing zeker de moeite waard. Gundam Build Fighters is ook wel leuk als introductie, maar is qua toon totaal anders dan de andere Gundam series.

En  qua afmetingen hoe hoog is zo'n 1/144 ongeveer in cm?

Rond de 13 centimeter, maar het hangt ook erg van de Mobile Suit af, omdat ze op schaal zijn. Sommige zijn groter, sommige zijn kleiner. 

Hoeveel betaal je ca voor Shipping?

Die sites werken met een shipping kosten berekening gebaseerd op gewicht, dus het is altijd anders. Dit is de factuur van mijn laatste aankoop:

1/144 HGUC V2 Assault Buster Gundam

1

¥1,400

¥1,400

Merchandise Total:

¥1,400

Shipping:

¥980

Total:

¥2,380

Dit was alleen wel een grotere HG (met meer onderdelen) dan normaal gesproken, dus ook zwaarder. Normaal gesproken ligt het meer rond de 800 yen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen :)

• Upvote 1

Dit is ook toevallig.

Ik heb onlangs de R2-D2 (uit de R2 en R5 set) gemaakt. En ik was echt verrast door de hoge kwaliteit van de set, en dat zal bij de gundam sets niet anders zijn. 

Dus, ik was een beetje aan het kijken, om eens een gundam te proberen. Maar al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Vooral het systeem van de verschillende 'grades' (dank voor de uitleg). Het grote voordeel van deze sets, is dat je niet met het geklieder van lijm zit. En schilderen is niet persé nodig.

Maar, is het misschien mogelijk om wat linkjes te plaatsen naar winkels en info-sites?

En als ik een keuze heb gemaakt. Dan wil ik best een bestelling  voor meerdere personen maken.

Op 14-4-2016 at 10:43 zei CptHansOlo:

Ik heb onlangs de R2-D2 (uit de R2 en R5 set) gemaakt. En ik was echt verrast door de hoge kwaliteit van de set, en dat zal bij de gundam sets niet anders zijn.

Cool! Ik heb in Japan de X-Wing uit die serie gehaald. Die was ook goed, alleen ben ik een beetje teleurgesteld in het gebrek aan kleur zonder de bijgeleverde stickers.

Dus, ik was een beetje aan het kijken, om eens een gundam te proberen. Maar al snel zie je door de bomen het bos niet meer. Vooral het systeem van de verschillende 'grades' (dank voor de uitleg). Het grote voordeel van deze sets, is dat je niet met het geklieder van lijm zit. En schilderen is niet persé nodig.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, als je niet bekend bent met de series (of gewoon in het algemeen) is het een beetje overweldigend. Je weet niet welke je moet kiezen. Dat had ik eerst ook, totdat ik toch maar de series ging kijken (dikke aanraders, maar dat is weer een ander onderwerp :P). Het gemak is één van de redenen waarom ik Gunpla, zo noem je Gundam modellen, zo leuk vind om te doen.

Maar, is het misschien mogelijk om wat linkjes te plaatsen naar winkels en info-sites?

Qua winkels raad ik de volgende aan:
HobbyLink Japan: http://hlj.com/ de meest gebruiksvriendelijke van allemaal, maar vaak zijn veel kits er uitverkocht. Populaire site denk ik, haha. Verkoopt ook andere (Star Wars! :D) producten.
1999: http://www.1999.co.jp/eng/ iets minder gebruiksvriendelijk, maar wel scherpe prijzen en vaker producten in stock. Hier kan je ook een heleboel anime- en game-gerelateerde figuren en model kits kopen.
AmiAmi: http://www.amiami.com/ hier heb ik zelf nog nooit besteld, maar lijkt erg op 1999.

Verder heb je ook Nederlandse sites of winkels als Space Oddity in Amsterdam maar die zijn altijd erg duur. Wel lekker makkelijk dat je ze zo snel binnen krijgt. Ebay raad ik af want ook daar zijn de prijzen hoog, en dan is versturen meestal ook nog eens erg hoog.

Voor plaatjes raad ik Dalong.net aan (http://www.dalong.net/), het is een Koreaanse site maar deze persoon heeft nagenoeg alle Gundam Modellen ooit gemaakt en in groot detail gefotografeerd. Als je dus benieuwd bent naar hoe het eruit ziet kan je het beste daar kijken of gewoon Googlen.

