Jump to content

Het forum staat i.v.m. technische redenen nu standaard ingesteld op 'Engels'. Mocht je het forum liever weer in het Nederlands willen gebruiken, scroll dan helemaal naar beneden tot je niet meer verder kunt. Daar vind je aan de linkerkant de knop 'Language', waar je de Nederlandse taal weer kunt instellen.

Excuses voor het ongemak en bedankt voor je begrip!

Sign in to follow this  
BoxerlessBossk

Het visioen

Recommended Posts

Dit is iets wat we pas na episode VIII of IX volledig gaan snappen, maar speculeren kan alvast natuurlijk!
Eerst een vrije en verkorte vertaling van hoe het in het boek beschreven wordt.

Zwaar, mechanisch ge-adem. De gangen van Cloud City. Twee figuren in strijd, ver ver weg.
Iemand roept haar naam.
Een jongen verschijnt aan het eind van de gang, ze loopt erop af maar struikelt.
En landt op gras. Een lichtzwaard raakt de grond naast haar. Een hand pakt hem op.
De dag wordt een regenachtige nacht. Een krijger vangt de volle kracht van het lichtzwaard op, schreeuwt en valt.
Ze staat op, draait zich om, en staart naar zeven bewapende duistere figuren. Het licht van een brandende tempel schijnt op haar.
De zeven verdwijnen, en ze ziet een figuur een metalen hand op R2 leggen.
Ze is in een besneeuwd bos, hoort het samenkomen van wapens.
Dan, achter haar, nog een stem. Die stem. "Blijf hier, ik kom terug voor je."
Ze rent op de stem af. De stem zegt "Ik kom terug, lieverd. Ik beloof het."
Ze rent verder, maar wordt tegengehouden door een vorm die plots verschijnt van achter een boom.
Ze gilt en gilt, en valt naar achter... Op de grond van de kelder in Maz' kasteel.

Ik kan me niet helemaal meer herinneren of het in de film min of meer hetzelfde was? Cloud City, de zeven (knights of Ren) die de krijger vermoorden, Luke's hand op R2, en een flash forward naar haar confrontatie met Kylo op Starkiller Base kan ik me iig wel herinneren.
Verder wordt ze in de film (niet het boek) naar beneden gelokt door kindergeschreeuw. Zijzelf? Of de kinderen die met dat zwaard zijn neergemaaid?
Lastly, James Arnold Taylor heeft bevestigd dat hij hiervoor iets had ingesproken, maar dat het vervangen is door de stem van Ewan McGregor zelf. 

Het lijkt dus dat het visioen een combinatie is van wat het zwaard heeft meegemaakt, wat Rey heeft meegemaakt, en de toekomst. Maakt het ontcijferen niet gemakkelijker, dus help mij!

Ik hoorde gisteravond duidelijk tijdens het visioen een stem 'Rey!' roepen en dat was volgens mij toch echt Obi-Wan. Pas toen ik thuis kwam las ik dit bericht, zoals je zelf al aanhaalt. Een beetje vergelijkbaar wellicht met de scène uit Attack of the Clones, waarin Anakin Qui-Gon (tijdens het uitmoorden van de Tusken Raiders die zijn moeder hebben ontvoerd) "Anakin!" hoort roepen.

Misschien is Rey wel een kleindochter van Obi-Wan? Zou wellicht ook kunnen verklaren dat de lightsaber naar haar 'roept', aangezien Obi-Wan die zeker twee decennia in zijn bezit heeft gehad voordat hij het aan Luke gaf. Daarvoor was het natuurlijk jarenlang in de handen van zijn Padawan. Ik weet dat men op dit moment vermoedt dat Rey de dochter van Luke is, maar zelf voel ik het (nog) niet zo..

Dat kindergeschreeuw lijkt me inderdaad haar eigen stem, waarin ze op jonge leeftijd riep "No! Come back!" tegen wie haar dan ook heeft verlaten.

Ik heb zelf het gevoel dat Rey niet de dochter van Luke is, ook niet van Obi-Wan, maar van Han en Leia. Dat ze achter is gelaten uit bescherming, nadat Ben doordraaide. En waarom? Wanneer ze Leia ontmoet, en beide scènes met haar heeft, hoor je de Han & Leia theme spelen. Terwijl Han dan duidelijk niet meer in the picture is. Een hint van John Williams? Of worden we op het verkeerde been gezet?

