Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

BoxerlessBossk

Boeken

Recommended Posts

ps @Frans ik heb geen eind oordeel van je gezien van Bloodline, dat vond ik persoonlijk denk ik het beste nc boek.

maarrrr Dark Disciple nog niet gelezen hè,

en Guardians of the will eveneens niet, kom op met die nl review @Roel

Edited by Marko

16 minuten geleden zei Marko:

ps @Frans ik heb geen eind oordeel van je gezien van Bloodline, dat vond ik persoonlijk denk ik het beste nc boek.

Tja Marko, wat kan ik zeggen. Ik ben me toch een potje kritisch. Het boeit me of niet. Wat betreft Bloodline, ik heb tot 2 keer toe geprobeerd het boek uit te lezen, maar ik dwaal gewoon af. Het lukt me niet!  Ben nu bezig met, geloof het of niet, the phantom menace en deze cind ik dan weer wel boeiend! Het geeft aanvullende info op de film waar ik van smul. Dus een echt eindoordeel kan ik niet geven. Ik heb Bloodline immers niet uitgelezen. Maar dat op zich zegt ook wel iets. 

oooooh wat zonde. Overigens herken ik het wel. Lezen en in een andere taal. Mijn leven is vrij druk en als ik dan tijd heb om te lezen is het potje ook snel leeg. Ik smokkel zodoende met audio boeken onderweg  naar werk. Ben een paar pagina's in DD en struikelde ook een beetje over namen en rassen; maar goed begin!

48 minuten geleden zei Marko:

oooooh wat zonde. Overigens herken ik het wel. Lezen en in een andere taal. Mijn leven is vrij druk en als ik dan tijd heb om te lezen is het potje ook snel leeg. Ik smokkel zodoende met audio boeken onderweg  naar werk. Ben een paar pagina's in DD en struikelde ook een beetje over namen en rassen; maar goed begin!

Ik neem mezelf voor om één hoofdstuk per dag te lezen. Lukt niet altijd, maar wel regelmatig. In de tussentijd zoek ik dan verder naar boeken die ik daarna wil lezen. Zo heb ik altijd iets om naar vooruit te kijken. Zoals ik als zei na TPM volgt ROTS. Daarna mss het eerste boek uit de Jedi Quest reeks. Deze zijn niet canon, maar dat houd me niet tegen ( denk aan Bane).  Deze reeks gaat dieper in op de relatie Obi Wan/Anakin.

En leuk dat je met DD  begonnen bent. Ik ben benieuwd wat jij er van vind. En voor de duidelijkheid je hebt het toch niet over DareDevil :D

PathtoTruth.png

Op 2017-5-4 at 22:43 zei Marko:

en Guardians of the will eveneens niet, kom op met die nl review @Roel

Volgens mij heeft Roel m nog niet eens binnen :S

Ben zelf me nog een weg door Thrawn aan het vechten. Niet mijn kopje thee maar goed, ik moet alles lezen he..

Ben bezig met een toch wel heel interessant boek. Labyrinth of Evil. Een oudje, maar dat boeit niet. Legends, ook dat boeit niet. Wat wel boeit zijn de gesprekken tussen Yoda en Obi Wan. De gedachten van Grievous en de ontwikkelong van Dooku. Een hoek wat tot nu toe wat verdieping geeft aan de karakters. Mooi om te lezen.

Ik moet hier de spreekwoordelijk knuppel in het hoenderhok gooien. Dark Disciple terzijde gelegd :( .......Het blijft me maar niet boeien. Mischien omdat ik toch een lichte aversie tegen de PT periode heb ofzoiets, het lijkt wel alsof ik het niet leuk wil vinden.
Nu maar een paar fantasy boeken aan het verslinden, want over 2 weken ligt er nieuw werk van (alles blind van lezen) Claudia Gray; Leia, princes of Alderaan en Delilah S Dawson; Phasma (de laatste heb ik niets van gelezen, maar ze schreef een kort verhaal over een intrigerend karakter, Bazine Netal). Guardians of the Wills en Rebel Rising ook nog niet eens gelezen, terwijl ik steeds meer van R1 ga houden zo de tijd vordert!

