Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
RogueLeader

Is Rey een 'Mary Sue'?

Recommended Posts

Ik zag dat hier nog geen topic over is, en het lijkt me een leuke discussie.

Door het internet gaan (erg verassend, niet dus) klachten over het personage van Rey. Volgens sommige mensen is Rey een Mary Sue personage. Wat is een Mary Sue precies? Volgens TV Tropes het volgende:

Citaat

...She's exotically beautiful, often having an unusual hair or eye color, and has a similarly cool and exotic name. She's exceptionally talented in an implausibly wide variety of areas, and may possess skills that are rare or nonexistent in the canon setting. She also lacks any realistic, or at least story-relevant, character flaws — either that or her "flaws" are obviously meant to be endearing. She has an unusual and dramatic Back Story. The canon protagonists are all overwhelmed with admiration for her beauty, wit, courage and other virtues, and are quick to adopt her as one of their True Companions, even characters who are usually antisocial and untrusting; if any character doesn't love her, that character gets an extremely unsympathetic portrayal. She has some sort of especially close relationship to the author's favorite canon character — their love interest, illegitimate child, never-before-mentioned sister, etc. Other than that, the canon characters are quickly reduced to awestruck cheerleaders, watching from the sidelines as Mary Sue outstrips them in their areas of expertise and solves problems that have stymied them for the entire series. (See Common Mary Sue Traits for more detail on any of these cliches.) In other words, the term "Mary Sue" is generally slapped on a character who is important in the story, possesses unusual physical traits, and has an irrelevantly over-skilled or over-idealized nature."

In The Force Awakens is Rey volgens sommige een Mary Sue omdat ze:

• Vrijwel meteen expert piloot van de Millennium Falcon 
  • Epische force krachten heeft zonder enige training
  • Kylo Ren ownt zonder lightsaber training
  • Over het algemeen een 'perfect' personage is

Ik ben het er zelf een klein beetje mee eens, alhoewel het gevecht met Kylo Ren een zwak argument is (Ren was gewond, Rey heeft overduidelijk ervaring met haar staf). Ik geniet niet minder van de film hierdoor. Het is meer een grappig opvallend detail.

Wat vinden jullie?

Ik kan me best voorstellen dat mensen zo over haar denken. Totdat er in de toekomst (hopelijk) een logische verklaring komt voor waarom ze zo goed kan vliegen en meteen zo vaardig is in het gebruiken van de Force heeft ze wel wat trekjes van Mary Sue. Dat ze Kylo ownt ben ik het echter niet helemaal mee eens; los van het feit dat Kylo gewond is en Rey wel degelijk vechtervaring heeft wilde Kylo haar volgens mij niet écht doden. Eerder rekruteren voor de First Order. Maar dat is mijn persoonlijke interpretatie. :) De toekomst zal het definitieve antwoord op deze vraag uitwijzen!

Het lange antwoord is dat het eigenlijk niet eens boeit. Het personage is voor een fantasy-film vrij gelaagd, ze groeit als persoon, en ze is een rolmodel voor meisjes overal. Dat ze meer kan dan realistisch is dan geen reden om het personage af te schrijven.

Ik zie het argument dat ze een Mary Sue is vooral verschijnen uit de mond van dezelfde mensen die het erg vinden dat Rogue One weer een female lead heeft. En dat vind ik niet de meest sympathieke mensen :P

(Ik begrijp dat het topic niet vanuit een anti-feministisch oogpunt bedoeld is. Carry on ^^ )

Dit is zeker niet mijn mening hoor, verreweg ervan. Ik wilde gewoon jullie mening weten :P

2 uur geleden zei Ramon:

los van het feit dat Kylo gewond is en Rey wel degelijk vechtervaring heeft wilde Kylo haar volgens mij niet écht doden. Eerder rekruteren voor de First Order. Maar dat is mijn persoonlijke interpretatie. 

Precies, maar dat lijken veel mensen te vergeten. Kylo werd geraakt door Chewie's Bowcaster die eerder een gast compleet wegblies. Alles voor het argument denk ik dan?

1 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Ik zie het argument dat ze een Mary Sue is vooral verschijnen uit de mond van dezelfde mensen die het erg vinden dat Rogue One weer een female lead heeft. En dat vind ik niet de meest sympathieke mensen :P

Oh god, laten we daar maar niet over beginnen. Die zijn op z'n minst erg onsympathiek ja... haha

Gisteren naar de Indiana Jones marathon geweest in Pathé.

Mijn god, het is dat de term Mary Sue normaliter op vrouwen slaat, anders was Indy het ultieme schoolvoorbeeld. Alles lukt en iedereen houdt van hem. De love interests in de eerste twee films zijn vrouwen wiens leven hij letterlijk ruineert als hij in hun leven komt, en toch vallen ze als een blok voor hem. Iedereen die de wijze woorden van Indy negeert zien we twee scenes later aan een paar speren in de muur genageld. Hij schakelt hele colonnen auto's/een tank helemaal in z'n uppie uit zonder een plan te hebben...

Hell, de eerste keer dat we hem zien na de proloog staat ie les te geven aan een bomvolle klas met bijna allemaal dames die puur op school lijken te zitten om hem te zien.

Als de Indy-films klassiekers zijn, mag niemand meer tegen films gebruiken dat er een Mary Sue-personage in zit :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this