Ik raad @CptHansOlo en @Marko om te beginnen met een simpele High Grade zoals de RX-78-2 (de originele, eerste Gundam) of de Zaku, of anders iets als de Gundam MkII of de Victory Gundam. Of kijk gewoon rond welke je leuk vindt, met een HG zit je altijd wel goed :)

Dank voor de info. HLJ had ik zelf al gevonden.

ik had al een Zaku op het oog. Maar dan wel de PG 😊  Maar ik heb al redelijk wat modelbouw ervaring, variërend van space shuttles, grote amerikaanse vrachtwagens en een aantal motoren. Daarnaast ben ik ook een tijdje bezig geweest met Warhammer, en heb dus ook de nodige ervaring met metalen en resin modellen. Ik denk dat een PG wel in mijn straatje past.

1 uur geleden zei CptHansOlo:

Dank voor de info. HLJ had ik zelf al gevonden.

ik had al een Zaku op het oog. Maar dan wel de PG 😊  Maar ik heb al redelijk wat modelbouw ervaring, variërend van space shuttles, grote amerikaanse vrachtwagens en een aantal motoren. Daarnaast ben ik ook een tijdje bezig geweest met Warhammer, en heb dus ook de nodige ervaring met metalen en resin modellen. Ik denk dat een PG wel in mijn straatje past.

Dan moet je wel een flinke portemonnee hebben... :P 

33 minuten geleden zei RogueLeader:

Dan moet je wel een flinke portemonnee hebben... :P 

De Zaku is al een oudere kit, en qua prijs wat voordeliger dan de nieuwere kits. 

En ja, het is een aanzienlijk bedrag. Maar ik vindt ze zeker het geld waard.

21 uur geleden zei CptHansOlo:

De Zaku is al een oudere kit, en qua prijs wat voordeliger dan de nieuwere kits. 

En ja, het is een aanzienlijk bedrag. Maar ik vindt ze zeker het geld waard.

Ik zal dan zeker je aanraden om ook de serie Mobile Suit Gundam uit 1979 te kijken, is echt de moeite waard!

Een andere optie als je minder tijd hebt zijn de films, die in de jaren 80 gemaakt zijn uit de afleveringen van de serie. Drie films in totaal. Dikke aanraders :) 

2 uur geleden zei RogueLeader:

Ik zal dan zeker je aanraden om ook de serie Mobile Suit Gundam uit 1979 te kijken, is echt de moeite waard!

Een andere optie als je minder tijd hebt zijn de films, die in de jaren 80 gemaakt zijn uit de afleveringen van de serie. Drie films in totaal. Dikke aanraders :) 

Ik denk dat ik dat vooral niet moet doen. 

21 uur geleden zei RogueLeader:Dat is dan weer jammer :( 

Dat valt wel mee. Het verhaal interesseert me gewoon niet.

Maar vandaag mijn eerste gundam bestelling gedaan. Hoewel de drang om een PG te bestellen groot was, zijn het deze keer 2 MG kits geworden. Er is in MG nu eenmaal meer keuze. 

De keuze is gevallen op:

- Shin Musha Gundam Sengoku no Jin (backorder)

- Deathscythe Hell EW

Dat zijn twee indrukwekkende modellen!

Voor mij wordt het een HG modelletje als totale beginner.Ik wacht nog even, ik zag dat gundam-market.nl vorig jaar 20% korting deed op koningsdag. Als dat zo is, wordt de prijs zo'n beetje het zelfde als een bestelling in Japan.

9 uur geleden zei CptHansOlo:

Dat valt wel mee. Het verhaal interesseert me gewoon niet.

Dat is vreemd, want het verhaal lijkt erg op Star Wars. Maar oké. Ik kan je denk ik niet overtuigen :P 

9 uur geleden zei CptHansOlo:

De keuze is gevallen op:

- Shin Musha Gundam Sengoku no Jin (backorder)

- Deathscythe Hell EW

Goede keuzes! :D 

7 uur geleden zei Marko:

Voor mij wordt het een HG modelletje als totale beginner.Ik wacht nog even, ik zag dat gundam-market.nl vorig jaar 20% korting deed op koningsdag. Als dat zo is, wordt de prijs zo'n beetje het zelfde als een bestelling in Japan.

Ik wil foto's als ze af zijn! 

Op 26-4-2016 at 20:19 zei Marko:

zeker, het wordt die RX178 MK-II titan color.

Op 27-4-2016 at 11:32 zei CptHansOlo:

Gisteren is de Deathscythe binnen gekomen. :)

Foto's?!?!

Ik heb het even op de lange baan geschoven wegens een overvloed aan prioriteiten 

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this