Labyrinth of Evil houd ik zeker in gedachte, omdat het zover ik weet, een prequel op Revenge of the Sith is. Grievous en Dooku zou ik graag meer over lezen dus, goede tip!!

4 uur geleden zei Marko:

Ik moet hier de spreekwoordelijk knuppel in het hoenderhok gooien. Dark Disciple terzijde gelegd :( .......Het blijft me maar niet boeien. Mischien omdat ik toch een lichte aversie tegen de PT periode heb ofzoiets, het lijkt wel alsof ik het niet leuk wil vinden.

Jammer van Dark Disciple, voor mij een canon boek waar ik wel blij mee ben.  Ik heb dat met TFA en alles wat daar mee samen hangt. Het boeit me voor geen meter. Zou dat komen doordat ik de eerste 5 minuten van de film al teleurgesteld was? Hoe dan ook de PT periode vind ik wel boeiend ( was ooit anders) en de boeken uit die tijd kunnen dat ook zijn. Wat de media uit die tijd betreft heb ik het idee dat de schrijvers meer vrijheid hadden om te vertellen, terwijl  je nu in een canon boek moet zoeken naar info over karakters waarover weinig concreets mag worden gezegd. Misschien vergis ik me wel, maar tot nu toe word ik niet warm van de huidige periode. 

2 minuten geleden zei Frans:

Ik heb dat met TFA en alles wat daar mee samen hangt. Het boeit me voor geen meter. Zou dat komen doordat ik de eerste 5 minuten van de film al teleurgesteld was?

Dan ben ik toch benieuwd waarom dat dan was? Geen fan van Von Sydow? BB8? Jakku?

3 minuten geleden zei Dennis:

Dan ben ik toch benieuwd waarom dat dan was? Geen fan van Von Sydow? BB8? Jakku?

Dat Kylo een laserschot in de lucht bevroor vond ik super, dst was nieuw. Vervolgens komt de ontmoeting tussen Poe en Kylo waarbij Poe luchtig doet over wie het eerste mag praten, gevolgd door zijn commentaar op de apparatus van Kylo. Voor mij zet je dan Kylo neer als iemand waar je niet bevreesd om hoeft te zijn. Neem Vader in Rogue One als voorbeeld. Het gezag en de vrees die hij oproept. Als kijker denk je van wauw, Vader is iemand om rekening mee te houden. 

dat is een goede analyse, eigenlijk zeg je meteen heel duidelijk wat er mis is met kylo. Omdat ik die opmerking van poe zo geestig vind heb ik hier nooit zo bij stuk gestaan....

Op 25-8-2017 at 09:15 zei Marko:

Labyrinth of Evil houd ik zeker in gedachte, omdat het zover ik weet, een prequel op Revenge of the Sith is. Grievous en Dooku zou ik graag meer over lezen dus, goede tip!!

Labyrinth of evil zit vol spanning en geeft meer diepgang aan alle bekende persona. Ik heb het boek nog niet uit, maar wou toch even mijn enthousiasme delen. Zeker het lezen waard! 

9 minuten geleden zei Frans:

Labyrinth of evil zit vol spanning en geeft meer diepgang aan alle bekende persona. Ik heb het boek nog niet uit, maar wou toch even mijn enthousiasme delen. Zeker het lezen waard! 

Top hij staat al op de ereader, na the farseer is deze aan de beurt! Alhoewel ik wel moet zeggen dat Leia, princes of alderaan heel erg trekt. Goede reviews.

Laatst genoemde boek, klinkt goed. Ben tnt niet zo onder de indruk van de canon boekjes, maar wie weet verrast deze wel. Eerst maar eens de reviews lezen. 

Ik moet Princess of Alderaan natuurlijk nog een keer of tien herlezen... Maar voorlopig staat ie in ieder geval in de top 3 canon boeken, op eenzame hoogte naast Gray's andere titels. Zeker een aanrader door de superbe karakterisatie van Leia en introducties van Last Jedi personages/locaties.