• Upvote 1

Ik denk dat dit visioen (of de beelden erin) zeker meer uitgelegd gaat worden in de volgende films. Dat hoop ik tenminste. En ik hoop al helemaal dat Rey niet de dochter van iemand is, maar letterlijk een 'nobody'. Dan krijg ik meer het gevoel dat iedereen een held kan zijn en dat je niet een Skywalker nazaat moet zijn om wat te bereiken in het universum :) 

Ik ben terug van vakantie trouwens. Weet niet of jullie wisten dat ik überhaupt weg was, maar alsnog haha.

Een nobody is ze sowieso niet though, ze heeft duidelijk geschiedenis vóór Jakku.

Ik miste je wel hoor lieverd! Hopelijk niet te vervelend om in een regio te zijn waar TFA nog niet uit is ;)

6 uur geleden zei BoxerlessBossk:

Ik miste je wel hoor lieverd! Hopelijk niet te vervelend om in een regio te zijn waar TFA nog niet uit is ;)

Nou nou, niet zo klef doen :P. Waar ik was draaide TFA gewoon in de bios hoor! Ook geen tekort aan merchandise.

Nu weer on topic!

Op 29 december 2015 at 10:08 zei BasvanDun:

Ik heb zelf het gevoel dat Rey niet de dochter van Luke is, ook niet van Obi-Wan, maar van Han en Leia. Dat ze achter is gelaten uit bescherming, nadat Ben doordraaide. En waarom? Wanneer ze Leia ontmoet, en beide scènes met haar heeft, hoor je de Han & Leia theme spelen. Terwijl Han dan duidelijk niet meer in the picture is. Een hint van John Williams? Of worden we op het verkeerde been gezet?

Nu ik de film nog eens heb gezien viel me op dat tijdens de credits, redelijk tegen het einde aan, je de Force theme (obi-wan's theme) samen hoort gaan met Rey's theme. Misschien nog een hint?

Edited by BasvanDun

8 uur geleden zei BasvanDun:

Nu ik de film nog eens heb gezien viel me op dat tijdens de credits, redelijk tegen het einde aan, je de Force theme (obi-wan's theme) samen hoort gaan met Rey's theme. Misschien nog een hint?

Ondertussen weer ik het echt niet meer. Een kleindochter van Obi zou ik zo vergezocht vinden, aangezien het een celibataire jedi betreft. Die dan ineens een soort van gezinsleven bleek te hebben. Dochter van Han en Leia leek me de beste optie, maar daar zitten toch ook fikse haken en ogen aan. Je offert je leven voor het bekeren van je duistere zoon, maar je laat je dochter wegrotten op een zanderige afval planeet. Ik hang dan toch het Alberti-isme aan, "niemand laat zn eigen kind alleen" en ik vermoed dat Disney dat ook doet

Dan blijft Luke over. Tja. Dat leek me in de eerste instantie het meest voor de hand liggend en in de tweede instantie, té voor de hand liggend. Ik vind het ondertussen wel zo' n beetje de beste logische optie, aangezien we jack weten van de laatste 30 jaar van Luke's leven. Het zou toch ook wel de innige knuffel met tante Leia verklaren

De nobody theorie zou ik on-starwars vinden en bovendien erg jammer. Alhoewel dit uiteraard ook wel een mogelijkhheid is. 

Volgende vraagstuk: is Snoke Plagueis? Whhaaahhaaah we hebben nog anderhalf jaar te gaan.

Edited by Marko

42 minuten geleden zei Marko:

Alberti-isme

Mooi man. Ondertussen vraagt iedereen onder de 30 zich af wat dat is :P:D 

57 minuten geleden zei Marko:

Volgende vraagstuk: is Snoke Plagueis? 

Ik denk het wel. De keuze qua soundtrack zou anders helemaal nergens op slaan lijkt me.

Volgens mij zegt hij peasant. No way dat ze het in een kindergame gaan onthullen na al die geheimzinnigheid.

1 uur geleden zei BasvanDun:

Ik denk het wel. De keuze qua soundtrack zou anders helemaal nergens op slaan lijkt me.

Ik heb toevallig gisteren de soundtracks zitten vergelijken.  Dat didgeridoo achtige geluid komt inderdaad wel overeen.  Alleen in RotS wordt het verder uitgebouwd en in TFA blijft het bij de basis. ...

3 uur geleden zei Ramon:

Volgens mij zegt hij peasant. No way dat ze het in een kindergame gaan onthullen na al die geheimzinnigheid.

De game eerder deze week uitgepeeld. Het is inderdaad iets anders dan dat. 

Je kunt nu de feiten checken met het commentaar van JJ Abrams zelf bij de Rey Vision scene in de uitzending van de SW Show van gisteren:

• 1.50 min

Edited by the Prosheshy

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this