Phasma ondertussen ook uit. Goed geschreven, lekker weglezend actie-avontuur. Helaas valt het plot uiteindelijk alsnog in een alinea samen te vatten en is Phasma zelf nog steeds niet heel interessant. Over het algemeen positief over, maar het is veilig om Princess of Alderaan eerst te lezen ;)

Ik ben op zoek naar een goed locatieboek ivm the prequal trilogie. Als ik b.v Coruscant op het scherm zie, wil ik meer weten van wat ik eigenlijk zie aan gebouwen. Zeker nu ik het einde nader van Labyrint of evil, wil ik meer weten over de locaties. 

Kan iemand mij een tip geven over een goed canonboek over met name Coruscant?

Alvast bedankt! 

43 minuten geleden zei Frans:

Wat betreft Leia, word in het boek duidelijk hoe het kan dat ze in RotJ haar moeder nauwelijks herinnert? 

In RotJ heeft ze het over Padmé. Hoe ze zich dat herinnert.. *shrug*

Complete Locations en Galactic Atlas zouden allebei iets over Coruscant moeten hebben.

5 uur geleden zei Frans:

Ik ben op zoek naar een goed locatieboek ivm the prequal trilogie. Als ik b.v Coruscant op het scherm zie, wil ik meer weten van wat ik eigenlijk zie aan gebouwen. Zeker nu ik het einde nader van Labyrint of evil, wil ik meer weten over de locaties. 

Kan iemand mij een tip geven over een goed canonboek over met name Coruscant?

Alvast bedankt! 

De 2 titels die Wesley al aangeeft plus de Visual Disctionaries van de prequels (al is info over specifiek de gebouwen daarin beperkt)

Leia Princes of Aldereaan - Claudia Gray

Om met de deur in huis te vallen, ik begrijp de overwegend lovende recensies (inclusief die op de SWA website) niet geheel. Om specifieker te zijn, vind ik dit boek lang niet zo goed als Bloodline, de vorige Gray over onze favotiete adoptie prinses. Laatstgenoemde boek, vond ik veel meer eigen karakter en stijl hebben, wat mij betreft echt een spannend misdaad/spionage verhaal met voldoende actie.

Actie is wat er bijna geheel ontbreekt in dit boek. Dat is niet noodzakelijk, maar dan moet je wel een verdomd goed verhaal vertellen. En dat, gebeurt maar ten dele. Om precies te zijn, voor de helft......

Spoiler

.....de helft van het verhaal gaat over het ontstaan en de strubbelingen van de Rebellen en de rol van Breha en Bail Organa daar in. Die helft, zo ongeveer om het hoofdstuk,  van het boek is heel erg interessant. Die delen waar het gaat over de almaar strakker wordende wurggreep van het Rijk en de reactie vanuit de prille rebellie zijn echt erg boeiend.

Leia is 16 in het boek en ik schat dat het verhaal zich zo'n 5/6 jaar voor R1/ANH afspeelt. Waarschijnlijk zou het boek an-sich al een stuk spannender zijn als je niet 100% zeker weet dat de hoofdrolspeelster, Leia en en haar familie, het einde van het boek halen. Iets waar de schrijfster natuurlijk niets aan kan doen. Verder vind ik ook de missies die Leia aflegt met haar mede leerlingen-regenten-klas niet heel erg boeiend en zijn de meeste van haar naasten niet heel interessant. De delen van het boek die daar over gaan  voelen echt als opvulling voor de zeer zeker aanwezige interessante onderdelen van het boek.....

Spoiler

.....waar je via Leia mondjesmaat ontdekt hoever haar ouders betrokken zijn bij de rebellie, water op touw staat en en welke rsicico's dat met zich meebrengt...

Gevolg daarvan is dat Leia in en boek over haar zelf, eigenlijk onderggeschikt is aan het grotere verhaal dat zich afspeelt. Ook haar liefdesperikelen en de mijmeringen daarover zijn wat mij betreft niet heel boeiend, maar ik mag niet vergeten dat dit een YA boek is. De doelgroep is waarschijnlijk meer bezig met dit soort dingen.

Uiteraard zijn er buiten de genoemde andere helft van het boek genoeg andere positieve zaken in dit boek. Claudia Gray beschrijft en 'beheerst' Leia perfect. Haar acties, denkwijze zijn precies de Leia zoals we haar ons voorstellen. Er zijn ook genoeg leuke cameo's, al  voelen die (en daarheb je Marko weer) wel wat geforceerd aan, omdat een aantal totaal inwisselbaar zijn......

Spoiler

.....zo wordt Saw Gerera,  alleen maar genoemd en is er een hint naar Director Krennic...de director met de witte jas. Dat Captain Tanaka het tot Moff heeft geschopt vond ik wel weer heel erg leuk en ook die scene waarin hij door lijkt te hebben wie de natuurlijk moeder van Leia is was vond ik een van de beste scenes in het boek.

Een aantal nieuwe nieuwe karakters waren ook erg leuk, zo was er (uiteraard) wéér een sterke vrouwelijke piloot tot beschikking van Leia, Res Batten en steelt Amilyn Holdo een aantal keer de show. Dat belooft wat dat betreft echt wat voor TLJ. Wat dat betreft doet dit boek waar het ook voor bedoeld is, ons opwarmen voor TLJ.

Al met al is dit geenzins een slecht boek, het kan alleen  beter, gezien Bloodline en Lost Stars. Mijn gevoel is dat Gray hier te weining ruimte heeft gekregen om echt een eigen stempel te drukken, zoals dat bij die 2 andere boeken wel het geval was. Het voelt alsof er een groter (storygroup) verhaal vertelt dient te worden waar Gray een verhaaltje bij mocht verzinnnen ter opvulling. Gelukkig is het grotere verhaal erg interessant en maakt dat dat dit boek bovengemiddeld blijft.

Mijn laatste vraag......

Spoiler

Waar was Vader tijdens dit alles? Palpatine dit en Palpatine dat en er wordt voldoende verteld over de 'misdaden' van het rijk, ook Tarkin krijgt ruime 'screentime' maar over de beruchte Sithlord wordt met geen woord gerept, alhoewel hij ten tijde van dit boek al 16 jaar actief is. Bovendien kentLeia hem bij naam ANH.

Next up.....Phasma

Edited by Marko
typos

Tja, ik kan me niet helemaal vinden in jouw kritieken, Marko. Sterker nog, ik denk dat ik het boek beter vindt dan Bloodline (dat overigens ook niet bol stond van de actie). Maar ik ben dan ook echt een sucker voor cameos en referenties, dat houdt mijn enjoyment sws hoog. Dat Leia een beetje ondergeschikt is aan het verhaal van de rebellie klopt wel een beetje, maar dat vind ik persoonlijk ook geen minpunt. Het geeft een andere kijk op de rebellen dan we gewend zijn.

Overigens is Leia 19 in ANH dus speelt dit boek zich vrij definitief in 3BBY af.

4 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Tja, ik kan me niet helemaal vinden in jouw kritieken, Marko.

Ik denk dat je (qua leeftijd) meer aansluit bij de doelgroep ;)  ...Een ding is non-negotiable, er zat echt meer actie in Bloodline, los van of dat een boek beter maakt. Leia was bad ass daar in.

Maar ik ben dan ook echt een sucker voor cameos en referenties

Maar zoveel cameo's zaten er toch niet in of heb ik er langs gelezen (geluisterd; guilty!)? Daar zit dan wel een oorzaak, in vind cameo's en referenties ook fantastisch, maar ze moeten wel complementair zijn aan het verhaal, anders ben ik er snel klaar mee.

. Het geeft een andere kijk op de rebellen dan we gewend zijn.

Dat ben ik bij nader inzien helemaal met je eens, als ik moet kiezen tussen deze kijk of Rebels kies ik 10x deze boekvorm.....

Overigens is Leia 19 in ANH dus speelt dit boek zich vrij definitief in 3BBY af.

Spoiler

Nog dichterbij dus, waar was Vader dan naar jou idee, of in ieder geval waarom waarom wordt hij niet een klein beetje gebruikt...zoveel evil deeds maar niet eens een mention van Vader...ik snap dit niet.

Ik moet toegeven dat ik de canon boekjes niet meer volg. Tnt zijn er weinig die me boeien. Als ik hier lees dat Vader niet eens word benoemd, vallen mij de schoenen uit. Dit tijdperk met niet eens een vermelding. HUH ???